Overførsel af video/lyd og andre sign aler

Hej,

Jeg har en computer stående som server i kælderen her i huset. Problemet
er at jeg nu ønsker at føre et videosignal fra grafikkortet (s-video)
samt noget lyd fra computeren op til et tv i stuen. Kan jeg bruge den
eksisterende cat5e kabling, der alligevel er masser af i huset, til
dette? eller skal jeg have trukket nogle nye kabler? (hvad kan anbefales?)

Jonas Jalling

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

ad, kan du ikke komme til at bruge RGB i stedet? det giver noget bedre
kvalitet.

... eller component, det er også bedre end s-video.

Ja, der er set eksempler på folk der har kastet RGB igennem cat5e ved at
bruge 3 farvede ledninger til rød, grøn og blå, de tilhørende stribede
ledninger til stel (der plejer at være separat stel til hver farve og så
smide h og v sync på det sidste trådpar.

Med svideo har du kun to signaler, Y og C også med separat stel, så smid
  dem på hvert sit trådpar, de to andre par kan du passende bruge til
højre og venste kanal.

Hvis du er meget heldig vil der ikke være alt for meget støj, ellers
skal du nok til at pille med noget balun noget, men det typisk ikke
værre end en lille trafo til hvert trådpar i den ene ende.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

Uanset hvad der vælges passer impedansen i et cat5e kabel slet ikke til
video-brug.
Selv med meget korte kabler har jeg set grimme skygger ved RGB når der er
mistilpasning pga. forkert kabelimpedans.

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

Hvad mener du med component? Composite? Det er under ingen omstændigheder
bedre end s-video.

--
 M.V.H
Christian Iversen

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

Component

Nej, component.

(ønskes yderligere forklaring, så skriv)

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

øøh, det alle andre mener når de snakker om component som et video
format, læs: http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video

Specifik mente jeg YUV, noget galskab som man tit bruger i forbindelse
med lavopløsnings video (læs: PAL & NeverTheSameColors).

Man har en kanal til det sort/hvide billede (Y) med fin båndbredde (og
bedre opløsning) og så har man forskellen på s/h signalet og rød/blå i
to andre kanaler med mindre båndbredde/opløsning.

Det er vældigt smart at gøre det på den måde for så har man bedst
opløsning til den grønne farve som man er bedst til at se:)

Hvis man skal begynde at snakke om ordentlig kvalitet har man 3 kanaler
med fuld båndbredde og så er det gerne RGB.

Næh, det er en anelse ringere.

s-video har et normalt sort/hvid signal (Y) og et farve signal (c),
begge dele er meget tæt på at være det samme som i composite.

En tilstrækkelig desperat mand kunne f.eks. lave composite ud af s-video
med loddetin og en lille kondensator.

YUV er noget galskab IMHO, men lige som RGB er det ikke moduleret lige
som s-video, composite og HF så hvis jeg skulle vælge så:

SDI > DVI > RGB > YUV >> ESOS > s-video > composite >> HF

* ESOSB: Et Spark Over Skinnebenet

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

Men kvaliteten af det overførte signal afhænger af enhederne i begge
ender, så ovenstående er ike endegyldigtt korrekt.

DVD film eksempelvis er sådan set lagret i component og en kovertering
til RGB fortages ikke nødvendigvis bedst i afspilleren......

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

Korrekt.

Ja, hvis dvd spilleren er i stykker eller lavet af en bande heroin
rygende chimpanser.

Det er altid en bedre ide at konvertere fra YUV til RGB digitalt end at
vente til senere og gøre det analogt.

Jeg er en stor tilhænger af "digitalt så længe som muligt":)

Med undtagelse af nogle DLP projectorer (og alligevel ikke helt) er alle
skærme lavet så de skal bruge signalet i RGB, så man vinder intet ved at
bruge YUV hvis man kan få RGB i stedet.

... men selvfølgelig kan et YUV signal teoretisk set være lige så fint
som RGB.
I praksis er YUV et hack for at spare båndbredde og det er bedst at
slippe af med det så hurtigt som muligt, gerne digitalt i samme proces
som også tager sig af deinterlacing og skalering.

Dog er RGB/YUV forskellene ligegyldige hvis målet er en PAL/NTSC skærm,
for så har man tabt på forhånd;)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

Jajaja, jeg havde slået hjernen fra, lad det nu ligge .. ;-)

HDTV er nu også smart :)

En del ringere, på mit udstyr.

Jeg ville nok sætte VGA ind mellem YUV og RGB, eller måske før YUV. Alt
efter skærmning selvfølgelig.

Ha! ;-)

--
 M.V.H
Christian Iversen

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler
Hej Jonas

Måske en video/audio trådløs link var en mulighed.

Mvh Max

Re: Overførsel af video/lyd og andre signaler

Nu ved jeg ikke hvad du helt præcist skal have overført, men hvis det er til
film, musik o.lign, så kan denne måske bruges:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID74%129

Så kan du bruge din eksisterende Cat. 5e kabling..

--
signing off.. Martin Sørensen

Site Timeline