Oplader til batteri ?

Jeg har kF8%bt mig en fjernstyret flyver men stor var min overraskelse
da jeg sE5% den medfF8%lgende lader.
Jeg er temmelig blank mht elektronik, sE5% hvordan jeg skal fE5% opladt
mit batteri med denne lader
er jeg meget i tvivl om (se link). Jeg gik ud fra at den lader der
fulgte med var lige til at sE6%tte i stikkontakten
i vE6%ggen, men det kan jeg se den ikke er. For mit utrE6%net F8%je ser det
ud til at den skal have 11-15 volt som
input og i manualen stE5%r der fF8%lgende linie - "The power source can be
a AC/DC converter or a battery of 5Amps
or more" - ikke at det hjE6%lper mig meget.

Kan nogle her guide mig til hvordan jeg fE5%r opladt mit batteri ?

Forside af laderen
http://www.anothermasterpiece.com/help/strom01.jpg

Bagside af laderen
http://www.anothermasterpiece.com/help/strom02.jpg

Re: Oplader til batteri ?

Det er fordi den er lavet til at koble på et bilbatteri.

Re: Oplader til batteri ?
On 23 Jun., 22:15, "Klaus D. Mikkelsen"

Ok, sE5% jeg skal ud og finde mig en helt anden lader gE5%r jeg sE5% ud fra=
.

Re: Oplader til batteri ?

Tjah, eller en gammel PC strømforsyning. Den kan også klare at levere
den spænding.

Det er faktisk ret praktisk at den kan aldes fra en bilakku. Sådan en
kan man tage med ud til "flyvepladsen" og lade den være "energilager",
mens man flyver. Når flyet går tør for strøm, har man sjældent 230 volt
til rådighed, men "energilageret" er trods alt rimeligt håndterbart.

Re: Oplader til batteri ?
On 23 Jun., 22:30, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg tE6%nkte faktisk ogsE5% pE5% det, men vil lige undersF8%ge det nE6%rmer=
e nu
du nE6%vner det.

Ingen tvivl om at det er smart at kunne lade batteriet vE6%k fra
hjemmet,
men det er ikke det jeg lige har behov for til at begynde med.

Tak for hjE6%lpen alle samme :)

Re: Oplader til batteri ?

Hej!

Det er helt normalt, den er beregnet til en bil (ca. 12V) - f.eks.
cigaret-tænderstikket.

Køb 12V-15V (f.eks. 13,8V) spændingsforsyning der minder om disse og som
kan levere 5A og 2A vedvarende:

http://iccom.dk/Stroemforsyninger.htm

-

Egentlig ville denne være fin - kan fødes med 12V (bilvenlig) - eller
230V (hjemmevenlig). Vejer kun 1 kg, da den er smps baseret:

Bantam BC6:
http://www.rc-netbutik.dk/product.asp?product42%6
Citat: "...
Operating voltage: DC 11~18 volts, AC 100~230V, 50/60Hz
Charge/discharge power: Max. 50/5 Watts
NiCd/MH: 1~15 cells
LiIo/LiPo/LiFe: 1~6 series
Pb: 2~20V
Charge current: 0.1 to 5.0A
Discharg current: 0.1 to 1.0A
No. of cycle: 1 to 5 times
Battery data memory: Up to 5 data
Weight: 1000g
..."

/Glenn

Re: Oplader til batteri ?

Mange tak for hjE6%lpen, men 895 kr for en oplader, det fE5%r jeg
simpelhen ikke lov til der hjemme.
Det var hE5%rdt nok at fE5% lov til at bruge penge pE5% en flyver :)

Re: Oplader til batteri ?

Mange tak for hjælpen, men 895 kr for en oplader, det får jeg
simpelhen ikke lov til der hjemme.
Det var hårdt nok at få lov til at bruge penge på en flyver :)

Du må hellere vente lidt med at bruge penge på lader og se hvor længe
flyveren holder først.

Steen ( Gammel RC flyveinstruktør)

Re: Oplader til batteri ? [ det opladere anvendes til... ]

Hej Steen

Jeg gode erfaringer med at flyve over højt græs og uhøstet kort.

Høstet korn og lavt græs kan mine flyvere ikke lide... ;-)

-

En rigtig god læringsmodel er denne - hvis du senere skal købe igen:

Multiplex Easystar er udråbt til det bedste begynderfly:
http://plawner.net/3/1st_plane/8conclusion.html
( http://plawner.net/3/1st_plane/1st_plane.html )
http://plawner.net/4/easystar/easystar.html

Dansk test af flyet:
http://www.modelflyvenyt.dk/pdf/easy_star.pdf

Engelsk informationsside - med illustrationer/samlevejledning i
pdf-filer (vælg "Instructions/Reviews"-blåfanen):
http://www.hobby-lobby.com/easystar.htm

Flyet fås i tre varianter:
*Easystar ARF - næsten klart til at flyve (mgl. servoer, fartregulator,
elmotor, akku, fjernstyring)
*Easystar RFR(RR) - næsten klart til at flyve (mgl. akku, fjernstyring)
*Easystar RTF (Ready To Fly)- klart til at flyve (komplet).

-

Nogle anbefaler, at man flyver med flysimulator inden/mens man prøver i
virkeligheden - den er gratis - og det koster færre hårdt landede fly.
Med en flysimulator får man trænet sine reaktioner:

Flysimulator:
http://www.dkfms.dk /

Easystar modelbeskrivelser (uprøvede):

http://www.ozrcflying.com/2007/03/fms-downloads.html
Easystar - Flys like, well, an Easystar.

EasyStar flysimulator profil:
http://www.ozrcflying.com/downloads/easystar1.zip
http://plawner.net/4/easystar/easystar1.zip

http://www.rc-netbutik.dk/product.asp?product57%3&sub=0&page=1
"Sender" med USB til FMS      > Simulator
Pris: DKK 290,00
Nr. GWFMS003A

-

http://www.rc-unionen.dk/nytforum /

/Glenn

Re: Oplader til batteri ? [ det opladere anvendes til... ]

Det er lige prE6%cis den jeg har kF8%bt :)

Re: Oplader til batteri ? [ Det opladere anvendes til... ]

Hej Steen

Jeg har gode erfaringer med at flyve over højt græs og uhøstet kort.

[...]

Hej Glenn.

Læg mærke til at det ikke er mig der skal lære at flyve :-)

Steen.

Re: Oplader til batteri ? [ Det opladere anvendes til... ]

Ups

Jeg undrede mig også over hvorfor der stod "du"...men ikke nok.

/Glenn

Re: Oplader til batteri ? [ Det opladere anvendes til... ]
Jeg er lF8%bet ind i et nyt problem. HE5%ber i kan hjE6%lpe mig.

Med min flyver fulgte dette batteri
www.anothermasterpiece.com/help/battery.jpg

Jeg har vE6%ret ude og kF8%be denne lader, i stedet for den der fulgte
med-
http://www.anothermasterpiece.com/help/charger.jpg

I fF8%lge batteriet skulle det vE6%re fuldt opladt efter 14 timer ved
120mAh,
men det kan ogsE5% hurtiglades 2000mAh. Jeg satte min oplader til at
lade med 1000mAh og efter 10 minutter sagde laderen at batteriet var
opladt. Mit gamle voltmeter kan ikke aflE6%se sE5% hF8%j en strF8%m som
stE5%r pE5% batteriet (1200mAh) men jeg kan mE5%le spE6%ndingen til at
vE6%re 8.2 volt. Betyder det at batteriet er fuldt opladt, eller kan man
ikke se det ud fra spE6%ndingen ?

Problemet er at nE5%r jeg sE6%tter batteriet i flyveren, sE5% kF8%re
propellen slet ikke hurtigt nok til at kunne fF8%re flyet frem.

Re: Oplader til batteri ? [ Det opladere anvendes til... ]

Du kan heller ikke måle, hvor meget strøm der er på batteriet sådan...

Hvis det har samme spænding efter 5 minutter i flyveren, er det
ihvertfald godt opladet.

Og det skal kun være en 7,2 volts pakke der skal i flyveren?

Re: Oplader til batteri ? [ akkumulator motionering... ]
Svar til:

Batteriet har 7,2/1,2 = 6 celler

Den ser helt fin ud. Kan klare 4-7 celler.

Hvis spændingen er 8,2 volt er det helt opladet, men det er ikke
ensbetydende med at den indre modstand er lav.

Batteriet har godt af at blive afladet og opladet nogle gange indtil det:
*opnår fuld kapacitet
*opnår rimelig lav indre modstand (det vigtigste)

Under afladning må batteriet max. blive ca. 45-50 grader celsius.

Hver gang det har ligget 1/2-1 år bør det "motioneres" inden flybrug:

Ladet motoren køre aflade batteriet. ca. 5-10 minutter? Check af og til
om batteriet er blevet for varmt.
Pause indtil batteriet er kølet ned - lunkent.
Oplad.
Ladet motoren køre aflade batteriet. ca. 5-10 minutter?
Pause indtil batteriet er kølet ned - lunkent.
Oplad.
Prøv at flyve.

Jeg formoder at du har en fartregulator (eng. ESC, Electronic Speed
Control) der hedder noget lignende MULTIcont X-08, MULTIcont X-16:

MULTIcont X-08:
http://www.heliland.com/catalog/index.php?main_page=product_info&products_id10%4&language=en
Citat: "...
The unit's performance ranges from indoor power systems to standard 280
and 400-class motors.
- BEC receiver power supply (up to 8 cells)
- Low-voltage cut-off with automatic cell count matching
- Power-on guard
- Overload and excess voltage protection
..."

"Low-voltage cut-off with automatic cell count matching" betyder at
fartregulatoren automatisk slukker for propellens motor, når
batteriet(akkumulatoren) er afladet (ca. 0,9-1V ubelastet per celle).

Dette gøres for at rorene får max. rorvandring/udslag:
*Ved servo rorhornene skal kablet sidde i yderste hul.
*Ved roret skal skal kablet sidde i midterste eller inderste hul.

Hver gang flyet rammer jorden skal følgende checkes:
*Check at højderor og sideror er trimmet til neutral.
*Check at højderor og sideror virker til begge sider.
*Check at CoG (center of gravity) er korrekt. Ellers juster
batteriplacering så CoG er korrekt.

Når der kommer et svagt vindpust:
*tænd motoren på fuld skrue
*kaste det rimeligt "hårdt", men med en sikker hånd, ca. vandret lige
mod vindpustet. Få evt. en anden til at kaste flyet. Hånden bør være på
CoG punktet.
*Styr flyet så det holder den ca. vandrette kurs eller svagt nedad uden
at ramme jorden.

*Lad flyet komme op i fart (ca. 30 meter?) inden du stiger (eller evt.
drejer).

*Dit fly skal trimmes så det flyver ligeud når rorstyrepinden er neutral.

Du skal lære mange ting i starten, så det vil hjælpe gevaldigt at tale
med ligesindede:

R/C klubber:
http://www.rc-unionen.dk/klubber.htm

-

Her kastes forkert 45 grader op (og sikkert skævt):

http://www.youtube.com/watch?v=9eb4tlVMcBw

Her kastes også for meget op:

http://www.youtube.com/watch?vA1%Kpl1xMfBI

Kan ikke forklare hvorfor denne letning går godt. Let til frisk vind?
Det er en standardmotor der er i:

http://www.youtube.com/watch?v=SWLsXgr-phM

Her kastes ikke "hårdt" nok de første 2 gange. Den langsomme start gør
det også svært at styre, pga. den lave fart:

http://www.youtube.com/watch?v=6cK0uelJ4CE

Der hvor hans fly knækker, kan det let og hurtigt limes med CA lim og
activator. Activator sikrer at limen hurtigt "hærder", eller kan der gå
lang tid (>1/2 time?) før den er "hærdet".

/Glenn

> [...]

Under afladning må batteriet max. blive ca. 45-50 grader celsius.

Hver gang det har ligget 1/2-1 år bør det "motioneres" inden flybrug:

Lad motoren aflade batteriet. ca. 5-10 minutter? Check af og til om
> [...]

activator. Activator sikrer at limen hurtigt "hærder", eller kan der gå
lang tid (>1/2 time?) før den er "hærdet".

Re: Oplader til batteri ? [ Video undervisning (trim)... ]
Lidt om trimning - hvis du kan lidt engelsk - selv hvis ikke kan
engelsk, er videoerne ganske udemærkede at se på:

How To Set Up A 3-6Ch Radio (Class 4):
http://www.rcpowers.com/forum/blog.php?b39 %

fra:

Dave's RC Video Beginner Classes are archived here. Remember, they are
in order of newest first:
http://www.rcpowers.com/forum/showthread.php?t58%9

http://www.rcpowers.com /

-

A ride on board my new brushless Mutiplex EasyStar:

http://www.youtube.com/watch?v=iM2Ahczh40c

Super Modified RC Beginner Plane! CRAZY!!!:

http://www.youtube.com/watch?v=V7jxgDZvWPk

Put a GYRO on a RC Plane?:

http://www.youtube.com/watch?v=r33aWb7klWI

/Glenn

Re: Oplader til batteri ? [ Akkumulator motionering... ]

Hej Glenn

Tusind tak for dine svar, jeg er ved at kigge dem igennem og prF8%ver
mig frem.

Jeg er dog ikke helt ukendt med flyving. Jeg har S-Certifikat
(svE6%veflyver)
men det er ved at vE6%re 10 E5%r siden jeg sidst sad i en flyver, sE5% lidt
af
teorien omkring flyvning har jeg styr pE5%. Dog er jeg temmelig ny mht
model fly. Engelsk behersker jeg ogsE5% bE5%de i skrift og tale :)

Det vil jeg prF8%ve imorgen,da har jeg fri hele dagen :)

Jeg kan ikke lige huske hvad den hedder, men det finder jeg ud af i
morgen.

Ja, jeg lE6%ste at den gjorde det for stadig at kunne styre flyet,
selvom
man var ved at lF8%be tF8%r for strF8%m. SE5% gad vide om flyet tror at
batteriet
er ved at vE6%re tomt ??

Disse to punkter kendte jeg ikke til, dem vil jeg straks E6%ndre pE5%.

Jeg har flere gange forsF8%gt at blive medlem af dette forum, men deres
administrator har vist ikke vE6%ret "hjemme" de sidste mange uger, for
det er endnu ikke lykkede mig.
http://www.rc-unionen.dk/nytforum/default.asp

Jeg har tilgengE6%ld fundet frem til dette forum :
http://www.rcgroups.com/forums/index.php
som jeg syntes rigtig godt om. Der er mange brugere og hurtig hjE6%lp.

Her kan du se at jeg har stillet samme spF8%rgsmE5%l som
her i denne gruppe:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t3D%1069875

Site Timeline