rs232 termometer

Jeg skal bruge en hel del rs232 termometre. Dvs. et termometer hvor E9%n
temperatur kan aflE6%ses via rs232 porten pE5% en computer. SE5% vidt jeg
kan se bF8%r det vE6%re rimelig simpelt. Maxim laver sE5% vidt jeg kan se en
chip som kan bE5%de aflE6%se temperaturen og sende den via. rs232 - der
skal vistnok indgE5% en max232 chip for at kunne kommunikere med pc'en.

Med andre ord - hvad skal der til? Kan de evt. kF8%bes fE6%rdige? (jeg har
kigget lidt pE5% nettet men de koster jo en krig de modeller jeg har
set, som er pakket i meget pE6%ne kabinetter med LCD display og hvad der
nu ellers er). Det jeg sF8%ger her er en helt simpel konstruktion -
softwaren til aflE6%sning skal jeg nok selv lave.

Det er med henblik pE5% videresalg - og jeg vil gerne vE6%re fri for selv
at lave dem. Men et diagram/beskrivelse vil vE6%re fint - sE5% mE5% jeg
finde en som kan lave det for mig. Er der evt. nogle her?

mvh. Morten

Re: rs232 termometer
Hvis det er til salg er en max232 nok en god ide, selvom mange computere
godt vil acceptere 0/5V som seriel.

En færdig løsning kender jeg ikke, men 1xDS18B20, 1xPIC, og et par
modstande mv, er alt hvad der kræves, så mon ikke der er nogle der har
lavet nogle.

Problemet er nok at når man først går i gang så bliver det nemt lige
udvidet til 4porte eller mere, og både design og kodning af PIC skal jo
tjenes hjem, så færdiglavet er 300-500kr nok ikke helt ved siden af.

Olimex tilbyder forresten at samle boards hvis du ender med selv at
producere dem, men deres boards er måske ikke god nok kvalitet.

/Jan

Re: rs232 termometer
Hej Morten

Find noget til USB indgangen, der er jo ikke COM porte i computere
mere.

Re: rs232 termometer

Jeg vil foreslå at du bruger en 1-wire bus til af hægte sensorerne sammen.

DS18B20 er en lille 3 bens sensor med en unik 64 bit adresse og den fåes
for $2.57 kr pr. styk hos: https://shop.maxim-ic.com

Alle sensorerne skal bare sættes på den samme bus, så dukker de op når
man scanner bussen.

Til at styre 1-wire bussen skal bruges en lille controller som f.eks.
denne her:
http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?products_id15%03

Det eneste der skal laves er kabler og en passende mekanisk indkapsling
af sensorene, det kan være så simpelt som at lodde en stump ledning på
og krympeflæske sensoren fast.

Re: rs232 termometer
On 12 Okt., 18:52, Flemming Frandsen <ff-

Ok det var ret billigt.

Kan man bruge f.eks. denne her istedet:
http://www.embeddeddatasystems.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen3D%PROD&Pro =
duct_Code3D%DS9097U&Category_Code3D%HA&Product_Count3D%1

Vil helst have rs232 - da jeg gerne vil have at man kan bruge gamle
computere, gerne sE5% gamle at de ikke har USB.

Dvs. man forbinder blot DS18B20 sensoren til adapteren og sE5% kF8%rer
det?

Re: rs232 termometer
http://www.embeddeddatasystems.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=DS9097U&Category_Code=HA&Product_Count=1

Sikkert, så længe det er noget der kan snakke 1-wire.

Urgh, det var meget, meget gamle maskiner...

Ja, netop.

Re: rs232 termometer
MÃ¥ske denne link kan bruges.
http://www.electronics-lab.com/projects/pc/010/index.html