"Overordnet disponering" vedr. 16F84

Jeg er ved at lave indledende overvejelser omkring en Tæller/Tachometer med
PIC16F84.

Jeg kommer til at mangle porte (nu tænker jeg kun på ANTAL porte) !

Jeg skal bruge 1 til pulserne udefra og 4 til multiplexing af udlæsninger på
4 cifre - så er PORTA brugt !

Så skal jeg bruge 7 af PORTB til segmenterne i hvert ciffer - så er der 1
port tilbage !

Jeg skal have nogle betjeningsknapper:

Omskifter til at vælge TÆLLE-funktion eller OMDR/MIN-funktion
Hvis TÆLLE-funktion, så skal jeg kunne NULSTILLE og FRYSE displayet.

Jeg har fået TÆLLE-funktionen til at fungere, og jeg har fået OMDR/MIN til
at fungere,
men som 2 projekter - nu skal de bare integreres i hinanden !

Når man nu er novice - tænk lige på det, når I evt. svarer:
- skal jeg så tage en PIC med flere porte
ELLER
- skal jeg "vinde" 2 porte ved at decode multiplexingen med en ekstra IC
ELLER
- skal jeg "vinde" 4 porte ved at decode udlæsningen til segmenterne med en
ekstra IC
ELLER
- er der en anden smart måde ?

Mvh KS

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84

Brug display linierne til at multiplexe betjeningsknapperne.

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84

Skal det forstås sådan, at når displaylinierne ikke bruges, så kan de
anvendes til at
teste betjeningsknapperne ?

Mvh KS

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84

Da du alligevel bør holde en kort pause mellem hvert ciffer når du
multiplexer (for at undgå en svag overhøring mellem cifrene), så kan den
pause passende bruges til at teste dine betjeningsknapper.

Det kan være nødvendigt med nogle modstande eller dioder til at isolere
knapperne fra displayet.

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84

Kan denne 'isolering' med dioder kort skitseres ?

Mvh KS

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84

Ikke uden at vide hvordan du har lavet dit display scan, men husk at i/o
pinde på en MPU kan vende retning MEGET hurtigt. Dvs. det ene øjeblik driver
de dine displays, næste øjeblik er de input og læser dine taster (som har
fået strøm via en ekstra I/O pin).

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84
den
isolere

 4 porte fra PORTA sættes på skift på HIGH og via basemodstand på en
transistor
driver hver port en fælles anode på hver de 4 cifre i udlæsningen.
(cifrene opdateres ved et interrupt - de 4 cifre opdateres lige efter
hinanden i interruptet - og der
er vel ingen mening i at teste knapperne IMELLEM hvert ciffer - de skal vel
bare opdateres
og SÅ kan man EFTERFØLGENDE teste på knapperne - er det en misforståelse ?)

driver
skal dette ses som en advarsel - eller som et forsøg på at give mig ideer
til en 'isolering' ?

Mvh KS

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84

De er besværlige at bruge som input, transistoren begrænser high spændingen,
de kan dog stadig bruges til at multiplexe 4 knapper, samtidig med display
scannet.
Ellers må du se på de 7 segment linier, der kan du indlæse 7 knapper.

vel
?)

Afhænger af hvordan du laver kredsløbet.

har

Ide'er.

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84

jamen - sådan skal det selvfølgelig løses !

Mvh KS

Re: "Overordnet disponering" vedr. 16F84

Prøv at kigge på AN557, det kan du måske bruge ?
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId14%90&filterID41%7

MVH
Brian Lassen

[...]

Så se lidt på Motorolas MC14489 som er perfekt til det.
Den multiplexer selv etc. Styres med 3 signaler.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --