Rustent elektronik

Da mine elektronikkundskaber er en smule rustne, spørger jeg til flg.:

Vil der ikke ligge ca, 11,7 volt på emitteren af Q1, når basisspændingen
 >= 0,7 volt?

Zenerdioden er 5,1 volt.

Der skal ikke trækkes nogen strøm på emitteren af Q1, skal der da
indsættes en strømbegrænsende modstand?

Vil du foreslå en basismodstand?

Kredsløbet ses på :
http://dmwebdesign.dk/karlerik/arduino/ldr_schem.png

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik

Kredsløbet leverer 12 volt til relæudgangen på en PIR - men først når
det bliver mørkt.
De 12 volt trigger et timerrelæ.

Har du måske et bedre forslag, er det meget velkommen.

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik
On Fri, 06 Dec 2013 01:13:09 +0100, Karl Erik Christensen

Du mener når basisspændingen >= 0,7 volt i forhold til emitteren ?

Spændingen på basen vil aldrig komme over 5,1 Volt, og emitteren
kommer så heller ikke ret meget over 4,4 Volt.

Men hvad er der koblet til emitteren ?

Foreslår at du gentænker kredsløbet, eller fortæller hvad det er du
gerne ville opnå med dette.

/Hans

Re: Rustent elektronik

De 12v skal bruges som puls til at aktivere et timerrelæ, men kun når
det er mørkt.

De skal ikke føres til en relæspole, men kun give en puls til noget
andet elektronik, der aktiverer relæet.

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik

Jeg vil foreslå en modstand mellem Emitter og nul på mellem 100KOhm og
et par MOhm - Størrelsen er ikke så vigtig som virkningen.
Derimod har en modstand i basis-ledningen ingen betydning her.

Spændingen på emitteren bør ligge mellem 0,5 og 0,7 volt under basis
spændingen når du måler fra nul og den bør slet ikke overstige
zenerdiodens spænding, endsige komme op i nærheden af collectorens
spænding med mindre der er store lækstrømme i transistoren eller den
direkte er defekt.
Er transistoren defekt er basisspændingen nok også en del større end de
max 5,1 Volt der er over zenerdioden hvis du prøver at måle.

/Lars

Re: Rustent elektronik

Tak for svar.

Dvs. at for at få i nærheden af 12v (11,3) ud på emitteren af Q1, skal
basisspændingen teoretisk være 12,3v?

Zeneren på 5,1v er derfor fejlplacerer, og skal fjernes?

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik

Efter du har beskrevet hvad du skal bruge det til (PIR-sensor der kun
tænder lampen når det er mørkt) vil jeg foreslå:

Behold zenerdioden, den er med til at fastlægge tærskelspændingen for
transistoren hvis de 12 volt kan variere.

Forbind transistorens emitter til nul og lad collector trække et signal
lavt når det er mørkt. Spændingsdeleren med LDR og formodstande skal
beregnes sådan at tærskel-spændingen er 0,6 - 0,7 volt når det bliver
mørkt og PIR-sensoren skal kunne tænde for lampen. Brug evt strømmen der
løber i transistoren til at styre basis på en PNP-transistor (BC557 etc)
der har emitteren til +12v og strømforsyner PIR-sensoren fra
collectoren. Husk en strømbegrænsende modstand på f.eks 10KOhm mellem
Collector på NPN og basis på PNP transistoren.

Ellers sæt en modstand på 10KOhm til 100KOhm fra collector til plus 12V
og lad  en (smitt-)trigger trække relæet når spændingen på collectoren
falder.

En LM386 er ikke en Operationsforstærker men en LF-udgangs forstærker
der kan trække en højttaler og den er ikke så egnet som comparator til
dit projekt med mindre du er pålagt at bruge den ;-)

/Lars

Re: Rustent elektronik

Nu er jeg ikke "rusten" mere - kun lettere anløben :-)

Tak for formidabel vejledning.

Men det er helt vildt hvad der fås for små penge i Kina.
Lysføler modul til Arduino, men også egnet til mit projekt.
5v eller analog spænding ud, for 26 kr.
http://www.miniinthebox.com/da/lysfoeler-module_p590391.html

Har lige givet 12,75 for en LDR :-)

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik
Karl Erik Christensen forklarede:
Jeg så lige
http://www.miniinthebox.com/da/hc-sr501-adjust-ir-pyroelektriske-infraroede-pir-bevaegelsessensor-detektor-modul_p390999.html

hc-sr501 adjust ir pyroelektriske infrarøde pir bevægelsessensor
detektor modul

pyroelektrisk? Er det ikke noget med fyrværkeri??

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Rustent elektronik

En pyroelektrisk detektor er en detektor, der opfanger de gasarter og
molekyler, der frigives når noget brænder.

Jeg har et par stykker i min bolig, og den nærmest køkkenet går i
panik-mode hver gang jeg steger koteletter :-)

Det generer ikke mig - men hunden har efterhånden mistet lysten til
koteletter :-)

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik

Jeg har handlet der et par gange, og det fungerer fint.
Det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvorfra varerne sendes, men
sandsynligvis fra Kina.

I så fald skal du passe på ikke at ramme den magiske 80 kr. grænse. Så
bliver du nemlig "straffet" af SKAT og PostDanmark.

Jeg har modtaget 2 forsendelser a 77 kr. uden problemer, men der går
typisk 2-3 uger før de kommer.

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik

Du gav mig en ny og måske bedre ide.

Det hele forsynes fra et 12 volt bilbatteri, der oplades vha. et
solpanel (spændingen kan svinge mellem 11,7 og 14,5 volt).

Selv om en PIR ikke bruger ret meget strøm, er det alligevel besparende
kun at tænde PIR'en når det bliver mørkt.
Derfor skal LDR kredsen i stedet tænde/afbryde PIR'en, hvilket også
forenkler konstruktionen en hel del.

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik
Karl Erik Christensen forklarede:

Du vil bruge indgangsniveauet på transistoren til at afgøre, hvornår
der skal skiftes, men så ville jeg føde transistoren fra samme
reference som LDR'en, så ændringer i forsyningsspændingen ikke flytter
på triggerpunktet.

Og så ville jeg forbinde emitter til "jord", og tage udgangen ud fra
kollektor, og tilføje en basismodstand.

Evt en pullup på kollektoren; du siger senere at det signal skal føde
en arduino. Jeg ved ikke om indgangen har pullup eller pulldown i sig
selv.

Udgangen bliver så trukket til 0, når der er lys, hvis det ikke passer,
kan du ændre det i software eller bytte om på trimmer/modstand og LDR.

Hvad siger det efterfølgende kredsløb til et analogt input, når
skumringen falder på?

Måske vil det være en ide at bruge en comparator-ic i stedet, så kan du
også tilføje positivt feedback, så lyset ikke blinker i takt med at
billygter kommer forbi eller der kommer skyer for aftensolen.

En grundig artikel om komparatorer her:

http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/op_comp/op_comp.htm

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Rustent elektronik

Hej Leif, tak for svar.

En komparator var også min første tanke - evt.en LM386.

Projektet er ikke indviklet, og består af 3 "trin":

En PIR sender ved detektion af bevægelse, en puls på 12v til et timer
relæ, der tænder lys.

For at undgå at lyset tænder ved dagslys, vil jeg indsætte
LDR-kredsløbet, der så åbner/lukker for de 12v til PIR-relæet. Så selv
om PIR'en detekterer bevægelse, kan den kun sende en puls på 12v, hvis
LDR kredsen har åbnet for 12v.

Det er hele humlen :-)
Altså ingen Arduino involveret denne gang.

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik

Så du skal have plus, når det er mørkt.

Hvad med en PNP, med emitteren til plus. Og så en basismodstand, så får
du plus ud på kollektoren.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Rustent elektronik

Perfekt - tak.

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik

Kredsløb/funktion er nu ændret:

Zenerdioden ændret til 9,1v for at undgå spild af effekt.
Q1 er indsat for at gøre hysteresen mere nøjagtig (on/off spænding mere
ens).

Kredsløbet tænder en PIR når det mørkner, og afbryder den når det lysner.
PIR'en starter et timer relæ, som tænder lys.

Jeg hører gerne kommentarer - vil det fungere efter hensigten?
Er der brug for forbedringer?

Er der en der gider fremstille print til mig? :-)

http://dmwebdesign.dk/karlerik/arduino/ldr_schem.png

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik
Karl Erik Christensen formulerede lørdag:

Det virker ikke rigtig for mig.

VQ2B, basespænding på Q2 kommer aldrig over 0.7V, en diodestrækning.

Når det mørkner, og VQ1B, basespændingen på Q1 når op på 2*0.7V, går Q1
i mætning. VQ1C er så 0.7-1.4V. Er den 1V, giver spændingsdelingen af
R1 og R5 9.1V * 1.5/(10+1.5) = 1.9V over D1, så spændingsdeleren med R4
får lavere spænding, og Q1 går ud af mætning igen.

Så du har lavet en oscillator :-(

Fjern R5, forbind Q1C til Q2C. Så har du en darlington-kobling med stor
forstærkning, og din referencespænding bliver ikke påvirket af om
transistorerne leder eller ej.

Fjern R6, sæt den som basismodstand på Q1.

Vil du have hysterese, så tag endnu en transistor, emitter til jord,
basis til Q2C med en modstand, og Q3C gennem en trimmer til R4.

Sådan rent intuitivt :-)

Leif

...der har loddet under en håndfuld gange i dette årtusinde...

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Rustent elektronik

Shit - måske man skulle anskaffe sig et prøveboard :-)

Hvad sker der hvis R5 forbindes til 12v (som kan variere fra 11,6 til
14,1v), i stedet for 9,1v fra zeneren?

Karl Erik.

Re: Rustent elektronik

Det vil virke! - Ligespm dete r på diagrammet i linket 20131207 kl ca 17.30

/Lars

Site Timeline