Multisim vs. Ulticap

Hej

Ang. diagramtegning:

Har en 6 år gammel version af Ulticap som på trods af at den er noget ustabil under XP har nogle gode og brugelige funktioner og nogle meget fine symboler.

Nu har jeg fået en Multisim version 8 som burde, i følge deres hjemmeside, indeholde en fuld version af Ulticap (nu Multicap). Dvs. den burde altså kunne gøre det lige så nemt og hurtigt som at arbejde med Ulticap.

Mit problem er nu at DIN symbolerne i Multisim er virkelig ækle og der er ikke mange af vælge i mellem, fx. ingen trimmepotmetre og man kan ikke ændre noget i symbolerne. Vælger man potentiometer får man kun én mulighed og man kan ikke slippe af med % angivelse den bruger i simuleringen. Samtidig bruger de sorte dioder og streg igennem zenerdioderne. Uhørt! I Ulticap kunne man uden problemer redigere nemt og hurtigt i symbolerne, og den kunne lave nogle virkelig flotte diagrammer.

Er der nogen der har erfaringer med Multisim eller er det mig der tager helt fejl? det vil være rart at kunne bruge Multisim til både at tegne diagrammer og til at simulere lidt i engang imellem - og samtidig få ryddet min gamle version af Ulticap ud.

-- vh. Peter Andersen

Peter Andersen