Simpel 12V-ish nødstrøm

Jeg har et antal Soekris net4801 maskiner (ca. 10W) som skal have noget
nødstrøm, de æder alt fra ca. 6V-20V, så reguleringen er ikke et problem.

Der er ret få strømafbrydelser i området ca. 1 minut pr. år over de
sidste 3 år, så det er sansynligt at en lille (7Ah) blyakku ville kunne
klare opgaven helt uden lader i 5 år, hvis ikke der var nogen
selv-afladning.

Jeg vil gerne lade lidt på batteriet så det altid er på toppen, så jeg
tænker på noget med:

PSU + ----+--|>|-------------------+------ + forbruger
          |                        |
          +--|>|---[===]---+--|>|--+
                    33R    |
                          Akku

PSU - ---------------------+-------------- - forbruger

Spørgsmålet er så:
1) Hvilken spænding skal jeg lade PSU'en poste ud?
   ... i følge specs på akkuen er det ca. 13.7V + 0.7V (14.4V).
2) Hvilken modstand skal jeg vælge?
   ... specs siger max. 1.08A, 33 Ohm giver 500mA ved 0V.
3) Er der noget jeg har overset?

Specs på den akku jeg snakker om:
http://www.septechnologies.biz/battery/products/manufactures/panasonic/spec_sheet/Panasonic_VRLA_LC-R127R2P.pdf

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

En 7AH akku kan slæbe kortet i 4,5 timer.

Er der krav om at det intet fylder ?

Powernet laver en række små fosyninger direkte lavet til formålet sammen
med et almindeligt bilbatteri.

Det _virker_, de koster ikke alverden og så kan du holde din opstilling
kørende i dagevis.

Alternativet er en lille 7,2V batteripakke (NiCd eller lignende), den
rette spænding og en modstand.

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Ja, det er *rigeligt*, det afbrydelser på under 1 minut som jeg primært
vil sikre imod, hvis det kan holde i 2 timer er det ren bonus.

Well, det skal nærmest knaldes op på en væg i en ip65 kasse, så mindre
er bedre.

url?

Hvis vi mister strøm i over en dag er Danmark alligevel ved at gå under
og så har vi mere travlt med at barrikadere os mod horderne end at surfe:)

Er det ikke bedre med bly akkuer til den her slags brug?

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Okay

Powernet'en er nok for dyr så.

Scanpocon.dk

I mit tidligere arbjede hos en "mellemstor" vindmøllefabrikant brugte vi
en 240W udgave (24 volt/10A) til batteribackup at vingehydraulik. Senere
kom der i en list større mølle, ladere i parallel som almindelig
forsyning.

Jo, men hved bruger du udstyret til ?

Pas, igen hos møllefabrikanten havde vi en anedn applikation, hvor
batteribackup var et 9 volts (8,4) NiCd batteri. Her holdte man liv i en
fibertransmitter i 5-10 minutter, hvis strømmen gik (eller nogen
slukkede for den enkelte mølle), så man kunne kommunikere med resten af
vindmølleparken.

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

http://NrVissing.Net

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Okay, så forstår jeg bedre.

Skal i bruge testpersoner i Hammel, siger i bare til.....

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Ja, TDC vil ikke strække en fiber ned til landsbyen, så vi må enten
nøjes med 2Mb/s eller skyde til Galten hvor vi kan få en hurtig linie.

Heh, næh, vi er ikke så globale, hvis du skal have noget til galten må
du selv til at rode med sagerne, men jeg skal gerne komme med
opmundrende tilråb og evt. en sjat kode og knowhow.

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Ubetinget. Hvis Du køber de små forseglede bly-gel-batterier har de
meget lille selvafladning. Jeg bruger dem til samme formål, som Du
beskriver. Jeg har en lader, der er spændingsbegrænset til 13.7Volt, og
som lader med max 100mA. Det betyder bare, at jeg er længe om at lade op
efter en afbrydelse. Den er lavet med en LM317, og tre modstande (to til
at sætte spændingen og een til at sætte max strøm.

Bo //

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Så noget i stil med den her?
http://www.solkraft.dk/product.asp?product38%3&lang=dk

Det med strømbegrænsningen er vel bare lavet med en seriemodstand, ikke?

Det er slet ikke et problem at det tager lang tid at lade op igen, for
der vil sikkert aldrig blive brug for at køre på batteri i over en time
i træk og det er meget sjældent at vi mister strømmen.

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Noget af de slags. Jeg ville købe hos betterier.dk

Nej, det er en konstantstrømsgenerator, se databladet for LM317, der er
glimrende eksempel på en spændingsbegrænset strømgenerator. Den er
uafhængig af indgangsspændingen

Bo //

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Argh, batterier.dk er også min default akku-pusher, men deres site
skjulte de bly-akkuer ret godt, tak for hintet.

Det anede jeg ikke at man kunne med en LM317, det må jeg lige kigge
nærmere på.

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

har NiCd  ikke en ubehagelig tendens til at lække?

Rasmus

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

NiCd er efterhånden på vej ud på grund af Cd's farlighed. Man kan
muligvis købe nogle billige af dårlig kvalitet, der lækker. Jeg har
tidligere brugt dem i kameraer, blitz, lommelygter etc, men aldrig haft
problemer.

Bo //

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

Til trods for at en del af dem har været monteret i vindmøller i 4-5 år
fejler de aldrig noget.

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm
ok... så er jeg nok den eneste der har haft en stak af dem der var
lækkede... :-)

Rasmus

Re: Simpel 12V-ish nødstrøm

:

Jo men sjovt nok ikke de pakker jeg har i drift der er fra firserne.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline