Sensorer til EKG / EEG

Er der nogen medicoteknikere her der ved hvad man anvender som transducere
når man skal opfange de elektriske signaler fra henholdsvis hjertet og
hjernen ?
Er det spoler ? eller bare simple metalplader ? Der er jo tale om meget små
signalstørelser så man vil nok skulle anvende FET/MOSFETer i indgangen på
signalforstærkeren (høj indgangsimpedans) men hvad er det optimale til at
opfange signalerne med ? Jeg kan også regne ud at der selvfølgelig skal
anvendes båndpasfiltre for kun at fange det spectrum man interesserer sig
for....

Re: Sensorer til EKG / EEG

Opamp'er.

Pas på når du sætter spænding på (der skal være god fordindelse til
offeret) og sørg for at sætte dioder (gerne shottky) hen over indgangene
og mellem indgangene og stel (og jord skidtet rigtigt).

Hvis du sætter spænding på dine forsøgspersoner skal der meget lidt til
for at det er rigtigt galt.

Re: Sensorer til EKG / EEG

transducere

En opamp er ikke en transducer. Til EKG bruger man elektriske forbindelser
til huden. De udgøres af en elektrode på 1-2 cm2, der består at et metal og
en elektrolyt, der giver en lav overgangsmodstand. Elektroden er omgivet at
en klæbepude, som holder den fast på huden. Som forstærker bruges en
instrumenteringsforstærker (=differensforstærker med stor undertyrkkelse af
fællessignal)

Det er ofte set at der er en FET indgang for at få høj modstand, men med en
elektrodemodstand på 100-500 Ohm er det ikke vigtigt. Støj i forstærkeren er
heller ikke kritisk, idet der er tale om signaler på mange millivolt, og en
relativt begrænset båndbredde.

Mht elektro encefalografi kan jeg ikke svare.

Jeg byggede en EMG forstærker (til måling af muskel aktivitet) for mange år
siden, og her var det en kanyle elektrode, med et MEGET lille areal, der var
transducer. Og det stillede store krav til forstærkerens indgangsimpedans,
ligesom båndbredden er noget større. Det var dengang IC'erne ikke var ret
gode...

Bo //

Re: Sensorer til EKG / EEG

og
at

Googlede lige lidt:

http://www.medcat.nl/supplies/DE/ECGelec.htm
http://products3.3m.com/catalog/de/de001/medizin_gesundheit/-/node_0P84PW5L6Cge/root_K3BHNB8005gv/vroot_9MZM3K1MD6ge/theme_de_healthcare_3_0/command_AbcPageHandler/output_html
http://home.att.net/~jnozum/EKGHappy.htm

http://medizinus.de/ekg.php

På denne side kan du finde en elektrodehue til EEG:
http://www.cephalon.dk/eeg_accessories.htm
http://www.electrodesales.com/cap-only.html

-muligvis skal man bruge skallede mennesker eller rage pelsen af først ?

Bo //

Re: Sensorer til EKG / EEG
Her var lige det jeg havde brug for...elektroderne findess færdige...ingen
grund til at opfinde den dybe tallerken igen jo :) tak for det :)
http://products3.3m.com/catalog/de/de001/medizin_gesundheit/-/node_0P84PW5L6Cge/root_K3BHNB8005gv/vroot_9MZM3K1MD6ge/theme_de_healthcare_3_0/command_AbcPageHandler/output_html

Re: Sensorer til EKG / EEG

Endnu en dyb tallerken kan fjernes, hvis du køber en færdig
instrumenteringsforstærker, som fx AD620. Her er det hele i en 8 pin pakke
og forstærkningen sættes med en enkelt modstand.

-er det et lille hjemmeprojekt, eller er det noget prof't ?
Jeg har udviklet EKG og blodtryksudstyr, dengang der var noget der hed S&W
Medico Teknik i Glo-strop

http://www.analog.com/Analog_Root/productPage/productHome/0,2121,generic%253DAD620%2526level4%253D%25252D1%2526Language%253DEnglish%2526level1%253D150%2526level2%253D%25252D1%2526level3%253D%25252D1%2526metaId%253D403%2526resourceWebLawID%253D13,00.html

eller www.analog.com -søg efter AD620 eller AD622

Bo //

Re: Sensorer til EKG / EEG
Det er et hjemmeprojekt foreløbigt..... vil forsøge mig lidt med Digital
Signal Behandling af data sammen men en lægestuderende og så måske ender vi
ud med noget kommercielt engang....i alle tilfælde får han en opgave
besvaret på UNI :) og jeg får mig et EKG og EEG apparat til privat brug :)

færdige...ingen
[...]

Hmm skal det opfattes sådan at disse elektroder kan købes færdige og så skal
man bare udvikle instrumenteringsforstærkeren selv + evt. U/I converter der
monteres inden signalet sendes videre til enheden der skal bearbrjde
signalet (I/U konverter, BP filter, S/H forstærker og A/D converter) ?????
og
at
af
en
er
en
år
var

Re: Sensorer til EKG / EEG

skal

Ja, ingen på et sygehus vil lave den slags selv. Der er megen erfaring i den
pasta, der ligger i elektroden (AgCl og andre substanser)
-se mit svar ovenfor

BBj //

Re: Sensorer til EKG / EEG
Jo jeg havde sådan set regnet med Opamps (FET udgaver) på patient
siden...men hvad er elektroderne lavet af ? bare metalplader sat til en
instrumentalforstærker opbygget af Opamps? Fiffet med Dioder er vel knapt
nødvendigt hvis man batteriforsyner opamps på patientsiden ? jo måske på
udgangen af forstærkerne da disse jo skal tilsluttes en Sample/Hold A/D
converter + BP filter på den anden side og dette udstyr er så Lysnetforsynet
?! :)

transducere

Re: Sensorer til EKG / EEG

Øh, nej.

Jeg har hørt om opamp'er der smed forsyningsspændingen ud på indgangen
under powerup (kun den ene halvdel af forsyningen var oppe) så aldrig
antag at der ikke kan komme noget "farligt" ud af indgangene på opampen.

Tilfældet var et hold ingeniører på AUC som kom til at re-boote et af
medlemmerne da de tilsluttede det ene batteri før det andet.

Hvis jeg skulle tilsluttes det system ville jeg nok gerne have at A/D
converteren sidder på batteri-siden med en optokobler til isolering fra
alt andet.

Du kunne måske slippe af sted med at bruge en pic12f675, den har et par
analoge indgange og digitale udgang som du kan drive optokobleren med?

Re: Sensorer til EKG / EEG
Well måske man så sku indbygge et lille "HFI-relæ" så ? :) en strømbegrænser
på .... tja.... 10mA ?! :) well det begrænser så også antal mulige opamps
man kan bruge :)

Re: Sensorer til EKG / EEG
strømbegrænser

Hej,

hvis du har gode elektroder anbragt rigtigt på thorax, skal du ikke bruge
ret meget strøm for at genere hjerte rytmen. Det er ganske små strømme, der
bruges til en extern pacemaker.

Da EKG signalet er ganske lille, kan man uden problemer bruge et par
krydslagte dioder over indgangene på forstærkeren, og så er man sikret at
man altid holder sig under 650mV, En god seriemodstand i hver indgang af
forstærkeren kan hjælpe til at holde strømmen lav. En god forstærker har
ikke problemer med at have 10-20kOhm i serie med hver indgang. Så kan du
uden problem holde strømmen under 50uA.