Ni-MH batterier

Kan Ni-MH batterier selvaflade når de ligger opladede i en opbevaringsæske?

Jeg har flere gange været ude for at mine kamerabatterier har været tomme
når jeg skulle bruge dem selv om jeg ved at jeg har ladet dem op efter brug.

Hilsen Aksel

Re: Ni-MH batterier

Ja.

Det kender jeg godt... Alt for godt, endda... :-(

Jesper G. Poulsen
Re: Ni-MH batterier

Deraf navnet "selv"aflandning.

Når batterier aflader hurtigere i slukket udstyr er det fordi udstyret ikke
er helt slukket, men kun på standby ellers kan det ikke registrere når det
tændes, dvs. udstyr m. soft-on-knap modsat gammeldags skydeomskifter, der
fysisk afbryder strømmen.

Ja, nimh er nok de værste til selvafladning, men til gengæld er batterierne
jo snydebillige modsat de skrækkelige propriætere og hundedyre LiIon'er.
De skal helst ikke ligge mere end et par uger hvis de skal være nogenlunde
på toppen.
Er de helt flade efter 2 uger må de anses for at være defekte. Ingen af mine
aflader så hurtigt, kun enkelte der er blevet defekte af tidens tand.

Køb en 1/2 times lader til at toppe dem op, så er de friske på 10-20 min
forudsat de ikke var helt tomme.

Men, skal jeg ikke skynde mig foretrække jeg at bruge en 1-times lader, der
bliver batterierne ikke så varme i. Ikke at de bliver ødelagt, de "slides"
bare lidt hurtigere i en 1/2 lader. Men hva', batterierne koster jo nærmest
ingenting, det er laderne der koster lidt.

Mvh
Morten

Re: Ni-MH batterier
Ikke nødvendigvis, jeg har en Metabo boremaskine der har en 10 min lader
- akkuen har nu fungeret i mere end 10år med daglig brug !
IMO ret godt gået ( men den var ikke billig...)

/carsten

Re: Ni-MH batterier

Den bruger så også en anden batteritype, der dels er NiCd, som er _noget_
mere robuste end NiMH, dels er det særlige super quick-charge-egnede typer.
NiMH var jo knapt nok kendt dengang.

Selv har jeg et par Varta NiCd AAA batterier, der vel også er en 10 år gamle
og de holder stadig 220 mAh (påtryk 200 mAh). Og de hurtiglades på en time,
det er det hurtigste jeg har til NiCd.

Mvh
Morten

Re: Ni-MH batterier
Nimh selvaflader med ca 4% om dagen ved 20 grader nicd selvaflader ca 1% om
dagen li-ion og bly selvaflader næsten ikke. men meget afhænigt af
tempraturen.

Re: Ni-MH batterier
For bly afhænger det ret meget af konstruktionen se bl.a
http://www.vonwentzel.net/Battery/00.Glossary /

og
http://www.allegromicro.com/techpub2/cadex/index321.htm

/carsten