Selvbyg af digitalt ur

Jeg leder efter et digitalt ur der blot skal vise klokken og intet
andet. Det der er det specielle er at lysstyrken skal afpasses til
omgivelserne. Dvs i stærk sol, skal lysstyrken være kraftig, og om
natten i mørke, skal lysstyrken være meget svag.
Sagen er at uret skal bruges i et soveværelse og derfor ikke forstyrre
med sit lys, men omvendt være i stand til at vise klokken uanset
lysforholdet.
Jeg har før forhørt mig i gruppen, og fandt da også en svensker der
havde hvad jeg eftersøgte. Desværre var manden meget syg og skrev at
han ville kontakte dem der havde henvendt sig, når han atter var på
banen.
Nu har jeg imidlertid ikke hørt noget som helst i meget meget lang tid,
og vil derfor prøve at finde noget brugbart et andet sted. Desværre har
jeg fået slette alle mine tidligere links o.a. jeg havde indsamlet i
det forløb. Så hvis der er nogle der kan hjælpe mig igang igen vil jeg
være meget taknemlig.
Evt gerne et diagram, for jeg kan forestille mig at man "bare" skal
have en dimmer ind over lysstyrken i et hvilket som helst digiur ;o)

Andersen [3650]

Re: Selvbyg af digitalt ur
Hej Andersen

Jeg ved ikke om man kan få det mere, men for år tilbage fandtes
der IC kredse der indeholdt komplette ure, og nogle af disse havde
også indbygget muligheden for at styre intensiteten med en fotocelle.

Re: Selvbyg af digitalt ur

Jo, måske er der en sådan kreds i dette Velleman kit:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id91%363

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?      Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Hej!

Her er det bedste til et radiour:

Radiourmodtager med dekoder til næsten alle standarder - CME8000 baseret
- nyeste teknologi. incl. påloddet ferrit antenne. Kig på databladene.
Bruger lav strøm:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail?name56%1-1015-ND
Datablad:
http://www.c-max-time.com/downloads/getFile.php?id54%3

http://www.google.dk/search?hl=da&q=cme8000+datasheet

Modulet skal blot styres af en mikrocontroller.

-

Radioure - der er også nogen med lysdioder (LED). Du må selv finde ud af
om de er Y2K compliant ;-) :

-

MSF60 styret (UK) (udskift med CME8000 universel modtager?):

A Radio-controlled Digital Clock
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/teaching/radclock /
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc /
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/lcd /

DCF77 styret (Tyskland) (udskift med CME8000 universel modtager?):

ARM7 Controlled OLED Display Clock
http://www.circuit-projects.com/blog/category/microcontroller /
Software is written in assembly language and is released under the GNU
GPL v3 or greater:
http://code.google.com/p/arm7-oled-clock /
ARM Controlled Auto Set Clock by DCF77:
http://www.siwawi.arubi.uni-kl.de/avr_projects/arm_projects/glcd_dcf77/index.html

Demo-application for Philips LPC2000 ARM7TDMI controller with a
KS0108/KS0107-based graphics-LCD (128*64 pixels), DCF77 time-receiver
and Onewire-Bus (for DS18x20-Temp.-Sensor):
http://www.siwawi.arubi.uni-kl.de/avr_projects/arm_projects/glcd_dcf77/index.html
( http://www.siwawi.arubi.uni-kl.de/avr_projects/arm_projects/index.html )

DCF-77 PIC LED clock:
http://www.micro-examples.com/public/microex-navig/doc/100-p16f84-led-dcf-clock.html
http://www.micro-examples.com/public/microex-navig/doc/100-dcf77-led-clock-source-code

DCF77 Clock - A DCF77 Clock with RS232 Interface:
http://arvin.schnell-web.net/dcf77 /

NTP DCF77 LED Clock
http://www.mulder.franken.de/ntpdcfledclock /
(har ntp-server på ethernetporten!)

http://www.buzzard.me.uk/jonathan/radioclock.html

-

Radiosignaler:

Germany Signal DCF77 - 77.5 kHz.
UK Signal MSF - 60 kHz
USA Signal WWVB - 60 kHz.
Japan Signal JJY - 40 kHz.

-

Andre ure - uden radiostyring:

Nørd uret:
Binary Clock:
http://www.hanssummers.com/electronics/clocks/binary /

Quozl's Alarm Clock:
http://quozl.linux.org.au/alarm-clock /

ur med (nixie) rør:
http://hackedgadgets.com/wp-content/tube_clock_8.jpg
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Bruegmann-Digital-Roehren-Clock/Digital-Roehrenuhr.htm

Build a Nixie Tube Digital Clock:
http://www.electricstuff.co.uk/nixclock.html

hilsen

Glenn

Re: Selvbyg af digitalt ur [ CME8000 chip datablad ]
Hej!

Her er CME8000 databladet:

http://www.c-maxgroup.com/downloads/getFile.php?id53%3&PHPSESSID28%97a8bd5e8bbb777c4456ffb35928e4

hilsen

Glenn

Re: Selvbyg af digitalt ur [ LED dimmer ]
Hej!

Fandt denne i en af linksene:

Automatic LED display dimmer:
http://www.micro-examples.com/public/microex-navig/doc/096-led-light-sensor.html

I stedet for lysdioden som sensor, kan en forkoblet LDR-modstand
selvfølgelig anvendes.

hilsen

Glenn

Re: Selvbyg af digitalt ur

Jeg er meget taknemlig for de forslag der er fremkommet, men
det er nok lige vel langhåret til en elektriker ;o)
Jeg har dog fundet noget, inspireret af jeres input.
www.eekit.dk har hvad jeg søger. Dog viser det sig at den syge svensker
jeg skrev om i første indlæg er ham fra eekit, og altså ikke en
svensker. I sverige har jeg fundet det samme ur :
http://www.electrokit.se/images/10100073.jpg
Går under betegnelsen : Big Pic
Men der er tilsyneladende ikke nogen indbygningskasse. Men mon ikke
man kan finde noget brugbart hos Brinck el.l. sted.

Andersen [3650]

Re: Selvbyg af digitalt ur

Hej!

Kig også i følgende indlæg (26 sider) - nyeste på sidste side:

7-segment LED Clock:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t70%643

f.eks.

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t70%643&page24 %

ca. halvvejs nede.

hilsen

Glenn

Re: Selvbyg af digitalt ur [ side 24 midt ]

Hej!

Det var på side 24 ca. midt:

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t70%643&page24 %

hilsen