PWM frekvens vs. skruemaskiner?

Jeg går udfra at de fleste skrue maskiner er udstyret med et PWM modul til
at regulere hastigheden af motoren.

Men er der nogen der ved hvilken PWM frekvens der bliver brugt til sådan en
tybe DC motor??

Mvh Thomas

Re: PWM frekvens vs. skruemaskiner?

en

Lyt, den hylelyd du hører er PWM frekvensen.

Re: PWM frekvens vs. skruemaskiner?
normalt ligger frekvensen fra 500Hz til 4Khz. jo støre strøm jo højere
frekvens.

Re: PWM frekvens vs. skruemaskiner?

Mange tak, det var lige den sammenhæng jeg manglede.
Hvad er det man "taber" ved at benytte en for lav frekvens i forhold til den
strøm der løber i DC-motoren?

Kan frekvensen så blive for høj til en DC-motoren?? (hvis man ser bort for
de større tab der vil være i H-broen pga af den høje frekvens)

Er der en gennerel tommelfingerregle for sammen hæggen mellem PWM-frekvensen
og strømmen gennem motoren?

Mvh Thomas

Re: PWM frekvens vs. skruemaskiner?
Ved for høj frekvens løber der ikke strøm gennem spolen. ved for lav
frekvens bliver motoren væsentligt varmere end det er nødvendigt. men jeg
har min erfaring fra fjernstyrede biler og flyvere. ikke just boremaskiner.

Re: PWM frekvens vs. skruemaskiner?

Jamen det er lige præcis 2 motore fra fjernstyretbiler (ca. 30-40km/t) jeg
skal ha lavet motor styring til!

Så vil PWM frekvens på omkring 10kHz-15kHz være det rigtige valg?

Hvordan finder man den optimale frekvens?

Mvh Thomas

Re: PWM frekvens vs. skruemaskiner?
Optimalt ændres frekvensen efter omdrejningerne. jeg ville benytte en på
2-4KHz 10-15KHz er alt for højt.
man finder den optimale frekvens ved at prøve sig frem. jeg kender ingen
formel. husk at motorne ikke kan tåle at blive varmere end 50-60 grader så
dør magneterne.
Hvormange turns er motorne på ?

Site Timeline