PIC til PC via seriel port

Hej kloge hoveder.

Jeg har forsøgt at lave følgende opstilling:
http://www.oshonsoft.com/schematics3.png

Og skrevet følgende kode til PICén:
Hseropen 9600  'open hardware uart port for baud rate 9600
WaitMs 1000  'this delay should be used in a real device

loop:
Hserout "123", CrLf  'send formatted output to serial port
WaitMs 500  'this delay should be used in a real device
Goto loop

Men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. Skal der ændres i
indstillingerne for COM porten eller kan der være fejl i koden?

Håber der nogen der kan hjælpe
VH Henrik

Re: PIC til PC via seriel port

    Hvad er det for et sprog du skriver koden i ?

    Hvordan tester du på PC'en ?

    Er du 100% sikker på at både PC og PIC er sat op med samme baud rate,
start og stop bit, samt paritets test type ?

--
VH
Lars Molnit

  Jeg har forbundet PIC?ns TX til PC?ns RX, og k?re et program der
overv?ger seriel porten - HHD Serial Monitor

Baud raten har jeg begge steder sat til 9600, men jeg er ikke sikker
p? hvad start og stop bit, samt paritets test type skal v?re.

Re: PIC til PC via seriel port

Hvad skyldes det at outlook onsker at installere en font, der hedder
"chinese traditional"

Bo //

Re: PIC til PC via seriel port
Fordi "hense" åbenbart har skrevet sin posting med kinesisk tegnsæt :(

René

Re: PIC til PC via seriel port

Brug T-bird og det virker ud af æsken :)

Mvh
   Roberto (outlook er noget skrammel)

Re: PIC til PC via seriel port

ved ikke hvilken fugl det er. Kinesisk æske?

-jeg lader bare være med at læse det der er på udenlandsk, og det lever jeg
med
eod

Bo //

Re: PIC til PC via seriel port
Mozilla Thunderbird. En af de bedste mail/news-programmer til *nix-miljøet,
og uden tvivl den bedste til Windows-miljøet.
--
Gert

Re: PIC til PC via seriel port

    Kender det ikke... altså til PIC'en, trode kun C og Asm blev brugt der :)

    ok, det burder virke... har du prøvet at bytte rundt ? det skader ikke,
men kan afsløre en fejlbytning ;)

    ok, nu bruger jeg normalt 1 start og 1 stopbit, og None i paritet, det
plejer at virke fint prøv denne indstilling på både PIC og PC. måske sæt
baud rate lidt ned, hvis der er støj problemer et sted.

    Har du husket at forbinde gnd på dit print med ben5 på RS232 stikket på
PC'en ? en klassisk fejl for begyndere :) har selv gjort den.

--
VH
Lars Molnit

VH Henrik

Re: PIC til PC via seriel port

For høj baudrate - jeg har da et par projekter til at køre 57600 baud?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: PIC til PC via seriel port

Jeg har også fået den op i tempo nu :)

VH Henrik

Re: PIC til PC via seriel port

    115000 er lykkedes for mig også... men jeg har oplevet gamle L... PC'er
som ik ku komme over 9600 eller 19200. En anden ting er RS232 kablet ;)
det er ik altid det lige kan nøjes med at være 1-2m langt, og så skal
der ik langt til før hastigheden skal sættes ned, og slet ikke hvis
stell delen mangler i kablet :)

    På den anden side ;) nu heder det USB, og det spiller. PC softwaren kan
laves meget mere stabil under win2k og XP, da MS nærmest har plantet
ustabilitets fejl i RS232 delen. Sådan føles det, for under win95/98
havde jeg ikke de samme iretations problemer som jeg har nu med 2k og
XP. Men jo, som hjemme fusker er det en stor mundfuld at gå i gang med,
i forhold til RS232 :) men det er kampen værd.

--
VH
Lars Molnit

VH Henrik