PIC18F4550 - RC4 og RC5

Hej jeg er i gang med et eksamensprojekt hvor jeg har designedet et
print hvor i jeg bruger en PIC18f4550

mit problem er at jeg skal bruge RC4 og RC5 som input men kan ikke fE5%
den til at rigister noget pE5% de porte, og der er fordi disse to ben
bliver brugt til en USB funktion og for at man kan bruge benene som
input skal USB funktionen deaktiveres, er der nogen der kan vise mig
hvad der skal skrives sE5% det kommer til at virke. pE5% forhE5%nd tak

Re: PIC18F4550 - RC4 og RC5

Hej jeg er i gang med et eksamensprojekt hvor jeg har designedet et
print hvor i jeg bruger en PIC18f4550

mit problem er at jeg skal bruge RC4 og RC5 som input men kan ikke få
den til at rigister noget på de porte, og der er fordi disse to ben
bliver brugt til en USB funktion og for at man kan bruge benene som
input skal USB funktionen deaktiveres, er der nogen der kan vise mig
hvad der skal skrives så det kommer til at virke. på forhånd tak

Hvis alt andet glipper så er der denne mulighed:
http://forum.microchip.com/
eller måske direkte på Microchips hjemmeside.

--
MVH.
Finni

Re: PIC18F4550 - RC4 og RC5

Se side 117 i databladet:
On a Power-on Reset, these pins, except
RC4 and RC5, are configured as digital
inputs. To use pins RC4 and RC5 as digi-
tal inputs, the USB module must be dis-
abled (UCON<3> 3D% 0) and the on-chip
USB transceiver must be disabled
(UCFG<3>3D%1).

Hilsen Mikkel

Re: PIC18F4550 - RC4 og RC5

hej og tak for dit svar, jeg har lE6%st det der stE5%r i datablaet, men
der er fordi jeg programere i C og jeg ved ikke hvordan jeg skal
skrive det i C.

Re: PIC18F4550 - RC4 og RC5
Nu skriver du at det er en eksamens opgave, og det skulle det jo gerne blive
ved med at være, så du får kun hjælp til selvhjælp !

Ikke for at være fræk, men har du også forstået hvad
(UCON<3> = 0) & (UCFG<3>=1) betyder ?
--
MHV
Carsten

Re: PIC18F4550 - RC4 og RC5

Nej, der er derfor der er lidt svE6%rt

Re: PIC18F4550 - RC4 og RC5

Ok jeg har ikke forstand på programmering i af PIC i C,
Har altid holdt mig til assembler programmering, da det er min opfattelse at
man kan skrive den bedste kode sådan,

Men for at komme tilbage til sagen,
som du sikkert ved, er PIC processoren udstyret med nogle registre som i
korte trek, bestemmer hvordan den skal virke,
UCON & UCFG er to af disse registre
og når de i PDF filen skriver (UCON<3> = 0)
betyder det af bit 3 i UCON skal være 0
og (UCFG<3>=1) betyder at bit 3 i UCFG skal være 1

Jeg håber at du selv kan finde ud af hvordan du i C kan bestemme værdien
af de enkelte bit i en byte.

--
MHV
Carsten

Re: PIC18F4550 - RC4 og RC5
Hvilken complier bruger du?, det vil gøre det nemmere at svare.

Det plejer at være lige til i Ansi C ved brug af "operators":
En søgning på Google efter "C operators" giver:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operators_in_C_and_C%2B%2B
http://www.hobbyprojects.com/pic_tutorials/tutorial8.html
Og her står det forklaret.

I stedet for at bruge decimal/hex, kan du i de fleste C compliere bruger
0bxxxxxxxx,
for at angive 8bit binært.

feks

UCON = 0b00000000;

Eller rettere:
UCON =  UCON & 0b11110111;

Her læser man først registeret UCON, for der efter at sætte BIT3 til 0,
og lade de andre bits være som *de var* ved en AND funktion(& tegnet).

Gør det samme med det andet register..

Det kan gøres kortere,
men overstående gør det nemt at forstå :-)

Konvertering mellem decimal/hex/binært er nemt hvis du bruge windows
lommeregner.
(Slå videnskabelig til i menuen) eller søg efter "ASCII table".

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Site Timeline