Opamps !?!?

Jeg sidder og leger med et pizo rystelses element ...

Elementet giver ca 5mVpp ud når man ryster med det og resonere ved en
bestemt frekvens ... http://www.electro-logic.com/ryst.pdf man opfordres til
at måle fra ca. 40Hz til 10Khz da kurven er mest jævn her jeg har derfor
lavet et båndpas filter til den.... som man kan se på diagrammet ...

Mit "Problem" er at jeg er nød til at køre +3V og stel på de LMV358'ere (det
skal køre på batteri) så jeg kan ikke køre med negativ spænding. Det jeg er
usikker på er om kredsløbet vil virke da jeg ikke kører +/- spænding når
signalet svinger omkring nul både ved høj pas filtret og ved pizo
resonatoren ?

Er der nogen af de klogere hoveder som kan hjælpe mig lidt videre?

M.v.h.
Lasse :o)

Re: Opamps !?!?

til
(det
er

IC-kretsene koplest til GND. For resten av "GND" tilkoplingene bør du skape
ent spenningspotensiale som er VCC, 3V / 2 = 1,4V ;-) Fra GND, to dioder i
serie, 1N4148, og  1K til +.

HM

Re: Opamps !?!?
Hej Harald.

Selvfølgelig !   Virtuel stel :o)  hvorfor tænkte jeg ikke på det ....

Jeg er desværre lidt i tvivl med hensyn til filterne men kan jeg narre dig
til at verificere det nye diagram ?

http://www.electro-logic.com/ryst2.pdf

Tusinde tak ! og med venlig hilsen
Lasse

Re: Opamps !?!?

I mange tilfælde laver man virtuelt stel med to modstande. Så er man ikke
afhængig af forsyningsspændingens størrelse. Og da du ikke skal trække noget
videre strøm i det, er det fint. HUSK: uanset hvd du laver midtpunktet, skal
du har det afkoblet signalmæssigt til stel, med en passende kondensatan

Bo //

Re: Opamps !?!?

noget
skal

Ja, eller man kan lave virtuelt stel med en spændingsdeler (afkoblet)
efterfulgt af en op-amp koblet som spændingsfølger -> lav impedans. Er
pladsen trang, kan man sågar købe en integreret, tre-benet IC beregnet til
formålet såsom TLE2426CLP (Texas).

--
TA

Re: Opamps !?!?

For meg ser det ut til at du har skillet GND og jord riktig. Jeg ville ha
kallet dem med andre navn; LM358 bruker visst V+ og V-. Det er mulig "EAGLE"
skaper krøll, fordi GND og Jord han oppfattes som synonome begreper, men det
finner du ut av.

Jeg er ingen ekspert på filterdesign, og vil nødig diskutere designet ditt
;-(

HM

Site Timeline