"neddroslning af blæser"

Hej,

Jeg har en 12 V blæser, som bruger 0.14A.
Jeg har en 12 V strømforsyning til denne.

Jeg vil godt sænke dennes hastighed ved kun at give den 3 V.
Hvordan beregner jeg hvor stor en mostand jeg skal sætte ind, inden
blæseren?

Jeg er meget interesseret i selve udregningsmetoden.

Håber i kan hjælpe :)

Re: "neddroslning af blæser "

Det kan du ikke regne ud, for det afhænger af, hvor meget strøm den
bruger ved 3 volt. Kender du det er det let, fordi U= RxI eller:

Spænding over modstand = modstand i ohm x strøm

omskriver vi den, til at udregne ohm bliver det til R=U/I U= de 9 volt
du vil have over modstanden og I er den strøm blæseren trækker.

Det vil formodenligt ikke virke, da blæseren skal bruge meget strøm for
at starte og derfor vil spændingsfaldet over modstanden bliver højere
(qua U=RxI)

Helt præcist, hvor skal du bruge det ?

Re: "neddroslning af blæser"

Max sagde godt nok også at det var nødvendigt... Men i det tilfælde, hvordan
kan enhver anden transformer så lave 220V om til 12V uden at den ved hvad
man smider i den anden ende? Kræver det mange flere komponenter end det er
sådan "lige til" at koble sammen?
Jeg ville godt lave det som en lille boks i sig selv, så jeg kunne styre
alle mulige forskellige ting i forskellige styrker, men hvis det kræver at
det er tilpadset til enheden må jeg jo nøjes med det.
Men hvordan måler jeg det på blæseren?

Jeg har 8 12V udgange fra min computer, som jeg kan styre individuelt vha.
noget software. Jeg ville ved hjælp af modstande styre en blæser i 8 trin.
Det er som sådan ikke til noget specielt, mere for at prøve mig lidt frem
med tingene, og lære det lidt hen ad vejen.

tak :)

Re: "neddroslning af blæser "

Fordi det er en transformer med fast viklingsforhold = noget heelt
andent. Desuden vil du ofte se en ubelastet transformer give højere
spænding en den er rated til.

Find 3 volt et sted og sæt dit multimeter i serie med ledningen og mål
DC ampere.

Guds gave til folket er transistoren !!!

Ved du, hvordan man laver en spændingsdeler med 2 modstande ? (du har
lært det i folkeskolen, med mindre at du pjækkede fra fysik)

Du skal lave en simpel D/A konverter:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/ad.gif
Okay det er _grimt_ tegnet (10 sekunder med musen)

Re: "neddroslning af blæser"

Jeg fuldte godt med i sin tid, men mindes ikke at have prøvet det :s Kan du
evt. forklare hvad det er?

Jeg er noob... kan ikke helt se hvordan tegningen skal tydes. Vil tro at vi
taler om 5 modstande, en blæser og en transistor (ved det ligner en
transistor fra datamatiker udd.).
Jeg kan dog desværre ikke se hvordan det skal kobles sammen, eller hvordan
det virker :s

Tak for hjælpen indtil nu. Håber du har mod på at guide mig lidt mere
igennem mit lille projekt.

Re: "neddroslning af blæser "

U=RxI

Hey, du kan jo godt

Av, jeg må lige vende tilbage så - konen siger at vi skal til at have
aftensmad !

Re: "neddroslning af blæser"
Hej Casper

Jeg kan godt forstå at du er interesseret i udregningsmetoden, man kan
nemlig ikke, for at kunne beregne det er man nødt til at kende strømmen
der går i blæseren ved 3 V.

Mvh Max

Re: "neddroslning af blæser"

Ok, fair nok... Men hvordan skal jeg måle det? Skal jeg bruge et multimeter
(hvis jeg skal, hvilket er så at foretrække, da jeg ikke har noget atm).
Jeg håbede på at det var nok at kende strømmen ved 12V. Ville gøre det hele
en smule nemmere :)

Men hvis du kan sige hvad jeg skal bruge for at måle det, samt hvordan man
udregner det derefter ville det være en genial hjælp!

Tak!

Re: "neddroslning af blæser"
Hej Casper

Dit multimeter kan måle strøm, 3 V får du fra 2 stk 1.5 V batterier der er
sat i serie. Prøv om blæseren vil starte ved de 3 V først.

Mvh Max

Re: "neddroslning af blæser"

det vil den ikke :p Den starter først ved 4½ V. Nu var de 3 volt mere for at
have en boks som kunne styre forskellige enheder, regnede ikke med at de
skulle være tilpadset den enkelte modstand. Men lad os sige det er 4½V så.
Jeg har en transformer som kan indstilles til 4½V.
Jeg må ud og købe et multimeter i morgen så... med mindre den gamle sag jeg
sidder med her kan bruges. Scannede den ind så måske kan du hjælpe med at
fortælle mig hvad jeg skal indstille den på, og hvordan det skal aflæses!?
www.sowgame.net/hotcut/multimeter.jpg

tak!

Re: "neddroslning af blæser "

Den er da fin - knappen op i lodret og ledningerne i serie med blæseren.
Så er det bare at bruge den skala der går fra 0 til 250 (mA)

Re: "neddroslning af blæser"
Hej Casper

Det er ikke noget problem at hjælpe folk der er så informative.

Du kan sagtens bruge det instrument, det kan klare 99% af de opgaver
man kommer ud for med elektronik.

Stil omskifteren i midterstilling, der hvor der står "250m" det er området der
kan måle jævnstrøm, max. 250 mA. Den skal du skal aflæse på er den
fjerde fra oven, den sorte lige over det grønne.

Du skal så have instrumentet i serie med belastningen (når man måler spænding
måler man parallel over belastningen)

Den ledning der sidder i + hullet på instrumentet sætter du på batteriets + og
den
ledning der sidder i - hullet på instrumentet sætter du på blæserens +
ledning,
så skulle der komme et udslag på instrumentet, og det aflæset du på skalaen
der går fra 0 til 250.

Mvh Max

Re: "neddroslning af blæser"
spænding

ok, tak for den gode forklaring!
Den viser 150 ved 12v og 65 ved 4½V.
Men 65 hvad?
Anyway, hvordan skal det tal så bruges der fra?

tak :)

Re: "neddroslning af blæser "

65mA = 0,065A

Jeg har givet dig eksemplet:

R (modstand) = U (spænding over modstanden) / I (strømmen gennem
kredsløbet)

7,5 volt divideret med 0,065 = 115 ohms modstand.

Men kig lige på min tegneing. Med de rigtige modstande har du 16 trins
blæserstrying !!

Re: "neddroslning af blæser"

Ok, den er jeg med på så. Skal desværre nok finde nogle mindre modstande så
;) Den mindste jeg har lige nu er 267 ohm.

Re: "neddroslning af blæser "

To i parallel = 134 ohm.

Re: "neddroslning af blæser"

Den er jeg ikke med på... Bliver de mindre hvis man sætter dem paralelt? Den
forstår jeg ikke helt :s Modstande "bremser" vel strømmen, så hvordan bliver
"bremsekræften" mindre ved at have to ved siden af hinanden?
Hvordan kan det virke?

Re: "neddroslning af blæser"
Hej Casper

Hvis du betragter dem som tynde vandslanger, ja så giver
2 jo dobbelt så meget vand som 1. Det er principet.

Mvh Max

Re: "neddroslning af blæser"

Den er jeg med på. Lavede en hurtig tegning:
www.sowgame.net/hotcut/styringstest.jpg

Der er to indgang, A og B. De lukkes/åbnes individuelt.
Hvis A er åben alene er der 10 ohms modstand.
B alene = 30 ohm
Hvis de begge er åbne, vil det så svare til 20 ohms modstand?

Hvis det er rigtigt, må jeg jo kunne styre min blæser i 256 niveauer vha. de
8 udgange jeg har til rådighed (bortset fra at man med min system
åbner/lukker for GND...).

Håber jeg har forstået det rigtigt :) Så er jeg da et stykke hen ad vejen.

Re: "neddroslning af blæser "

Nej, du skal regne i ledningsevne hvilket er 1/R

En 10 omhs modstand kan lede 0,1 og en 30 ohms 0,0334

Sætter du dem sammen får du en ledningsevne på 0,1334 eller 7,5 ohm

Ja.