Philips 6000

Hej Gruppe

Jeg har brug for en hjælpende hånd.
Jeg er ved at renovere en Philips PTS 6000 minicomputer. Oprindelig
brugte
den en 20mA current loop til operatør kommunikation, men nu skal jeg
bruge
en COM port på en PC.
Computeren har en V24 udgang "parallelt" med strømsløjfen.
Stikket på V24 udgangen har flg. signaler: Ben 1 : CCITT 133; ben 3 :
107;
ben 5 : 108; ben 7 : 103 og ben 9 : 104.
Alle lige ben (2-10) er Ground.
Jeg har aldrig forstået forskellen mellem DTE og DCE, så hvordan
skal et
kabel se ud, der har ovennævnte signaler på den ene side, og et DB25
stik i
den anden?

Venlig hilsen
Nico

Re: Philips 6000

20mA kan omsættes til V.24/RS232-C med lidt modstande.  Fordelen ved
20mA er at ledningen kan være længere end 5 meter som er grænsen for
både V.24/RS232-C og USB.  Men hvis du kan nøjes med 3-5 meter er det
lettere når der nu er et indbygget V.24 stik.

V.24 er ca. det samme som RS-232C, bare fra en anden
standardorganisation (CCITT, nu ITU-T).  Tallene 103, 104 o.s.v. er
signalnumrene, hvis du googler "V.24" kan du nok finde navnene og de
tilsvarende bennumre i et RS-232 25 bens D-stik, og derfra numrene i et
PC RS-232C 9 bens stik.

Med hensyn til DTE og DCE, så er DCE et modem eller en mobiltelefon og
DTE er en terminal eller en PC.

Om konsolporten på din PTS 6000 er forbundet som en DTE (så et lige over
kabel kunne forbindes til et modem) eller som en DCE (så et lige over
kabel kunne forbindes med en skærmterminal) er vigtigt at finde ud af
før du forbinder, da jeg ikke er sikker på hvor kortslutningssikker det
gamle interface er, og det ville være synd at brænde det af.

Et kabel mellem DCE (hvis det er det din PTS 6000 er) og en DTE (PC) er
logisk lige over (TX til TX, RX til RX o.s.v.)

Et kabel mellem DTE (hvis det er det din PTS 6000 er) og en DTE (PC) er
krydset (TX til RX, RX til TX o.s.v.) og kaldes ofte et nul-modem fordi
det erstatter 2 modemer og en telefonlinie.

Enjoy

Jakob
--
Jakob Bohm, MSc.Eng., I speak only for myself, not my company
This public discussion message is non-binding and may contain errors

Supplerende og rettelser:

På DTE er TX en udgang og RX en indgang
På DCE er RX en udgang og TX en indgang

­±12V signal bør virke på både V.24 og RS232C, spændinger andre steder
på skalaen kan ikke altid bruges med alle gamle apparater, da der
oprindelig var forskel på spændingerne i RS-232 og V.24 .

Der skal alligevel bruges ekstra transistorer til at oversætte 20mA til
V.24 spænding, det er meget lettere med TTL spænding.  Når man alligevel
går i gang kan man lige så godt huske optokoblere også.

Maks RS-232 kabellængde er op til 15m med standardkabel, USB er stadig 5m.

En liste over V.24 signalnumre i forhold til RS-232 ben kan ses på
http://www.lookrs232.com/rs232/hardware.htm

Enjoy

Jakob