NAD amp i "protection mode" hele tiden

Jeg har en NAD forstærker som jeg plejer at trække frem som
fest-forstærker når nogen skal bruge dét.

Nu er den desværrer gået hen og blevet defekt, og det endda efter kun
henved 20 år på bagen - jeg har overvejet at klage til HiFi klubben, men
jeg tror ikke jeg får noget ud af det ;-)

Det er en integreret forstærker der hedder 3150. Fejlen er at den er i
"protection" mode hele tiden, som om den er ved at brænde sammen - og
derfor slår højtaler-udgangene ikke til. Fejlen er der med det samme,
også når den tændes fra kold, uden inputs og uden højtalere sat til.

Jeg har diagrammet på den, men ved ikke helt hvor jeg skal starte og
slutte. Så gode råd modtages med kyshånd :-)

Bare for at umødekomme de gode råd med at det-og-det værksted sagtens
kan fixe den, så har jeg ikke tænkt mig at ofre værkstedspenge på at få
den lavet. Hvis den kan redes er det fint! Hvis ikke er det bare ærgeligt...

De bedste hilsner

    Casper Angelo
    Kbh V.

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

Find de knaldede udgangstransistorer. Det kan godt blive en halvdyr fornøjelse
på sådan en gammel NAD.

    Mvh
        Kimjand

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

Er det også sandsynligt at fejlen ligger der, når den virkede fint da
jeg pakkede den sammen sidst?

Den er ikke blevet defekt pludseligt under en fest, men efter den har
stået på mit loft i 6mdr. (Det kan selvfølgeligt være nogle rotter der
har holdt fest...)

Jeg ved ikke så meget om elektronik, så det kan da godt være at en
"gammel skade" fra en fest kan udvikle sig men den står? Eller hva'?

Mvh
    Casper

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

Nogle af de gamle modeller kan skyde udgangstransistorerne af hvis offset
potentiometeret (så vidt jeg husker) mister forbindelsen. Så hvis generelt har
været
transporteret meget, så er der stor sandsynlighed for dårlige lodninger og/eller
potentiometre, med de følgeskader der så kommer.
De gamle NAD'er er heller ikke glade for at man fumler med højtallerkablerne når
de
er tændte...

    Kimjand

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

Anvender de ikke standard-transistorer?

I min 3020i sidder der 2N3055 og 2N2955 i udgangen.

Jesper G. Poulsen

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden
Hejsa

Hehe, er den fra 1970'erne? Det er jo de samme som var i de gamle
Scandyna'er..

/Hauge

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden
Hej!

Det var sq tider. Havde en Scandyna R3000 som jeg desværre fik brændt en kanal i
pga. en mislykket konstruktion (højttaleromskifter). Da var jeg vel 7-8 år oder
so :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden
Hej!

Hmm, de R3000 stammede nu fra min anden forstærker, en Sonab:

http://www2.blocket.se/view/3124055.htm?l=0&c=1&city=0

Deeeejlig forstærker. Spillede et stort rum op på mine 15" Zomax i folkeskolen.
Ak, ja :)

Kan skisme ikke huske modelnavnet på Scandynaen :( Den var indbygget i en sort
trækasse og hele chassiet kunne trækkes ud...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

3020i er fra slutningen er 1980'erne (jeg købte min i 1990).

Jesper G. Poulsen

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

Jeg har kun set modeller med japaner transistorer. Kun mosfet modellerne
havde relativt billige standard transistorer...
Men jeg har jo heller ikke set så mange, vist kun 5-6 stykker.

    Mvh
        Kimjand

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

ærgeligt...
Hvis du er mere end almindelig heldig, kan det være det kun er løse
forbindelser, skru bunden af, og fat lodekolben (tag lige låget af også, er
der brændte modstande, og du ikke har erfaring med at lave en udgang....
NAD's ældre er ikke den man ønsker at lære det på)

Jesper

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

Jeg satser på at være mere end almindeligt heldig og giver lodninger et
eftersyn. Tak for tippet.

Mvh
    Casper

Re: NAD amp i "protection mode" hele tiden

På ejendommeligvis fremsatte Casper Angelo følgende påstand:

og
samme,

Jeg har samme forstærker og har een gang oplevet det samme.

Har du prøvet at tjekke de to små kontakter, der sidder på bagsiden.
Der er een til brokobling og een til softclipping. Prøv at rykke godt
i dem begge, det hjalp for mig, og der har ikke været problemer lige
siden.

Claus

--
GØR ET RIGTIGT GODT KUP!