Opbevaring af SMD

Jeg har købt et SMD sortement på Ebay (det bliver fedt ikke at skulle
bore så mange huller i print). Jeg regner med at de kommer i en hulens
masse små poser, som nok hurtigt blive upraktisk. Jeg syntes de fleste
kasser til SMD er hunde dyre. Så hvad bruger I og hvad kan i anbefale?

Hilsen Mikkel

Re: Opbevaring af SMD

Jeg gør det på 2 måder:

1) I Kvickly har de nogle smarte kasser til ca 25,- der er MEGET
små og samtidig har skillevægge til ca 30 små rom. De er så små
at de er ligesom ægte SMD-sortimentskasser. Kan du finne disse
er det toppen.

2) Bevar rullerne hvis du køber hele rulle, og smid dem
på en lang gardinstang med nogle solide holdere i væggen
så kan du få plads til en 300-400 rulle af de mest gængse
komponenter.

3) Raaco skuffer er jo at foretrække, men klip dem så i små
strimler og lad være med at tage dem ud af strimlerne før
du skal bruge dem.

Min erfaring er at jeg kun bruger SMD komponenter når
en prototype er lavet færdig med alm. "gammeldagse"
komponenter, derfor - alm. Komponenter er en guldgrube
idag pga. priserne. Lidt a'la nyttige legoklodser for
voksne ;)

MaxWell McHamster - yours in science as always.

Re: Opbevaring af SMD

Okay, hvordan virker det med statisk elektricitet (klister de ikke til
siderne)?

Jeg gider bare ikke bore huller mere, og så virker det jo for det meste
første gang :-)

Mikkel

Re: Opbevaring af SMD

De leveres i antistatisk embelage (oftest ihvertfald)

--
MVH.
N_B_DK

Hvad er der i vejen med poser? med et lille hul stort nok til pincetten
er det ok rigtige klapkasser er er ok men du ska til at til holde styr
pE5% hvad der er hvor med de komponenter der ikke har noget tekst pE5%.

-Lasse

Re: Opbevaring af SMD

Har du nogen indikation om det er blyfri.

Blyfri komponenter skal holdes i ilt-fattig og fugtfri miljø.

Benny

Re: Opbevaring af SMD

Nej, heldigvis. Er problemet ikke størst hvis man skal bølge lodde
komponenter(popcorning)? (Mine er bare til hjemme fusk)

Mikkel

Site Timeline