Problemer med lader på bådmotot

I min båd har jeg en Volvo Penta MD6 motor med kombineret start motor /
generator, type Dyna-starter.

Tilsyneladende er der noget i vejen med generator funktionen i hvert fald lyser
min lade lampe konstant.

Jeg har prøvet at skifte laderelæ.

Jeg har checket kullene i generatoren. De er næsten nye. Jeg har "motioneret"
dem lidt, da jeg har fået at vide de godt kan "sætte"
sig. Dette hjælper dog tilsyneladende ikke

Det skal lige siges at starter-funktionen virker fint (når jeg altså har strøm
nok). Bruges alle 4 kul til begge funktioner eller
bruges de 2 og 2 til hhv starter og generator? Og i så fald hvilke til hvad?

Min forhandler som solgte mig et nyt brugt laderelæ påstod at ladningen sker
gennem det
tykke kabel (benævnt 30h på generatoren). Det kan jeg ikke få til at passe med
mit ledningsnet. Mit umiddelbare bud er at ledningen
D+ ved ladning kobles gennem til batteriet via laderelæets B+ pol. Kan dette
bekræftes?
(30h kablet sidder på start relæet og er kun koblet ind når motoren skal startes)

Ligeledes er det min opfattelse at generator-terminalen DF på en eller anden
måde "føler" på batteriets tilstand - men hvordan?

Er der en eller anden som kan give et hint til hvorledes jeg kan måle (med
voltmeter fx) om det er generatoren, laderelæet eller mit
ledningsnet der har en fejl?
Alle input modtages med glæde

Jeg ved ovenstående er meget specifik med benævnelser for Dyna starteren -  men
mon ikke princippet for laderelæer og generatorer er
det samme alle steder

Kim Bøndergaard

Re: Problemer med lader på bådmotot

generator, type Dyna-starter.
lyser min lade lampe konstant.
"motioneret" dem lidt, da jeg har fået at vide de godt kan "sætte"
strøm nok). Bruges alle 4 kul til begge funktioner eller
hvad?
sker gennem det
med mit ledningsnet. Mit umiddelbare bud er at ledningen
dette bekræftes?
startes)
anden måde "føler" på batteriets tilstand - men hvordan?
voltmeter fx) om det er generatoren, laderelæet eller mit
men mon ikke princippet for laderelæer og generatorer er
Uden at vide ret meget om det, skulle du starte med at tjekke om den lader
eller ej, lån evt. et tangamperemeter.
Ladelampen får typisk, + på den ene pol, og generatoren er -, indtil den
begynder at lade, så er der + på begge side af lampen.
Det kan således sagtens være en dårlig forbindelse, et eller andet sted,
tjek også dine stelforbindelser :-)
Mvh
Niels

Re: Problemer med lader på bådmotot

lampen. Det vil så sige at jeg på min D+ ikke ved normal
højere spænding - det må vel i teorien også være muligt?

Mjaa, men hvis din ladelampe slukker som den skal ved start, så tror jeg
ikke du
skal lede mere der.

ret. Generatoren har 4 terminaler benævnt, 30h, Df, D+ og
kvadrat mm.

Hold da kæ... nogle kabler, Jeg tror jeg hopper af her, hvis der skal en
4kvadrat til det jeg
vil regne som en normal D+ kan du drive en ladelampe på 200Watt = ondt i
øjnene ;-),
men ideen er da god nok, bortset fra jeg vil mene at navnet D+ mister sin
betydning.

laderelæet finder det passende bliver koblet ind på batteriet via

Jamen med de dimensioner på kablerne, kan du sagtens have ret - de er alt
for tykke til min forstand. 0.75 ville være rigeligt
til en lille 3W pære.

fornemmelse at DF på en eller anden måde kommer ind  i

Er der tale om et indbygget elektronisk laderelæ, eller et udvendigt
mekanisk eller noget tredie ?

Morten

Re: Problemer med lader på bådmotot

Min lade lampe slukker ikke ved start

Det er et udvendigt mekanisk relæ (faktisk indeholder boksen 2 relæer som er
koblet sammen på en eller anden måde). Eneste specielle
er en 'hvid' ledning fra DF terminalen som jeg har mistanke om kan indeholde en
zener diode el.lign.

Dvs
generator DF går til lade relæ DF
Generator D+ går til lade relæ D+
Generator D- går til motor-stel/Batteri -
Generator 30h går til start relæ
Lade relæ D+ går også til lade lampe som går videre til +12V via en lade
knap/tændingsknap
Lade relæ B+ går til +12V
Lade relæ stel går til motor-stel/Batteri-

/Kim

Re: Problemer med lader på bådmotot

forsigtigt gas og voltmeter skulle gerne stige langt over 12 volt.

Pas på med Bosch, de har som regel den ene ende af feltviklingen internt
forbundet til D+ og relæet "kobler" den løse ende, DF til stel. Kunne det
ikke tænkes at gælde deres dynastartere også ??  I så fald er testen at
koble DF til stel og måle på D+  Hvorom alt er, så kan man lige så godt
udføre testen begge veje og se efter resultat, selvfølgeligt kortvarigt.

mvh
Orla

Re: Problemer med lader på bådmotot

Lucas har fælles stel, mens Bosch (6 volt i hvert fald) har fælles "udgang"
. Lucas er nem at bygge om så den passer til Bosch relæ, som er af noget
bedre kvalitet end Lucas relæet.  Erfaringen er hentet fra magdyno på BSA og
krumtapdynamo på Sunbeam S8

mvh
Orla

Re: Problemer med lader på bådmotot
Så er der gjort som manden siger - desværre uden resultat.

Jeg har også opdaget at jeg har næsten 400Kohm mellem DF og D+. I linket jeg
fandt skriver de 2,5-4 ohm - så mon ikke jeg har et
eller andet med en dårlig forbindelse / afbrændt inde i dynamoen :-(

/Kim

relæ kontakter med fingrene". Det var på den måde jeg
lige siges at ladning var et problem inden jeg gjorde
det.
modsat andre. Således også plus til stel. Da man så
minus til stel, så havde man et problem. Det blev løst
ved at
vide. Den skulle polvendes. Og det mente jeg at kunne
huske at
hvis du ikke har mod på den med relæet, så dask D+
plus

Re: Problemer med lader på bådmotot
Nu har jeg haft dyna'en helt adskilt og fandt ganske rigtigt en dårlig
forbindelse lige inden for DF terminalen. Fieldwindings
sløjfens corer var for en stor del knækkede og strittede blot ud i luften.
Resten må der have været dårlige forbindelser i. En god
varm loddekolbe og noget tin bragte trådens indre modstand ned så jeg nu måler
5,1 ohm mellm DF og D+.

Glæder mig til at teste resultatet i morgen.

Endnu engang tak til i som gav råd og vejledning.

Har sendt assignet denne tråd til dk.fritid.sejlads også.

Her ligger i øvrigt en god beskrivelse på dynamoens virkemåde skrevet af AJ

/Kim

[...]
alting modsat andre. Således også plus til stel. Da man

minus til stel, så havde man et problem. Det blev løst
vide. Den skulle polvendes. Og det mente jeg at kunne
Men hvis du ikke har mod på den med relæet, så dask
D+

Re: Problemer med lader på bådmotot
Success

Det var den dårlige forbindelse til DF. Nu er vi kørende (øh sejlende) igen.

Tak for input.

/Kim

forbindelse lige inden for DF terminalen. Fieldwindings
Resten må der have været dårlige forbindelser i. En god
5,1 ohm mellm DF og D+.
fandt skriver de 2,5-4 ohm - så mon ikke jeg har et
"slutte relæ kontakter med fingrene". Det var på den måde
skal lige siges at ladning var et problem inden jeg