Rep. af inverter til lcd-skærm

Jeg er ved at reparere et ldc-tv, hvor lyset i skærmen slukker efter få
sekunder.  Jeg har fundet denne side som forklarer hvordan den skal fixes.
Inverter boardet hedder Darfon V144-301 og jeg mangler 1 stk. trafo til
dette board.  Trafo på mit board hedder 4006A516.011 - Jeg har googlet
og fundet ud af at jeg bare skal finde en der hedder 4006Axxxxxx (efter
A er tal ligegyldigt.)

Så er det store spørgsmål så - er der en der ligger inde med enten en
trafo eller et board som kan sælges billigt?

Se info om rep. af board her :
http://www.instructables.com/id/Transformer-Replacement-on-Darfon-V144-301-LCD-Bac /

På forhånd tak - så kunne det være jeg snart fik liv i fladskærmen igen.

Erik Andersen

Re: Rep. af inverter til lcd-skærm

Du er sikker på den er død?? de plejer at være sværre at slå ihjel...
Kan jo bare være lytte sygen.

ellers tror jeg ebay er eneste håb hvis ikke du kan finde en anden skærm at
få boardet fra

Kasper

Re: Rep. af inverter til lcd-skærm

Hvis du læser på den hjemmeside jeg tilføjede, kan du læse at det er en
meget kendt fejl på dette board.  Og når man som beskrevet på siden
begynder at måle modstand på sekundær siderne - så er der én der skiller
sig ud, og det er den defekte trafo.

Jeg har fundet trafo på lcdparts.com, men det koster forsendelse.  Så
måske jeg venter med at bestille, til jeg har brug for flere stumper.

Og det er jo så derfor jeg postede dette topic.  hehe  :-)

Re: Rep. af inverter til lcd-skærm

Tjae... det er vel i markeds gruppen vi handler...

Nå, men kunne du måske ikke selv vikle den om?

Jeg tror du får mest held med at skille ferit kernen af ved at varme den op
til limen bliver medgørlig.

Kasper

Re: Rep. af inverter til lcd-skærm

Hmmm.  Handel og handel.  Der er kun forrespurgt om der findes et board
eller trafo, som en eller anden kan hjælpe med.
Så kan NG da være ligeglad med om jeg vil gi en skilling for hjælpen

Læg mærke til at jeg ikke skrev "Trafo til lcd-skærm købes" eller "dusør
gives...."    Jeg forrespørger om hjælp til rep. af elektronik.

Erik

Re: Rep. af inverter til lcd-skærm
Næppe. Måske kan du købe det hos Aswo gennem en registreret forhandler.

http://www.instructables.com/id/Transformer-Replacement-on-Darfon-V144-301-LCD-Bac /
Som du kan læse i slutningen skriver manden at det formentlig nok mere var
dårlige lodninger end trafoen der skulle skiftes - han fik samme problem
igen efter et stykke tid.

Start med at lodde de trafoer efter (fjern først det gamle tin) - det
fjerner fejlen i de fleste tilfælde.

Peter

Re: Rep. af inverter til lcd-skærm
http://www.instructables.com/id/Transformer-Replacement-on-Darfon-V144-301-LCD-Bac /

Jeg har set præcis det samme på en Philips. Jeg ohm'ede sekundærene og fandt
en der var lidt anderledes. Den skiftede jeg og havde derefter periodiske
udfald. Det klarede en efterlodning, men den ene trafo var altså defekt, den
afbrød helt senere, tråden må simpelthen være knækket.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Rep. af inverter til lcd-skærm
http://www.instructables.com/id/Transformer-Replacement-on-Darfon-V144-301-LCD-Bac /

Hvor fik du så ny trafo fra?  Har du et board med reserver?

Jeg har googlet lidt ang. det board som jeg vil reparerer.  Og der er
lavet en forbedret udgave, hvor kredsløbet er bedre.  Men jeg gider ikke
at smide ca. 200euro, for at lave et prosonic ldc-fladskærm (Uden
fjernbetj.)
Og så var det at jeg ville høre her på NG

Re: Rep. af inverter til lcd-skærm

Jeg fik dem vist herfra:
http://www.reptips.dk /
Han sendte et par løse. Tror nok jeg har en tilbage, men den må jeg vist
hellere beholde... ;-)

Er det sådan en som jeg skrev om her?
http://groups.google.com/group/dk.teknik.elektronik/browse_thread/thread/74d2d27a63250565/9837c349aa8fc608
Den opgav vi nemlig, så den er måske billigt til salg, der virker
inverteren. Og han har fjernbetjeningen. Og han er ved at rydde op. :-) Han
bor her i nærheden af Århus.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark