PLC for home automation

Hej alle

Jeg står og overvejer at installere lidt PLC til lidt intelligent
styring af hus.

Jeg har flg. projekter der skal løses
  - En temperaturføler i stue
  - En temperaturføler i luftsolvarmer

Når temperaturen i solvarmer er over stuetemperatur skal der blæses varm
luft ind i stuen (med mindre det bliver for varmt i stuen).
Dernæst skal varmeflytteren aktiveres når temperaturen i stuen er mere
end f.eks. 25 grader.

Desuden vil jeg gerne lave noget smart korrespondance i huset så jeg kan
tænde slukke lyset automatisk på bestemte tidspunkter (med noget
tidsstøj) i stue, køkken og entre.

Dvs. jeg har ca. 12 kontakter jeg gerne vil have forbundet til binære
indgange. Den billigste løsning er umiddelbart at forbinde kontakterne
med almindelig 12/24V signal via en parsnoet leder og lade denne gå ind
i en PLC-indgang som så trigger udgangen på PLC'en. Der må meget gerne
være mulighed for at man f.eks. kan bruge en lysdæmper (evt. styret af
naturligt lysindfald).

Dette er de åbenlyse krav.

Dette vil jeg dog også gerne kunne:
  - måle temperutur i alle rum (8 rum)
  - måle fjernvarmeforbrug (kan de nye Kamstrup Multical 601 målere give
et digitalt måle output?)
  - forbindes til PC via RS232/485 eller bedst Ethernet (evt. muligt at
gemme log-data direkte i MySQL server)
  - vindmåling
  - udendørs temperaturmåling

  - desuden installation af PIR sensorer som skal styre lys i entre samt
fungere som alarm.
      - dette kræver altså en aflæsningsmulighed af kort eller kode
      - og et antal PIR sensorer
      - og et horn som skal aktiveres på en relæ-udgang
      - må meget gerne kunne sende en SMS ved indbrud (kan dog udelades)

Dette må antages at være de krav jeg har. Spørgsmålet er så: hvordan gør
jeg dette billigst og bedst! Vil ikke have noget lort, men vil også
gerne have en rimelig pris.

Jeg har overvejet:

  - Mitsubishi FX1N
  - Mitsubishi Alpha 2
  - Moeller Electric Easy serien (er det kun Easy 800-serien som kan
forbindes med hinanden (remote) default?)
  - Fatek FXs-MA serien (der er et godt start-tilbud på
smart-automation.dk, men der er vist ikke noget ur i)

Jeg skal naturligvis også have parameteren strømforbrug i tankerne!

Der er dog rigtig meget på markedet og jeg har slet ikke overblik over
om de ovenstående modeller alle kan det jeg gerne vil! Og det man
selvfølgelig skal overveje er den totale omkostning ved hele anlægget.
Selvom første halvdel måske er nem og billig er det måske dyrt med anden
halvdel. Derfor hvis man kan få en PLC med meget af det nødvendige
indbygget direkte, så er det selvfølgelig klar at foretrække selvom det
bliver mere end 1000 kr for de åbenlyse krav.

Der er selvfølgelig også mulighed for at blande en PLC med en AVR Atmega
eller noget i den stil - det bliver bare væsentlig mere vanskeligt!

Gode forslag er velkomne. Valget på PLC er netop  - det er hurtigt at
komme i gang med (siges det) og det er stabilt. Og så lærer jeg også
lidt ved det, da jeg aldrig har arbejdet med det før!

- Preben

Re: PLC for home automation

Siemens nye S7-1200 ?

Re: PLC for home automation

Ja, jeg sidder faktisk her og har netop fundet den. Den har dejlig
netværksinterface med mulighed for netop den type kommunikation jeg har
brug for. Det eneste men - til gengæld et stort men. Analoge inputs til
den fætter er meget dyre. Til gengæld er enheden relativt billig (godt
3k for et startkit med ethernet/profibus).

Desværre koster det lige 1500 kr. ekstra for 4 analoge indgange. Og hvis
jeg gerne ville have 8 analoge bliver det hurtigt dyrt. Men okay måske
jeg skal logge temperatur på en anden måde. Gode ideer velkomne!

Jeg er ikke så heldig at du kan skaffe mig nogle fede rabatter på
PLC-udstyr? Har hørt noget om at priserne er ret rådne.

- Preben

Re: PLC for home automation

Desværre, jeg lider selv i høj grad under pisen. Derfor har jeg blandt
andet selv "opfundet" er programmeringsinterface til S7-200 serien.

S7-1200 skal jeg til at arbejde noget mere med her hen over foråret, har
fået 2 hjem, heraf den ene med med analog output. Det bliver et par
halvstore projekter ( i mine øjne, thi jeg er kun novice) til
modelbanen....

Re: PLC for home automation

Okay... hvor køber du? Jeg har kigget på Conrad.de som holder ca. samme
priser som alle andre jeg har set. Men måske du har set noget mere
spændende!

Jeg har tænkt på det her starterkit med en 1212C'er med
programmeringssoftware og kabler mv.

- Preben

Re: PLC for home automation

Hos Siemens.

Softwaren er lidt hamper, kabler = almindelige ethernet kabler.

Re: PLC for home automation

Okay - smart. Hvad er prisen så når du handler hos Siemens?

Tja, men det her kit med Basic software lader da til at være til at få
fingre i når det er et kit. Er det noget andet software end Basic du har
købt?

Re: PLC for home automation

Det er lidt kringlet, da jeg gennem mit arbejde kan få nogle
fordelagtige rabattter. Noget med stort indkøb direkte hos
producenten....

Det er step7 basic.

Det fede er netop at den hænger direkte på ethernet....

Re: PLC for home automation

Det er jo lige det....

Har netop bestilt lige som jeg skriver dette her...

Det er nemlig fedt.

;-)

Re: PLC for home automation

Btw. skulle give 1999 + moms for sættet (+ fragt).

Introtilbud... så kan du jo fortælle mig om jeg har købt det for dyrt.

Btw. du er velkommen til at fortælle mere om dit projekt i en mail (husk
at fjerne NOnoSPAMno)

- Preben

Re: PLC for home automation

Kig på http://www.unitronics.com

Jeg købte en V-350 OPLC med 3.5" touchskærm til mit projekt (Solvarme,
varmestyring mm.).
Det kræver et par ekstra moduler at få det antal ind- og udgange, du skal
bruge. Jeg har et modul, der kan tilkobles 4 PT-100 temperaturfølere, men
jeg har sat en række skifterelæer imellem, så jeg har 8 følere tilkoblet
modulet. De mindre kritiske følere (f.eks. udetemperatur)  mærker jeg kun på
2 gange i timen.
Jeg købte også et nætværkskort, så jeg kan tilgå PLC'en over mit LAN.

Der medfølger et standard serielt kabel, og laddersoftwaren er gratis. Kan
frit downloades fra deres hjemmeside, hvis du vil prøve.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Re: PLC for home automation

Ja, jeg så godt din tidligere post (IHC diskussion)! Jeg synes bare
V350'eren er for dyr. Men okay - Siemens'en kommer også op på 5k inden
jeg har display på.

- Preben

Site Timeline