Patenterede elektronik ? - Page 2

Re: Patenterede elektronik ?

Det siger du jo og endda et par gange. Men jeg har en skummel anelse
om at man bevæger sig ind på et meget meget gråt område. For hvis et
USA baseret firma har et verdens patent, så er det regelsættet i USA
der tæller. Og jeg vil sgi helst ikke i kampolage med nogle der er
vant til mia. store erstatninger for banale ting. Jeg tror ikke at din
idé altid gælder. OG- - - og jeg har ikke i sinde at afprøve det :-),
jeg ved godt jeg er en kylling...meeeeeeen.

Noget andet er (ved ikke om du kan i DK), men nogle steder kan man
lave en "konkurrenceklausul" der gør at du ikke må noget som helt i 2
- 5 år, hvor efter patenter virker på normal vis.
Mvh
  Klavs.

Re: Patenterede elektronik ?

USA lovgivning gælder ikke i Danmark. Og verdenspatenter opfattes i Danmark
blot som ethvert andet patent som følger dansk lovgivning.  Af samme grund
er der pt. en diskussion i EU omkring softwarepatenter, hvor mange USA
virksomheder gerne vil have mulighed for at patentere de teknologier som er
patenteret i USA i Europa.

Men som det er sagt en del gange så dækker patenter kun kommercielt brug af
det patenterede.Og jo, i følge patentlovgivningen må du kopiere din nabos
bilnøgle som det passer dig. Men i følge straffeloven må du ikke bruge den
(eller have intensioner derom).

Æh de eneste konkurrenceklausuler jeg kender dækker medarbejderes situation
efter de har forladt en virksomhed (som kun må løbe op til et år -
domstolene annulerer aftaler der løber længere, med mindre der er tale om
ledende medarbejdere).

Mht. patenter er det krystal klart: Så længe patentet løber bestemmer
patenthaveren over enhver kommercielt brug af teknologien inden for det
område som patentet er givet til. Andre må ikke bruge teknologien med mindre
de har lavet aftale med patenthavenen (fx. en licensaftale).

Det er ikke muligt at tiltage sig flere rettigheder end ovenstående.

- Per

Re: Patenterede elektronik ?

Må patenthaver dermed anvende patenter, til at tage patant på alt inovation, man
ikke ønsker skal
frem/bruges, og således blokere udvikling? Jeg har mødt mange, som havde sådanne
ønsker, ikke mindst blandt
humaniora folk. Kan man det?

Re: Patenterede elektronik ?
mindre
inovation, man ikke ønsker skal
sådanne ønsker, ikke mindst blandt

Tja, det kan man vel teoretisk set. Men for at få et patent skal der være
nyhedsværdi/opfindelseshøjde/kommercielle muligheder - og så koster det ikke
kun småpenge... Så umiddelbart lyder det ikke som nogen skulle have
interesse i den slags. (Og de der humaniora folk får da aldrig en
patenterbar ide??? *s* ;-)

/Anders

Re: Patenterede elektronik ?

De kunne måske købe en, og sætte prisen urimelig op. Trods man er imod, kan man
jo måske acceptere, hvis at
man får mange penge for at se gennem fingrene med brugen.

Re: Patenterede elektronik ?

Ja, man kunne i princippe godt forestille sig et olieselskabe købe et patent
på en motor der kunne køre på vand (den dag den bliver opfundet) ... for så
blot at lægge patentet i skuffen. I praksis sker dette ikke - dels fordi
olieselskabet (eller hvad det nu er vi snakker om) vil kunne tjene flere
penge på at være de eneste der sælge vandmotorer end de kan tjene på at
sælge olie på samme vilkår som andre. Jeg tror såmænd også at myndighederne
ville gribe ind hvis det er vigtigt ... det kan man fx. se i nogle U-lande
som har fået lov at overtræde nogle medicin patenter.

Nogen gange sker det at patenthaverene forvalter deres patent dårligt og
således ikke får så meget ud af det. Fx. var der dem der havde patent på
public-private key kryptologi ... de formåede aldrig rigtigt at tjene penge
på patentet før det udløb - bl.a. fordi de krævede nogle ublu beløb i
licens. Dette gjorde at udbredelsen af public-private key kryptologi i mine
øjne blev forsinket mindst 5 år ... et stort problem rent sikkerhedsmæssigt
i computerbranchen.

Et patent har i øvrigt også begrænset løbetid - fx. ved jeg at nogle
software teknologier er beskyttet i 17 år.

- Per

Re: Patenterede elektronik ?

Der findes ikke noget der hedder et 'verdenspatent', hvis en ting er patenteret
i USA betyder det præcis ingen ting i Danmark. Patenter gælder kun der hvor de
er ansøgt og opnåede. Dog er der mulighed for at søge samlet i en række lande
via forskellige samarbejder, men så er muligheden også for at patentansøgningen
falder på gulvet for alle landene samtidigt. Selvfølgelig må man ikke levere et
produkt til USA, hvis det er patenteret dér, uden en licensaftale.
USA har også en lidt anerledes patentlovgivning, blandt andet antager man at
'hvis det ikke kan lade sig gøre, så gør det ingen skade at have et patent på
det'...

Ja, man må godt selv fremstille en patenteret genstand, med medicinal varer er
der endda en gammel klausul med at en apoteker gerne på fremstille præparatet i
nødstilfælde. (I Danmark.)
Men det giver jo ikke ret til at bryde gældende lovgivning.

Ja, patentet er en forbudsret, indtil der er nogen der kan bestride patentet,
eller det udløber.

Nix.

    Mvh
        Kimjand