Q: Anbefaling af multimeter - hjælp ønskes

Jeg har behov for at måle DC-spænding i størrelsesordenerne ~0.15V, ~5V
og ~12V.

Derudover måle ohm i størrelsordenen 0,05 ohm.

Så høj præcision som mulig ønskes (selvfølgelig)! Jeg planlægger at
sætte nævnte modstand(R) i serie med en anden enhed(A) og derefter måle
spændingsfald over nævnte modstand(R), således at jeg kan udregne
strømmen og dermed effekten der trækkes af (A). Er det ikke en rimelig
præcis metode? Jeg ønsker ikke at skabe nævneværdigt spændingsfald for
enhed(A) da den dermed kan ophøre med at fungere (derfor den lave(R).

Er der overhovedet nogle instrumenter på markedet der kan måle disse
størrelser som samtidigt kan betales for menneskepenge (læs: gerne u.
500 kr).

Hvad kan I anbefale herinde?

Jeg har selv set lidt på dem der har her:
<http://www.el-supply.dk/?Gid32%4

Men er fuldstændig ude af stand til at vurdere om det er skidt eller kanel.

Hjælp ønskes :-)

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp ønskes

Harald Nyborgs billigste instrument.

50 milliohm ?

Send dem til mig og jeg skal måle dem ud foor dig på mit milliohmmeter.

Hvorfor ikke bare sætte et multimeter i serie med "dimsen" og måle A ?

Ikke til mOhm målinger.

Fluke (er ud over dit prisleje)

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp øns kes

Kan det virkelige klare ~150mV med rimelig præcision?

Jeps :-)

Tak, det er super! Jeg havde tænkt at købe 5 stk. på 0,15 ohm og
parallelkoble dem til ~0,3 ohm. Eller er der en fordel i at sætte 3 stk.
0,01 ohm i serie? Rent præcisionsmæssigt?

Hmmm... Jeg skal måle på både 12V og 5V forsyningen samtidigt - måske
også på 3V forsyningen. Derudover er det på en tændt PC så at ligge og
fiddle formeget med ledningerne kan hurtigt blive lidt 'burned
electronics'-agtigt ;-)

Hvad snakker vi om? Ca?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp ønskes

Ja

0,03 ohm vel ?

Næh

Du kan købe deciderede shuntmodstande med høj præcision.

5x HN instrument ?

Det jeg har (Fluke 189) er ca 4000 kr....
Men det er overkill til din applikation.

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp øns kes

Ja, det var blevet (for) sent. Det manglende tal er her: 0 ;-)

Hvor får jeg dem når jeg ikke skal købe 100 stk? Jeg havde indtil nu set
på el-supplys 9W modstande som fåes i 0,12 ohm.

En mulighed! Vil nu hellere spare de ca. 700 kr. hvis det kan klares med
shunts.

Ja, det er over mit prisleje.

Ja.

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp ønskes

Hvor store strømme regner du med at skal måle ?

Billigste HN multimeter = 40 kr.

5 af dem = 200 kr....

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp øns kes

Vel op mod 5-8A.

Problemet er at jeg ikke helt ved hvor strømmen primært trækkes (om det
er på 3V, 5V, eller 12V supply'en). Derfor ved jeg blot at jeg i alt
ikke skal måle mere end ~150W på alle forsyningerne tilsammen.

Forhåbentlig er det meget mindre, måske kun 75W totalt.

Hmm, troede nu det stod til 189 ;-)
Da de dyre kan lidt mere ville det også være fint at få opgraderet mit
eget nuværende for de 2-300 kr, fremfor at sidde med 5
discount-instrumenter.

Bortset fra den mere enkle målemetode er der så præcisionsmæssige
forskelle der gør, at måle A gennem instrumentet ledning, giver bedre
resultat?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp ønskes

Okay intet problem for et 40 kr's HN instrument.

Så vidt jeg husker har Hauge været ved at måle unøjagtighed på et par af
de billige HN instrumenter, de lå ret godt.....

Okay

Må jeg være ærlig ?

Nej, det er sku billigere og bedre at sætte 3 multimetre i serie med
forsyningen, end at fumle med shuntmodstande oev.

Hvor præcist skal du måle ?
+/- 5% eller ?

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp øns kes

Interessant.

Jeg har ikke dannet mig helt overblik over antallet af samtidige feeds
endnu men det kommer. Det er derfor jeg hælder lidt til shunt-metoden.

Er multimetrene ikke også bare en form for 'selvaflæsende shunts' i
sidste ende? Eller hvordan fungerer de? Det må vel også være ved at
introducere en mikromodstand eller hur?

Da jeg vil regne samlet effektforbrug ud er præcisionen relativt vigtig
afhængigt af hvad vi taler om. Et samlet resultat værre end +/- 5% er
skidt. Havde vel forestillet mig samlet resultat inden for +/-2% eller
lign.

Er det helt urealistisk?

Vh,
Claus

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp øns kes

Her må jeg lige blande mig...

Hvis du lader 8 amp gå gennem de 30mOhm, ligger der 240mV over den. Hvis
du gør det i et kredaløb, der skal levere 3V, har du allere sænket
spændingen væsentligt.

Hvis du skal måle uden spændingsfald skal du låne en DC strømtang, der
sættes omkring ledningen. (de er desværre ikke billige)

Bo //

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp øns kes

Tak :-)

8A er absolut i overkanten på 3V. Jeg kan godt introducere et
spændingsfald på ca. 0,125V uden at alt går i kage - rent
funktionsmæssigt altså.

Jeg havde tænkt mig at lave forskellige shunts for de forskellige
spændinger så der var ca. 30mohm for 12V og måske 10mohm for 3V. Det
giver såvidt jeg kan regne ud et loft på ca. 12A før spændingsfaldet når
op på 0,125V (har jeg ret?).

Dvs. jeg måske kommer til at måle nede i 30-60mV området på 3V
forsyningen. Er det stadig realistisk at et Harald Nyborg instrument kan
gøre dette?

Hmm... Nogen der har sådan én man kan låne eller leje?

Hvis nu det _ikke_ kan lade sig gøre med sådan DC-strømtang er min
målemetode så realistisk at gennemføre?

Vh,
Claus

[...]

shuntmodstande på 0.01ohm fås hos rs eller farnell. de er forholdsvist
billige.
en HN instrument kan hvis det har et 200mV område måle ok ved disse lave
spændinger. Hvorfor kører du ikke med 0.01ohms shunte hele vejen rundt ? det
er lettest. og så bliver de ikke så varme.
en strømtang glem det. de er svine dyre hvis de skal kunne måle nøjagtigt.
her snakker vi over 5kkr. vi har nogle på arbejdet til 35kkr til brug på et
scop. man fatter ikke de er så dyre. men måle det kan de.

Jacob

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp øns kes

Jeg har søgt på alle mulige måder på de to sites men kan ikke finde
'shuntmodstande' på 0.01 ohm, kun noget med shunt voltage regulator.

Kan jeg få dig til at smide et link eller et produktnr på de shunts du
tænker på?

Det er hermed gjort :-)

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp ønskes
Hej Claus

http://www.ate-electronics.com/ENG/catalogue.htm

Har en 0,01 Ohm type RB-10 som jeg har brugt i mange år som shunt.

Jeg køber dem hos A. Fredslund Pedersen

Mvh Max

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp ønskes

Wavetek er da heller ikke så ringe. Minder en del om Fluke :o)

mvh
Ebbe

Re: Q: Anbefaling af multimeter - hjælp øns kes

Tak, men jeg tror jeg holder mig til de billige.

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side    //    UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk

Site Timeline