motorcykel batteri droslet ned til 9v.

Jeg ved ikke så meget om elektronik, så jeg tænkte, at der sikkert er nogen
herinde, som lige ved, hvad der kan gøres. Jeg har nogle gamel batteri flash
til fotografering. Der sidder 6 stk. 1,5v elementer i. De holder ikke strøm
så længe, så jeg ville gerne bruge et batteri til en mc, da den har en god
størrelse, og sikkert kan holde strøm i meget lang tid. Men jeg har læst, at
der absolut ikke må være højere spænding en de 9v. Faktisk bruger flashen
kun 7,2, men drosler selv ned fra de 9v. Hvad kan man lave, så der kun
kommer max. 9v ud til forbruget?
kan jeg paralel forbinde udtaget, så jeg kan tilslutte 3 flash?
Er der andre og bedre løsninger mht. batterier?

Mvh. Peter Nielsen

Re: motorcykel batteri droslet ned til 9v.

For lige at være sikker - du fotograferer et sted, hvor der ikke er adgang
til anden strøm ikke? For ellers er en 9 volt strømforsyning selvfølgelig
det bedste.

Alternativt kan du købe en 12-til-9 volt omsætter i en auto- eller
elektronik butik. Om du kan parallelforbinde kommer an på hvor meget strøm
flash'en trækker og om alle tre flash trækker strøm samtidig - samt hvor
meget omsætteren kan give.

Kan du se noget om forbrugsdata på flash'en? Antal ampere max?

Re: motorcykel batteri droslet ned til 9v.
Jeg har ikke nogen forbrugsdata på flashene i øjebllikket, men kan sikkert
finde nogle på nettet.
Og det er ikke i nærheden af andre strømkilder jeg skal bruge dem.
Så der findes sådan en omsætter fra 12 til 9v. Det må jeg så se, om jeg kan
finde hernede i Brasilien.
Det var meningen, at jeg skulle skyde dem alle af på samme tid.
Du skal have tak for svar :-)

Mvh. Peter

Re: motorcykel batteri droslet ned til 9v.

Nu skriver du ikke størrelsen, men jeg gætter på C??
Det var måske værd at overveje opladelige NICD, som normalt har større
kapacitet - og så have 2 sæt. De koster godt nok de dobbelte -~40 kr.
(batteribyen)

 > så jeg ville gerne bruge et batteri til en mc, da den har en god
 > størrelse, og sikkert kan holde strøm i meget lang tid

Det er ikke en naturlov. Batterier har forskellige afladningskurver, og
batterier til køretøjer er ofte til [meget] stor strøm i [meget] kort tid.

//finn

Re: motorcykel batteri droslet ned til 9v.

Foruden at startbatterier, som mc-batteriet er, ikke er glade for at blive
afladet (tømt), hvilket nok kan tænkes at ske, hvis man fotograferer meget.
Eller ikke er pertentlig med at oplade hver gang man kommer hjem.

Leif

Site Timeline