PolyPropylen-kondensator vs andre typer t il Kortbølge. ???

Vær hilset allesammen,

Istedet for at starte en religionskrig vil jeg hellere starte med at
fortælle hvad de skal bruges til og hvorfor.

Det er til et båndpassfilter imellem antenne-indgang og antenne på en
kortbølgestation. Dvs at der skal sendes igennem filteret med 100W ved
50 Ohm. Det skulle give spændinger omkring 75v og med mulige resonanser
og Q i filteret skal  der nok regnes med 200 - 300v pp. Frekvensområdet
er designet til mellem 3,5 og 4 Mhz og ønsket er at frekvenser ved 7Mhz
og højere er dæmpet meget kraftigt.
Der skal bruges to af hver af størrelserne 1nF og 300pF samt en enkelt
på 13nF som nok skal sammensættes til lejligheden.

Jeg tilbød at skaffe kondensatorerne - vel at mærke nogle der kunne
holde i sådan et filter og havde egentlig keramiske kondensatore til
senderbrug i tankerne - nogle der kan klare kilowatt om nødvendigt, men
konstruktøren bad om Poly Propylen typer frem for noget andet.

Vores lagrer indeholder mængder af Wima MKP og FKP typer samt Philips KP
/MMKP typer men jeg fik at vide at der er for meget tab i disse typer.

Er han ved at klæde mig af, eller er PolyPropylen en fornuftig type at
anvende til formålet??  Og så er de sikekrt hunde-dyre når det kommer
til stykket..

NB - Jeg venter lidt med at poste spørgsmålet i amatørradiogruppen til
jeg har spurgt profferne ;-)

/Lars

Re: PolyPropylen-kondensator vs andre typer til Kortbølge. ???
Hejsa,

MMKP-serien er baseret metalliseret polypropylen, så...?

/C

Re: PolyPropylen-kondensator vs andre t yper til Kortbølge. ???

Så undrer det mig at konstruktøren ikke mener at de har lavt nok tab..
Mon han lever i fortiden? - Kondensatorerne blev iøvrigt købt for en
slik (et par euro for en kæmpepose med 50 eller 100 stk) da Conrad
Elektronik åbnede sin store afdeling i vestberlin for et par år siden..
"Konstruktøren" købte selv betragtelige mængder ved den lejlighed så
derfor undrer jeg mig også lidt efter det du skriver...

/Lars

Re: PolyPropylen-kondensator vs andre typer til Kortbølge. ???
Hejsa,

Der findes flere rækker i MMKP-serien.

- men prøv blot at skrive MMKP i søgefeltet på google, og vælg eet af de
første links....

/Claus

Re: PolyPropylen-kondensator vs andre typer til Kortbølge. ???
On 13 Sep., 16:59, Lars Peter Larsen

Du siger selv religion, sE5% her er ingen forsF8%g pE5% at prise noget i
forhold til andet.

Men Polypropylen og Styroflex giver en bedre frekvensgang end
keramiske. Siemens (er solgt til nogle andre med Em....) lavede nogle
tE6%t pE5% perfekte styroflexer til audiofiltre, og til filtre generelt,
de koster bare (F8%h kostede).

Site Timeline