Problem

Davs med jer alle.

Jeg har som sagt et Daewoo TV, hvor jeg har fundet et 3 bennet sort klods
der står følgende på:

140M
OEC6D

Som sidder ved selve strøm forsyningen, Men da jeg ikke har noget diagram,
og ikke lige har stødt på disse klodser før. ville jeg høre om der var en af
jer der evt. hviste hvad det kunne være.

Klodsen bliver ekstrem varm når der tændes for TVet.

klodsen er ca. 1*2*2 cm stor og så stikker der 3 ben ud.

På forhånd mange tak for hjælpen.

--

Med  venlig hilsen
Thias Russell

Re: Problem
af

Det er sikkert PTC modstanden til afmagnetiserings kredsløbet.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg har lige fundet mit digitale kamera frem, og sat nogle billeder på dk
binaer. Håber at det kan hjælpe lidt.

Med venlig hilsen   Thias Russell

Re: Problem
så vidt jeg ved kan tv'et køre uden den i.... så afmagnitisere det bare ikke

--
Mvh Kasper

Re: Problem

Hej igen

Det er en ptc block.
Den skal blive varm når du starter fjernsynet op.
Hvis den ikke virker eller er fjernet vil dit billede blive misfarget da
billed røret langsomt bliver magnetisk.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det var da så lidt.

Hvad fejler det da?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Nu skal du høre, det kan ikke starte op. og så har det en meget høj kliken,
lid af stiil med en røg alarm der mangler batteri, bare med 1 sekunds
interval.

Jeg kan ikke måle nogen spændinger oppe ved højspændings trafoen.
Jeg har skiftet en stor tarnsistor der sidder lige inden højspændings
trafoen. da den var kortsluttet base emitter. og har skiftet en diode, som
var brændt af. og en del af brændtet har været så tæt på t antænde, at 2
prinbaner  har løsnet sig.

Og bedst af det hele, så har jeg ikke noget diagram. HEHEHE rigtig
kedeligt.så jeg famler lidt i blinde.

Med venlig hilsen   Thias Russell

Re: Problem
Hej!

Den der tikken er typisk for en kortsluttet forsyningsspænding eller at
apparatet forsøger at lave højspænding og bliver lukket ned af et
beskyttelseskredsløb.

Kommer der spænding over BU'en hvis du lodder kollektoren af? Lad apparatet lave
startforsøg (beep, beep ;o)) i en rum tid (et par mins.). Varmer BUen kølepladen
op? Så er der god chance for en defekt linietrafo...

Dette er generelle råd, jeg ved ikke hvordan og hvorfor mht. de varme printbaner
m.m.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner ;-)"

Re: Problem
Hey... kan være PWS'en også, har ofte set en diode efter swm.pws være
kortsluttet, så lukker den også ned

--
Mvh Kasper

Re: Problem
Hej!

Kort og godt: SMPS = Switch mode Power Supply. Ovenstående er et mismask ;) af
førnævnte :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner ;-)"

Re: Problem
Davs Kasper.

Jeg havde en idé om at det var det.

Men tak for oversættelsen.

Med venlig hilsen   Thias Russell

Re: Problem
Hej Kasper,

Hvad med at bruge de etablerede forkortelser i stedet ?
(De forstås bedre end de hjemmelavede :)

PSU = Power Supply Unit = Strømforsyning (egl. = Effektforsyning).

SM = Switch Mode (og det skrives i to ord lige som "power supply").

Normalt bruges om en switcher akronymet SMPSU.

--
Venlig hilsen,
Søren

De  ved ikke tilfældigvis hvor jag kan få fat i en sådanne PTC modstand. Da
den er flækket i bunden. Så den er kaput.

Med venlig hilsen   Thias Russell

Re: Problem
Hej!

Tja, jeg har nok et par liggende som passer! De sorte er rimeligt standard og
jeg har snuppet et par håndfulde fra defekte monitorer efterhånden :)

Giv mig din adresse og jeg vil sende dig et lille sortiment... Kan ikke
garantere at de virker i dit tv, men jeg har før "chancet" en erstatnings-PTC'er
(også de sorte) og det virkede fint på trods af forskellig tekst... Værste
scenarie er at netsikringen smelter.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner ;-)"

Site Timeline