søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide

Hejsa.
Jeg er aktuelt i gang med noget udvikling af noget elektronik der skal
bruges udenlands.

I den forbindelse har jeg forsøgt at finde relevant info omkring hvordan
netspændingen er specificeret rundt omkring på kloden.

Jeg er specifikt interesseret i USA, Canada, Japan og UK, idet disse lande
benytter netspændinger i området 100 - 120VAC.

Problemet startede da jeg begyndte at spørge mig for rundt omkring
vedrørende USA.
Jeg fik vidt forskellige svar afhængigt af hvor jeg spurgte mig for.
Således har man forsøgt at bilde mig ind, at USA bruger 110V/60Hz ,
115V/60Hz og til sidst det rigtige120V/60Hz.
I USA er netspændingen i følge ANSI standarden specificeret som 110V
plus/minus 5% ved 60Hz.
Umiddelbart lyder det for mig lettere vanvittigt, hvis de i realiteten kan
overholde de 5%, men det er en anden sag.

Ikke mindst tolerancerne er det vigtigt at vide noget om, når man skal
beregne dit og dat.

Jeg har ind til nu fundet flere kilder på nettet, som måske er relativt
pålidelige ... måske ikke.
Fælles for dem alle sammen er, at de IKKE nævner hvad tilladte tolerancer på
netspændingen er.

Her hjemme har jeg altid regnet med at vi havde 230V plus 10%  - minus 20%
50Hz.
Dette var før i tiden 220V +-10% ..... hvilket altså er mere et spørgsmål om
definition, da området er det samme.
Men er dette nu også rigtigt?
Hvad er den egentlig specificeret som?

I England har de samme netspænding som her, men ikke på byggepladser og
andre specielle steder ( noget med arbejdsmiljø )
hvor den så vidstnok er 110V ( eller er den?).
Men hvordan er tolerancerne her +10% - 12%  eller +-5% ????

Er der nogen der har pålidelige angivelser for netspændingsforsyningerne
rundt om i verden, med angivne tolerancer?
Ligeledes ville det være lækkert med beskrivelser af hvordan koblingerne
mellem faser, nul og jord er udført rundt omkring.

Info modtages med kyshånd !!

NB. min mailadresse skal som det fremgår lige tilrettes lidt, hvis man vil
svare direkte til min mail.
Død over spam !!!

Lars M. Johansen
Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide

Der findes en bog/hæfte over klodens spænding og el-systemer.
Jeg husker ikke hvad den hedder. Prøv at høre hos Sikringsstyrlesen eller et
af de tekniske biblioteker.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
Se så ........... nu begynder det at ligne noget.
En skriftlig kilde kan man formentlig stole på.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide

om

Hjælper dette link?

http://www.edspower.com/overseasarena-voltagechart.htm

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
Ja og nej.
Det giver en nogle oplysninger, men ikke et komplet billede over tingene.
Men tak alligevel.
Det bringer mig da lidt videre.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
On Tue, 21 Dec 2004 22:24:11 +0100, "Lars Johansen"

Så husker du jo at dimensionere det så det fungerer fra 100-264V AC -
så er de fleste problemer løst.
Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
Den går nok ikke når vi taler om effektkredsløb på 1000W.
Her hjælper små offline convertere ikke.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
On Wed, 22 Dec 2004 01:03:58 +0100, "Lars Johansen"

OK.
Men jeg har da været med i en konstruktion af en 2KW DC-DC der snildt
køte på 1:3 ind?

Øeh - nej?

Og ude i virkeligheden duer effektelektronik der ikke kan håndter
+/-10% ind heller ikke.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
Problemet her er, at der benyttes et 1000W varmelegeme, hvis effekt er
stærkt afhængig af netspændingen.
Plus 10% Minus 20% på netspændingen bliver hurtigt til plus 20% minus 40% på
effekten.
Vigtigt når opvarmingstider betyder noget.
Desuden benyttes der almindelige lineære spændingsregulatorer i de
forskellige forsyninger, pga. prisen.
En lille switcher koster typisk 15-20 kr at lave i forhold til en lineær til
3 kr.
Har man 4 af den slags i konstruktionen, er det hurtigt 50 - 60 kr sparet
pr. print.
Laver man 10.000 enheder om året sparer man 500.000 kr.
Så derfor .........
De er dog mere afhængige af spændingsvariationer, og man er derfor i højere
grad nød til at se mere på netspændings variationer.

Heller ikke noget problem ..... hvis man da for pokker bare kunne få et 100%
svar på hvad netspændingen var rundt omkring.
For det er der da godt nok mange forskellige bud på.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
On Thu, 23 Dec 2004 12:41:42 +0100, "Lars Johansen"

OK.

Hvorfor ikke bare bruge en simpel TRIAC regulering, og så måle RMS og
styre ud fra det?

Til 1KW ?

Det kan du ikke, for lokale forhold mmm. gør sig gældende.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide

Nej nogle få watt hver .... til resten af elektronikken.

Måske en mulighed, men det ville i hvert fald kræve noget overordentlig
kraftig filtrering, hvis kravene til EMC emmission skal overholdes.
Det ville være en veritabel støjbombe.
Prisen for et støjfilter der klarer 1000W ville hurtigt rende op i et par
hundrede kroner vil jeg tro.
100 kr. x 10.000 stk = 1 mill.

Men det andet virker også fint. ( lineære reguleringer )
Man skal i værste fald have en større køleplade.
Men hvor stor den skal være er igen et spøgsmål om spændingers variationer.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
On Fri, 24 Dec 2004 10:50:54 +0100, "Lars Johansen"

Hvis en lineær og/eller switchregulering i få-Watt ikke kan håndtere
+/- 15% er den fejlkonstrueret.

Næh.
Det er nu ikke så slemt.

Nåh. Der laves meget sådant udstyr.

Og 10000stk enheder der fejler koster ?

Du moser rundt i det. Dit varmelegeme vil klart have et effektoutpu
der varierer i anden potens med forsyningsspændingen. Dette kan du
klare med en TRIAC og/eller en swtchet 10V/10A vikling på din trafo
som du kan indkoble i med/modfase med dit varmelegeme.

Til en få-watt regulator?

Øhe, ja?

Jeg tror du har rodet dig ud i noget du ikke evner at håndtere.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide

Jeg evner (gider) i hvert fald ikke at kommentere karl smart kommentarer.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
On Sat, 25 Dec 2004 21:42:33 +0100, "Lars Johansen"

Hehe - så løs du dine problemer selv. Vil man ikke høre må man føle.
Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
Hej Lars

Japan bruger 90 VAC, noget rod hvis man vil bruge lysstofrør :)

Mvh Max

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
De listings jeg har fundet inklusiv den der er at finde på et link der blev
fremsendt tidligere i tråden siger at Japan bruger 100VAC.
Men det undrer mig ikke.
Jeg tror såmænd du har ret med de 90VAC.
Det gælder sikker hvisse steder i Japan.
Det kan også hænge sammen med opsplitning mellem opsplitning mellem
commerciel og alm. "husstrøm".
Det finder man til sygneladende også nogle steder.

Men endnu et godt bud jeg ikke havde hørt før ......
Tak for svaret.

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide

Nej, Japan bruger 110 el 115 Volt 50 Hz, det husker jeg fra produkter, der
blev produceret til markedet derovre.
De fleste industriprodukter er dimensioneret for spændingstolerancer på plus
10/ minus 15 %

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
Hej Børge

Du har åbenbart ikke styr på hele Japan, det udstyr jeg har produceret til
sygehuse derovre skulle kunne køre på 90 VAC.

Mvh Max

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide

100 til 264 volt så er du næsten sikker.

USA er 110 volt +/- 10 % (eller rettere 600 volt i de applikationer vi
bruger)
Det samme med halvdelen af Japan, resten kører 230 volt/50Hz

Re: søges - Informationer om netspædings specifikationer worldwide
USA kører med 120VAC det er et faktum.
Der foreligger faktisk en ANSI standard på dette, så de 110VAC som jeg også
troede var korrekt passer definitivt ikke.
Men som du kan se af alle svarene i tråden her, er der utallige bud, som jo
umuligt kan passse alle sammen.
Under alle omstændigheder skal du have tak for buddet.