MX3000 gnist ved højspændingstrafo

Jeg er ved at reparere en B&O MX3000'er. Der var fejl i standby
forsyningen som nu er fundet og rettet.

TV'et gør nu som følger:
Standby diode lyser, jeg trykker TV på remoten.
SMPS starter med det sædvanlige småpiven sådan nogle nu gør.
Efter 1-2 sekunder slår en gnist på toppen af højspændingstrafoen.
Standbydioden går ud, hvorefter den tænder efter et par sekunder og forløbet
gentager sig til jeg slukker - Hvilket jeg gør ret hurtigt!

Hvad er galt?

Jeg har taget BU508 ud, og ser den er erstattet af en S2000AF - Går den som
erstatning?
Tilsyneladende fejler erstatningstransistoren ikke noget.

Når jeg forsøger at starte tv'et.

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: MX3000 gnist ved højspændingstrafo
forløbet

Din højspændings transformator er utæt = skift den.

som

Når du bestiller en ny transformator så kan du jo lige så godt få en BU508
med.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ok, tænkte det nok. Har du en ide om hvad en ny koster. Og hvor bestiller
man den når man er privat-mand?

Ja.

--
MVH Troels
www.broendbjerg.dk

Re: MX3000 gnist ved højspændingstrafo

Prøv her: (samme sted som Jester også foreslår).
http://www.pc-elektronik.dk /

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Kan billedrøret have taget skade på mine start forsøg med utæt
højspændingstrafo? Ikke fordi jeg har mistanke om det. Blot fordi jeg endnu
kun er nybegynder i fjernsyns reperation, og derfor er nysgerrig for at vide
hvad der ødelægger hvad :-)

--
Med Venlig Hilsen
Troels Pedersen

Re: MX3000 gnist ved højspændingstrafo

Nej

Re: MX3000 gnist ved højspændingstrafo

Det har jeg aldrig hørt om at der skulle opstå fejl i billedrør fordi der er
overslag ved transformatoren.

vide

Sidste gang jeg havde en MX3000 på bordet med overslag ved transformatoren
var text-modulet blevet skadet men alt andet var OK.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ok, jeg bestiller straks nye komponenter så den forhåbentligt bliver kørende
igen.

Ok, det husker jeg på.

--
Med Venlig Hilsen
Troels Pedersen

Re: MX3000 gnist ved højspændingstrafo
Hejsa,

Manner, du har jo næsten selv givet svaret....;-> En linietrafo der er
blevet 'utæt'.
Det er vist sket mere end en gang før, med overslaget det samme sted som du
beskriver.

Hrdiemen-erstatningen hedder HR7319 og koster dkr. 176,50 incl. moms ved
pc-elektronik.

/Claus

Re: MX3000 gnist ved højspændingstrafo

Jeg har søgt lidt på google "MX3000 gnist" det gav nogle gode hits, og jeg
fandt vist frem til det samme som du lige har fortalt mig :-)

Når nu jeg måler B-E på BU508 ved linietrafo så er der 0-1 ohm, både med
BU'er monteret og afmonteret. Hvad bør der være? Jeg synes jo det virker af
for lidt!

Ok, det kigger jeg nærmere på.

--
MVH Troels