Overførsel af lyd og data

Hej,

Jeg har en server stående et sted i huset, og et stereoanlæg, et andet
sted i huset. Serveren har et lydkort, så man kan få den til at spille
mp3 til stereoanlæget. Til at forbinde de to (anlæg og computer) har
jeg tænkt mig at benytte min eksisterende netværksinstallation (Jeg er
godt klar over at hifi-folk vil løbe skrigende bort, men det er fint
til mit behov). Som det er nu, kan man styre musikken via. et
webinterface, på hvilken som helst computer i huset og det er også
fint nok.. Når der da er en computer tændt. Derfor tænkte jeg
følgende: Jeg bruger jo kun 4 af de 8 mulige ledere til at overføre
lyden. Burde det ikke være muligt at lave noget 2-vejs kommunikation +
strømforsyning på de resterende 4? På den måde vil jeg kunne placere
et display der viser hvad der spilles, samt nogle knapper til play,
pause osv, så man ikke behøver at bruge computeren til det. Nogen der
har nogen kommentarer til ovenstående? Evt. en måde jeg kan gribe det
an på? Jeg tænker at jeg bare smider en uP i enden (ved
stereoanlæget), til at styre kommunikation, display og knapper og i
den anden ende, bare bruge com- eller lptporten. Noget jeg skal være
opmærksom på?

Jonas Jalling

Re: Overførsel af lyd og data

Du kan bruke ein "miniPC" - PC104? med eternet ved steroanlegget. PC104 har
nok I/O til displayet og eit lite keyboard.

HM

Re: Overførsel af lyd og data
<snip>
har
Hej Harald,

Ja, det er en mulighed. Dog synes jeg at det er lidt overkill at sætte en
PC104 op, bare for at styre et display samt nogle knapper. Ellers en fin
ide.

Jonas Jalling

Re: Overførsel af lyd og data

Nei vel ;-(

Forresten, ikke sikkert at PC104 er det rette, nå heiter det vel ITXkort.
Undersøk i alle fall og kontroller priser.

RS485.

Forutsetter at du bygger selv.
I PCenden treng du software. Anbefaler ModBus protokollvis du ikke har noe
annet ferdig. http://www.modbus.org Jeg regner med at du bruker ein
COMutgang, i tillegg treng du ein converter RS232 <-> RS485 (MAX232 + DS3695
(national og eit dusin fleire))
Bruk par 1 til signal og par 4 som spenningstilførsel, 24 V er ei god
spenning, 4 A er tillatt.

I steroenden treng du DS3695 + microcintroller med nok I/O for å styre
display og ketboard + software.

Undersøk hva dette også koster.

HM

Re: Overførsel af lyd og data

Gør det, smart brug RS 485 mellem enhederne og smid en processor på i
begge ender. Går alt galt kan du bruge mpxplay eller lignede til mp3
afspilning. Den understøtter diverse dislays og knapper på
parallelporten.

Re: Overførsel af lyd og data
"Klaus D. Mikkelsen" wrote:´
<snip>
Hej Klaus,

Ja, det var noget i den retning jeg havde tænkt mig. Jeg kender ikke rigtig
noget til RS 485. Er det lige til at gå til? Noget jeg skal være opmærksom
på?

Jonas Jalling

Re: Overførsel af lyd og data

tjek maxim-ic.com

Re: Overførsel af lyd og data
<snip>
Hej Klaus,

Ja, jeg var lige forbi på maxim-ic.com, men jeg synes at det virker meget
uoverskueligt. Kan du evt. give et hint til hvad det er jeg skal bruge? Er
det bare en max485 i hver ende? Eller er det mere tricky end som så?

Jonas Jalling

Re: Overførsel af lyd og data

En af hver på alle stationer, dernæst skal du bygge en protokol så
enhederne taller sammen, serielt.

RS485 er nemt !

Re: Overførsel af lyd og data
<snip>
Aha... Men vil det ikke sige at jeg skal bruge 2 ledere pr. vej? Altså 4
ledere i det hele... Så mange har jeg jo ikke. Jeg skal også have strøm med
:-/

Jonas Jalling

Re: Overførsel af lyd og data

Nej RS485 er multidropnetværk over 2 ledere. Den ene skal bare lære at
holde kæft, mens den anden snakker.

Re: Overførsel af lyd og data
Ja, det kan jeg også godt se nu. Blev bare forvirret, da du skrev "En af
hver på alle stationer".
Jeg bestiller nogle MAX485 hjem. Tak for hjælpen.

Jonas Jalling

Re: Overførsel af lyd og data

Ja, jeg tænkte at du ville have flere "fjernbetjeningsdisplays"

Velbekom

Re: Overførsel af lyd og data
Hej Jonas,

RS485 er single-duplex i modsætning til RS232. Derfor ville det være en
fordel at finde en microcontroller, hvis hardware-UART er i stand til at
styre retningen af kommunikationen (via MAX485 eller lignende). Man kan
selvfølgelig også bruge fire ledninger og så kommunikere full-duplex. Det er
ihvertfald én ting du skal være opmærksom på :-)

/Simon