Re: Mangler PSU til NAD Riaa

> Men vil det sige at hvis jeg sætter sådan 10 her i serie, så kan det

gøre ?

Grunden til jeg så på R6 batterierne var denne boks:

Den må være bygget til serie-forbindelse mellem batterierne ikke ?

Men vil det vil sige at det optimale så må være R20 batterierne ?

10 batterier af 1,5 volt må jo give 15 volt.

Som sagt hænger el-forstanden lidt ude i baghovedet. Måske jeg burde finde de gamle bøger frem :-)

> Hva så med de 50 mA, trækker Riaa'en kun det den > > har brug > > Jeps

Ja det lyder jo som en løsning så. En lille afbryder på og så skulle det være kørende. Måske jeg skulle finde en kasse det hele kunne være i, og så udvide ideen lidt med tiden. Sådan en Riaa-ting må kunne bygges bedre med små midler ?

Mvh Jan Rysz

Reply to
Rysz (8900)

"Rysz (8900)" skriver:

Det var jo nemt.....

Et alkaline batteri har svjh samme kapacitet som et genopladeligt. De ligger på 2500mAh for AA størrelsen, eller 50 timer ved 50mA

Der er betydeligt mere energi gemt i de store celler.

Jeps, problemet bilver nok at finde en kasse der er pæn nok.

Lav dens tor nok til at du kan bygge en lille strømforsyning i og en vippeomskifter så du kan skifte mellem lysnet og batteri :-)

Det var også det jeg syntes, men kan godt se fordelen ved at have lidt mere saft at trække af med de større batterier.

Måske jeg kunne finde en gammel defekt forstærker. Der er da plads til noget, og den er forholdsvis anonym. Måske noget gammelt NAD

Har du nogen ide om de batteri-kasetter kan tåle at få strømmen sendt den anden vej, for det kunne være smart hvis det var muligt at lave et system hvor de kunne lades op, mens de sad i kassen. Lidt a la det Holfi bruger.

Har dog en anelse om, at det måes man ikke når de sidder i serie ?

Mvh Jan Rysz

Reply to
Rysz (8900)

"Rysz (8900)" skriver:

Så er der masser af plads til en tronsformer og en god strømforsyning, hvis batterierne svigter

Det kan de.

Husk på at et genopladeligt batteri er på 1,2 volt og ikke 1,5. 10 batterier = 12 volt.

Hvad tror du man gør i en batteriboremaskine ?

For øvrigt har HN en batteridrevet boremaskine med 2 batterier og oplader til 150-250 kr for tiden. Det er 14,4 volts batterier og en 1 times lader.

RIAA med quickskift af batterier :-)

Hmm, ja den havde jeg sgu overset

Det kunne der næsten tages patent på :-)

Jeg tror lige jeg slår koldt vand i blodet. Det skal vist lige planlægges ordentligt fra bunden af det her. Må ud og se på hvad der findes af DIY riaa'er rundt omkring, og søge yderligere info på sagen. Det rareste ville være at kunne bruge genopladelige batterier, for at minimere de løbende driftsomkostninger.

Mvh Jan Rysz

Reply to
Rysz (8900)

"Rysz (8900)" skriver:

Jeg er fuld af gode ideer....

Hvordan ser den oprindelige strømforsyning ud til NAD'en ?

Er det bare en vægadaptor ?

Hmm, lyder bekendt, men jeg mangler altid risikovillige investorer :-)

Ja, det er bare sådan en mobillader, med lidt andre data, så ingen tvivl om at et selvbyggeprojekt bør kunne give et bedre slutresultat.

Sad lige og læste lidt data på afløseren til den. Den der hedder PP-2. Her er spændingen hævet til 24 V. Umiddelbart passer det jo noget bedre til de genopladelige batterier.

Synes jeg har læst engang, at Holfi bruger noget 12 V motorcykellignende akkumulatorer. To i serie og der er 24 V !!

Man må kunne sætte en spændingsregulator efter forsyningen, så jeg kan opnå de 15 V PP-1'en bruger, oder was.

Mvh Jan Rysz

Reply to
Rysz (8900)

"Rysz (8900)" skriver:

Ikek nødvendigvis. Hvis spændingsregulerngen ligge inde i selv RIAA'en, vil den være ret uksritisk med en tilhørende adaptor.

Jeps, sådan gør man også på lastbiler.

Det kunne du også.

Det vil vise sig. Men anyway, så har jeg bestemt mig for at finde en almindelig vægadapter der kan bruges, samt forsøge et projekt med batteridrift. Så må vi se ved en lydtest om der er noget at hente.

Jeg takker for hjælpen so far :-)

Mvh Jan Rysz

Reply to
Rysz (8900)

"Rysz (8900)" skriver:

Velbekom

Bliver der noget, ja så kender du gruppen.