Sikring af højttalere??

Det sker ofte at en hF8%jttaler stE5%r af fordi den er for lille til den
forstE6%rker den er tilsluttet.
Jeg har i sinde at fremstille en el. anden for for
hF8%jttalerbeskyttelse. Har forsF8%gt at gugle, men uden held. Er der
nogen her pE5% trE5%den der ligger inde med gode ider, sE5% er jeg
taknemmelig for et svar.
Gerne med link til evt. diagram.
PE5% forhE5%nd tak.

BF8%rge

Re: Sikring af højttalere??
Hej Børge

Det sker også ofte at en for lille forstærker dræber højttalere.
Klipning er nemlig er renavlet dræber.

http://sound.westhost.com/project33.htm

Re: Sikring af højttalere??

//
Her er link til en mulig løsning
http://sound.westhost.com/project33.htm

Mvh.
Bjarne L.

Re: Sikring af højttalere??

Nej, faktisk er det omvendt........

Klaus

Re: Sikring af højttalere??

Enig.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Lige præcis.

Jesper Poulsen

Re: Sikring af højttalere??
Det vil jeg nu også sige, de fleste højtalere kan faktisk klare forbløffende
meget effekt når bare signalet er rent (og forstærkeren er af en ordenlig
kvalitet)
Men ellers har jeg da hørt om et par trix, hvis det drejer sig om diskanten,
som det vel oftest gør, så skulle man kunne montere en lille glødepære i
serie med enheden, det er vist noget med at den har en lille modstand så
længe effekten er lille nok til at den ikke lyser op, men i det øjeblik den
gør det skulle modstanden stige, så enheden bliver skånet...
Ved ikke om det virker, har ikke prøvet, men syntes det lyder meget
fornuftigt...

Mvh Tonni Madsen

Re: Sikring af højttalere??

Til hifibrug skal det helst være en OFT-pære.

--
Steen Suder

Re: Sikring af højttalere??

Jeg ville nu ellers tro at en Grev Moltke ville
være den ultimative løsning.

Men at putte en variabel modstand i serie med en
diskanthøjttaler kan nu ikke være en HiFi løsning.
Sikkerhedskredsløb har det vel generelt med at
have en dårlig indflydelse på lyden og sådan.

Køb noget ordentlig grej, specielt en forstærker
der magter at spille højt og rent under alle for.
hold er et must hvis man vil passe på sine højt-
talere. Jeg har spillet højt de sidste 30 år, og
kun en diskantenhed har jeg brændt af. Hvis det
skulle ske idag, ja så er det frem med skruetræk-
keren og så er diskantmembran og svingspole
skiftet på 5 minutter.

Re: Sikring af højttalere??

De drypper for meget - specielt ved overmodning. Ved længere tids
lagring bliver de melede.

Nu er der lang mellem en glødelampe og andre former for
sikringskredsløb En glødelampe valgt optimalt til formålet er ikke den
værste løsning. En 24 V/18 W vil erfaringsmæssigt være et godgt bud.

Jamen, hvorfor brændte du den af? Det må vist høre ind under begrebet
eksperimenter.:-)

1) Nu er det  l a n g t   fra de fleste beskåret selv at udskifte en
 defekt membransamling på en almindelig tweeter.

2) Der er sikkert ikke mange steder, du kan købe en membransamling til
en tweeter.

3) Det er normalt ikke lønsomt at reparere en tweeter mede undtagelse
af PA-tweeters fra f.eks. JBL etc.:-)

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Jeg ser nu ingen grund til at lave den beskyttelse.

Det er for mange år siden til at jeg husker grunden, det eneste jeg
husker var at det var en Epicure tweeter med indadbuet membran
og man kunne ikke købe en ny, man måtte ombytte den defekte.

Det er jo heller ikke nødvendigt i de fleste højttalere, man skifter
jo bare hele tweeteren.

Nej, og det er egentlig synd da det var nemt at lave dem så
de kunne skiftes.

I mine Tannoy er det heldigvis muligt :)

Re: Sikring af højttalere??

Hej Max

Næh, jeg har heller ikke nogen beskyttelse nødig. De anlæg, jeg har
projecteret gennem tiderne har det heller ikke. Kun når en eller anden
klovn kommer og sætter "noget hæsligt stads med et allerede klippet
signal" foran en forstærkerindgang, men det er jo så også fast arbejde
uden for enhver form for garanti.:-)

Svjh har jeg aldrig brændt højttalere af. Forstærkerne har vel været
store nok, og højttalerne med en virkningsgrad, så jeg opnåede det
ønskede lydtryk.

Det er de forresten da stadig.:-)

Jeg glemte lige TANNOY. Dem har jeg ingen erfaring med.:-)

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Det er set anvendt i flere højttalere - også typer, hvor man ikke
skulle forvente det.:-)

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Jeg mener da at jeg har set en finsikring i serie med tilledningerne... man
kan så vælge hvor flink/træg den skal være, men det kræver nok lidt test...

ps: hvilken newsreader bruger?

Re: Sikring af højttalere??

Det er også korrekt, og man må formode, at de fabrikanter, der vælger
den løsning, også har eksperimenteret sig frem til den korrekte
størrelse sikring til den pågældende højttaler.

Newsreader? MesNews.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Det sker ofte at en højttaler står af fordi den er for lille til den
forstærker den er tilsluttet.
Jeg har i sinde at fremstille en el. anden for for
højttalerbeskyttelse.

I "gamle dage" var det forholdsvis almindeligt at der sad en pære i serie
med diskanterne, som TM så rigtigt nævner - det har Bose m.fl. i vid
udstrækning benyttet. Det er en tilpas "mild" løsning lydmæssigt, og så har
det den fordel at de selv "nulstiller" igen når overbelastningen forsvinder.
I tilfældet at man osse brænder basser af, ville jeg nok vælge separat pære
til hver enhed.
Når pæren er kold, er modstanden "0", og når der går strøm nok igennem,
begynder pæren at gløde og spændingsfaldet flyttes til over pæren istedet
for over HT-Enheden.
Hvis man gerne vil lave noed mere avanceret, kan man evt. søge inspiration i
Beovox M75 m.fl., hvor der var en "elektronisk" løsning, som udelukkende
trak effekt fra højttaler-signalet, ikke separat strømforsyning.

Lars / Viborg

Site Timeline