Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Min mc har en generator der er normeret til 180w ved 6500rpm. Jeg
mistænker den for ikke at være kraftig nok ved "lovlige hastigheder" med
mindre jeg kører i (for) lavt gear når den skal trække lys &
varmehåndtag.

Derfor tænkte jeg på om der var en nem måde at lave en indikering af om
der lades / aflades på batteriet ?

Jeg tænkte at man måske kunne vikle en spole omkring ledningen ved
batteriet og på en simpel måde får tændt en lysdiode når strømmen går
den "gale" vej og der ikke lades

Eller vil det være bedre at lave det som en spændingsovervågning og
regne med at når spændingen falder under "ladeniveau" skyldes det at
forbruget er for stort.

Nogen gode ideer

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Det kommer lidt an på om det er permanent, eller kun til at teste med.

Hvis du kun skal teste, så brug en OpAmp med lav offset, forbind de to
indgange til batteriledningen (med nogle cm imellem), en lysdiode på
udgangen og et løst batteri til at forsyne OpAmp'en.

Til mere permanent brug, skal du sikre dig at indgangsspændingen er indenfor
OpAmp'ens tilladte område.

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Måske - Hvis det viser sig at det ikke er noget problem med forbruget er
der jo ikke nogen grund til at lade det sidde. Har jeg et problem skal
det nok gøres permament så jeg bliver advaret om at jeg er ved at tappe
batteriet og må vælge mellem varme til fingrene eller lys :-)

Dengang japanerne designede maskinen i starten af 80'erne havde de ikke
tænkt på at nogen kunne finde på _altid_ at køre med lyset tændt.

(Jeg har også overvejet noget med at lave kørelys med lavere effekt)

Ikke nogen dum ide - Må se om jeg kan komme til ledningen andre steder
end batteriet. Ud fra hukommelsen tror jeg det bliver svært. Ledningerne
forgrenes sig jo lidt så jeg skal til inden Y grenen der adskiller
ladekredsløb fra forbrug. Og jeg har ikke mod på at klippe i det gamle
ledningsnet.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Man gå i en billistbutik og køber et amperemeter med shuntmodstand...

Klaus

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Der er meget lidt plads i stellet omkring batteriet og jeg tror ikke at
jeg vil kunne få plads ret meget. Desuden har jeg ikke mod på at klippe
ledningen til batteriet. Der er meget lidt plads og ledningsnettet er
ret udsat når man kører hele året.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Uanset hvad, skal du have et sted at måle. Om du vilker en ledning
omkring en anden ledning, eller sætter en shuntmodstand ind, er vel
sådan set lige meget.

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Når nu ledningsnettet er fra 80'ene og dermed temmeligt irret (ikke kun
på stik men også på lederne under isoleringen) tør jeg ikke klippe det
over.

Jeg har lavet reperationer på elnettene på biler af samme årgang og det
er lederne typisk så dårlige at de ikke kan loddes - Ihvertfald ikke med
en alm 60w loddekolbe og elektronikloddetin med lidt flusmiddel i.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Hyler :-)

En termostatstyret kolbe og så bare isolere langt nok tilbage !

Men vil du måle på strømmen til/fra batteriet bliver du nødt til at have
en "føler" lige inden pluspolen (eller minuspolen !!!) for at måle.

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Yep - men jeg skisme afhængig af at den starter hver morgen.

Så meget ledning er der ikke ...

/A

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Fååårk, så må man jo skifte ledningen !

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Jeg er helt enig i at den "korrekte" fremgangsmåde er at lave et helt
nyt ledningsnet til den. Så kan man ved samme lejlighed sætte et antal
relæer til lyset så de "store" strømme ikke skal igennem både
tændingslås og diverse kontakter - Men så er der jo det med tiden ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Man kan jo starte med en ledning af gangen.

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Det er ikke praktisk muligt. Et ledningsnet på en mc er en "blæksprutte"
pakket i sort krymp hvor ledningsenderne så stikker ud hist og her.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.

Hvad med et gammeldags ±ampéremeter, hvor ledningen føres forbi ligebagved
en permanentmagnet på selve viseren i instrumentet? (Så skal ikke klippes
ledninger...)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Simpel overvågning af ladning/afladning af mc-batteri.
Hej

Hvad med en Ratiometric Linear Hall-Effect Sensor fra Allegro?

Der må kunne laves noget med en sådan.

MVH JG