Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

Hej gruppe

Ja nu har jeg så fået købt mig en ætsetank og dertilhørende
Natriumpersulfat/Finætsekrystal.

Desværre står der dog ingen steder noget om blandingsforholdende og en
googling samt søgning på usenet, har heller ikke givet mig svaret.

Mit spørgsmål lyder derfor:
Har købt en 600 gr. pakke af det der finætsekrystal - hvor meget vand skal
det blandes med?
Ætsetanken er på 2 liter.

Kræver det i øvrigt udluftning under brugen deraf? synes jeg har læst noget
om nogle svovl-etellerandet gasser ved opvarmning?

--
Mvh.
-Kennet

Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.
Hej Kennet

Læs sikkerhedsdatabladet, det burde være medleveret sættet du har
fået, andet vil være dybt uansvarligt af firmaet der har leveret det.

Men ellers læs det her

http://www.lautronic.dk/dokumenter/Sikkerhedsdatablade/SIKKERHEDSDATABLAD%20-%20SENO%203207%20Fin ætsekrystal%20.pdf

Mvh Max

Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

http://www.lautronic.dk/dokumenter/Sikkerhedsdatablade/SIKKERHEDSDATABLAD%20-%20SENO%203207%20Fin ætsekrystal%20.pdf

Mange tak for linket

Der var et sikkerhedsblad med, men det var meget minimalt i indhold.

Mvh.
-Kennet

Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.
Hej Kennet

OK, her er der forøvrigt en brugsanvisning

http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0291/0900766b802918a4.pdf

Mvh Max

Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

3 liter. Ca 200g per liter vand. Husk at finætsekrystal opløsning bliver
   "for gammel" efter et par måneder og at du aldrig må opbevare det i
en lukket beholder.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

Tak for informationerne.

Mht. holdbarheden, burde jeg så næsten nøjes med een liter i tanken af
gangen, da jeg ikke regner med at lave print af nogen større størrelse.

Ved dog ikke om varmelegemet er så glad for ikke at være helt dækket(?).

Mvh.
-Kennet

Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

Jeg bruger normalt blandingen 1:4 dvs. 600g pulver til 2,4L vand
(opløselighed 556g. / L. vand v. 20 gr. C.)

noget

Nedbrydes ved opvarmning til 180 gr. og her dannes der svovldioxider.
Så hvis du bare holder dig til at varme det op til 45 gr. så er der nok ikke
de store problemer.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Stærkere end det foregående svar fra en anden - tror du jeg kan nøjes med de
200 gr pr liter? så kan jeg spare lidt på det.

Ah ok - ja så går den nok :)

Tak for hjælpen!

Mvh.
-Kennet

Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

Tror ikke er så vigtigt præcis hvor stærk opløsningen er. Det er mere
vigtig om der er bobler i og temperaturen er ca 45.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

Det med bobler kan nemt laves med et luftgardin og en pumpe:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID21%66

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

Ok - ætsetanken jeg har købt, har både varmelegeme og pumpe, så det er jo
fjong :)

Mvh.
-Kennet

Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.
Var det muligt at få et link til sådan en ætsetank?

Re: Natriumpersulfat - blandingsforhold mm.

Prøv www.pc-elektronik.dk

Benny

Site Timeline