Modstand til blå Leds

Hej!

Jeg har fået en lille håndfuld blå 5mm lysdioder
men kender ikke nærmere data på dem.

Jeg vil godt have dem koblet til 5V, hvilken
modstand skal jeg bruge, for at være på den sikre side ?

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Re: Modstand til blå Leds
Hvis man går ud fra at de har et spændingsfald på 3.6V og de skal have 20mA
så hedder formlen (5V-3.6V)/0.02= 70 ohm.
det kaldes ohms lov.

Re: Modstand til blå Leds

Blæremås ;-)

Jeg er ikke god til ohms lov,  men Murphys lov _den_ kan jeg :-)
Og for ikke at ødelægge lysdioderne ville jeg hellere spørge.

Jeg takker for svaret :-)

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Re: Modstand til blå Leds

Hmmm, flere og flere hibright skal have 40mA

Re: Modstand til blå Leds

Kig her:
http://www.brinck.dk/lysdioder.asp

Jo større modstand, jo mindre er risikoen for at fyre noget af, men på den
anden side når du også et punkt, hvor den ikke lyser..

/peter

Re: Modstand til blå Leds
ohm´s lov siger V : R eller V: A eller R* A = V dvs 5v : 70 ohm = 72
milliamp.!! 5 V : 0,02 A (20milliamp) = 250ohm
husk spændningen over , strømmen igennem , dvs hvis du har lysdioder skal
have 3,6 V for at lyse kan du have 1 ved 5 V ,2 ved 9 V , 3 ved 12 V og
strømmen skal ikke lægges sammen , men er den samme igennem dem alle
(serieforbindelse) 12 V 20 milliamp = 600 ohm

Re: Modstand til blå Leds

Ikke forstået ?

Det vil sige at du mener at en lysdiode der skal bruges med en 5 volts
forsyning skal have en 250 ohms modstand i serie ?

Re: Modstand til blå Leds
hvis den skal have 20 milliamp ved 5 V ja + 5V - modstand - lysdiode - 0V =
lys
skal

Re: Modstand til blå Leds

=
meddelelse
og

Michael, - du glemmer at trække spændingsfaldet over lysdioden fra de der
fem volt !!!!

Erling

Re: Modstand til blå Leds
Nope og please:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html

Re: Modstand til blå Leds

Wrong !  Læs din ohmslov igen. Hint: spændingsfald over lysdioden !

Eller for nu at skære det ud i pap, det spændingsfald, der er over
lysdioden/erne kan jo ikke samtidig ligge over formodstanden. Og da ohmslov
netop i dette tilfælde bruges om formodstanden, så er det altså _kun_
spændingen over modstanden, der er væsentlig. Eks. (12-(3*3,6)/0,02 = 60
ohm.

mvh
Orla

Site Timeline