Mobil tlf modem?

Hej,

Har brug for en næsten realtime lowspeed data kommunikation på
500bps-4800bps
mellem 2 mobil telefoner - gerne 2 vejs.

Hvordan laver jeg det?

Har prøvet lidt med at ringe op via AT kommandoer,
men man skal vel selv lave en PPP+TCP/IP stack så?,
eller kan man forbinde en dataconnection mellem 2 tlf - og så bare bruge
egen protocol?
(Kan kun bruge PC i den ene ende - den ene ende skal tilsluttes en
Microcontroller)

Det jeg havde tænkt mig var at tilslutte et simpelt FSK modem(link?) til
headset indgangen på den ene telefon,
og så den anden mobil headset udgang til et lydkort på en PC med FSK
software decoder.

DTMF?

FAX AT kommandoer?

Er det muligt, nogle der har en god ide??

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Mobil tlf modem?

Hvor lang afstand?

Hvor realtime 1 ms eller 500 ms ?

Re: Mobil tlf modem?
Bare der er GSM dækning - det *skal* være via en mobiltelefon.

Op til 2sekunder forsinkelse men helst <300ms

Re: Mobil tlf modem?
Var det ikke bedre at bruge en GRPS Modul eller sådan så betaler man kun for
den mængde data der sendes.

Som f.eks
http://gsmpro.de/cellular/show_det.php?det=2&PHPSESSID=b67b612059ccd1ad81824f1293421a3c

til 102?

Så har du bare et serielt interface, det burde da være til at have med at
gøre både på PC og microcontroler siden.
Så kan du jo mere eller mindre laver din egen protokol eller data streng som
du ønsker den.

Re: Mobil tlf modem?
Hej,

Ja, GPRS er også noget jeg har kigget på.

Har en aftale hvor man kun betaler 1kr for 15min samtaletid,
men GPRS er også en mulighed.

Men hvordan opretter man en DATA/GPRS forbindelse mellem 2tlf?
Ingen problem at ringe op med ATDxxxxxxxx så prøver den at skabe en modem
connection,
men hvordan får man den anden mobil til at svare dataopkaldet?

Når CARRIEDE DETECT er sket, kan man vel bare sende/modtager data med sin
egen protocol?
(Kender ikke så meget til lige den del)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Mobil tlf modem?
On Fri, 13 Jul 2007 11:41:05 +0200, "Johannes"
Tjaae, så popper "RING" op på modtagerens AT snit. Man svarer så bare
med ATA, så har du en forbindelse. Du kan så sende hvad du lyster :o)
Eks. vis IP pakker eller noget andet eksotisk.

Nemlig. Det er slet ikke så kompliceret. Betragt de 2 telefoner som 2
ganske alm. modems, så tror jeg nok du kan regne resten ud.

/Thomas

Re: Mobil tlf modem?
Har nu prøvet det, men får en "NO CARRIER" fra begge telefoner, et stykke
tid efter ATA.
(Prøver mellem en Siemens C45 og en Siemens A65)

Skal man bruge en bestemt "modem" protocol/kommando til at kalde op med,
eller hvorfor vil de ikke oprette forbindelse?

Det er jo rigtig godt hvis det er så simpelt :-)

PS.
Kan man gøre det samme med GPRS / EDGE eller 3G - altså skabe en forbindelse
mellem 2 telefoner?,
helst uden en "Gateway".

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Mobil tlf modem?
Hej,

Fik det til at virke :-) - begge foner skulle bare lige have en AT&D0 først.
(Slår RTS osv fra - så jeg ikke bliver smidt af hvis de er low/high, da de
ikke bruges i datakablerne..)

Næste spørgsmål, hvordan får jeg dem til at bruge en data protocol over et
alm "voice call" - og ikke et dataopkald.
AT+CBST?

Bruger nemlig UnoTel.dk og de har noget 15min samtaletid til 1-2kr,
og måske kan man få det til at tro at det er et alm "voice call", så jeg
ikke skal betale for al den data-samtale tid..

Ellers nogle fast pris per måned dataopkald, eller andre billige selskaber
et eller andet sted..hmmm

Kan man lave et dataopkald mellem 2 mobil telefoner med GPRS?
Alternativt GPRS>SERVER>GPRS, men det kræver vel PPP + evt IP stack i begge
ender??

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Mobil tlf modem?
On Sat, 14 Jul 2007 00:50:15 +0200, "Johannes"
Der må jeg skuffe dig, det kan man ikke med en mobil. Det er ikke
ligesom en alm. telefon (PSTN) hvor man bare bruger "talekanalen" til
at sende data på. Når du via AT snittet laver et opkald med ATD så
afslutter du kommandoen med et semmikolon ';' for at fortælle CI'en i
telefonen, at det er et voice-kald. Udelader du semmikolon så er det
et data-kald.

Desværre.

Tjaee, det kræver nok at din mobil har en public IP, hvilket et meget
usandsynligt. Du er nok nødt til at bruge en eller anden form for
gateway, som du jo selv nævner. Og ja, så skal du ha' sving i PPP og
IP, meen det er nu ikke hokuspokus. Kig evt. på www.rfc-editor.org
hvor du kan finde spec. (rekommanderinger) på både PPP og IP.

Hvad er det for en MCU du vil interface dit GSM/GPRS data modem til?
Bare sådan af ren og skær nysgerrighed.

/Thomas

Re: Mobil tlf modem?
Så mobilen fortæller teleselskabet hvad slags opkald det er - er det teknisk
anderledes end tale?

Hvorfor er der en forsinkelse på ca 800ms mellem de 2 mobiler ved data??
Ved tale er det vel kun 200ms??

Hvad så med et Fax opkald?
(Man må jo være lidt kreativ)
Har prøvet at sætte AT+FCLASS=1 og så ringe op med ATDx,
men så får jeg bare "nummeret findes ikke tonen", hvad mangler jeg?

Hvad så hvis jeg bruger et alm V90 modem og ringer op fra en fastnet linie,
og så kalder op til en mobil via dette?
(Mener nogle teleselskaber giver fastpris Fastnet>mobil?)
Noget af ideen ryger lidt, da den ene side så ikke er "mobil",
men det er en mulighed..

begge
Har tænkt på at køre et MIDP 2.0 Java program på mobilen som kobler op via
en Socket connection,
og sender data ud af serial porten - men kan ikke rigtig finde en egnet
mobil.
På den måde behøves jeg ikke at lave en PP+TCP/IP Stack selv :-)
Nogen der kender en mobil der kan det?
(Vil helst ikke til at have dyre Embedded GSM moduler osv)

GPRS er forresten lidt langsomt også, men forsinkelse på ca 800ms-1000ms,
når det er sat på "Always On" (Ellers tager det 2-6sekunder!)

Det er en mobil enhed jeg sætter på feks en bil,
og så kan man se GPS positionen på bilen Realtime + evt styre et eller andet
på den realtime..

Vil bruge en PIC eller AVR til at interface mellem styreboks og mobil.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Mobil tlf modem?
Ja.

Konvertering og routing er noget kringlet.

FAX er ogsE5% et data kald. Som en "lille sjov ting" kan man faktisk
ogsE5% sende en SMS fra en mobil til en PSTN FAX maskine.

Du giver ikke sE5% let op hva'? :) NE5%r du ringer fra en PSTN telefon med
modem forbindelse, har udbyderen ikke den store mulighed for at
"detektere" modem'et pE5% din side, sE5% kaldet vil blive et voice-kald.
Dette betyder jo sE5% bare at din mobil telefon ikke forstE5%r det "E6%vl"
som dit PSTN modem sender. Det er nok heller ikke en god lF8%sning ;)

Som jeg ser det er der ikke noget problem, ud over din modvillighed
til at betale for et data-kald :o)

/Thomas

Re: Mobil tlf modem?
Hej,

Øv!

Sjovt nok. SMS er da billigt, men ikke hurtigt :-/

Nej, der skal mere til ;)

Hmm - der røg den idé i vasken..
Hvad så med 2 stk V90 modem, forbundet til headset ud/indgangen, over et alm
taleopkald,
vil det virke ved lave hastigheder?

Eller en Java MIDLET der laver en voice opkald og snakker/forstår som et
"simpelt" modem.
Jeg har mange ideer, var? ;)

Det jo det..

Så valget står mellem:
- GSM Dataopkald.
(Nemmest!, men Koster per minut, menmindre jeg finder abon med fast pris)

- Lave/Bruge 2 modem der bruger headset ind/udgangen, og så lave et alm tale
opkald. (Billigst)
  (Evt et FSK modem på en PIC, link?)
  (Billigst, men noget sværere..)

- Bruge GPRS/UMTS og så en gateway på nettet..(per kb, ikke minut)
 (Finde en mobil/GSM modul med IP stack..eller bruge Java Midlet/Symbian OS
60 til det)

Hvad med 3 bredbånd, får man en offentlig IP adresse der??

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Mobil tlf modem?
On Mon, 16 Jul 2007 17:20:23 +0200, "Johannes"

Meget usandsynligt, da GSM voice codec ikke egner sig til transmission
af FSK/PSK data. Derfor forskellen imellem data og voice kald :o)

Meget usandsynligt at det vil virke, men prøv. Du kunne jo bruge DTMF,
men er dog meget langsomt.

Jeg ville nok bruge noget VHF/UHF radio udstyr frem for alt det pjat
med mobil telefoner. Kig evt. på nogle HAM radio sider på nettet, det
kan være de har noget info. Det vil også bringe dit delay betydeligt
ned.

Aner det ikke, spørg 3 :o) Man får sikkert hvad man betaler for i den
sammenhæng.

/Thomas

Re: Mobil tlf modem?
Med Siemens tc63 (modul) eller tc65 (ekstern) kan man sende IP pakker uden
selv at lave PPP og IP stack.

Efter opsætning af IP som client-server benyttes blot AT^sisW og AT^sisR
kommandoer for at skrive og læse ønsket antal bytes.
Og modulet har selv 1500 bytes intern buffer, så du kan stille og roligt
læse data, selvom de kommer i klumper.

Sådan sendes 3 bytes "Hej":
AT^sisW 0,3
Hej
Ok

Kik engang i AT manualen efter AT^sisW: tc65_atc_v01041.pdf

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net

Re: Mobil tlf modem?
Det kunne måske bruges, så kobler man op på en server på internettet(IP)?
Eller kan man også skabe en forbindelse mellem 2 moduler?
(En mobiltelefon får vel en IP adresse når man kalder op til en APN via
GPRS,
men det er nok skjult bag noget NAT..hmm)

Men ville også meget gerne vide om det er muligt,
at det er muligt at få 2stk alm billige mobiltelefoner til at lave en modem
connections mellem dem?,
det ville nok blive den bedste "realtime" løsning.
(Bare man kan sende data mellem dem, PPP+IP stack er lige meget)

Har prøver med GPRS opkobling til server på Internettet,
og får mellem 1-4 sekunders forsinkelse..

Mvh
Johannes

Re: Mobil tlf modem?
Det er det letteste, da du så kender IP adressen på vanlig vis.

Ja, det skulle så blot være at bruge ATD for at ringe, ATA for at svare
opkaldet, ganske som fastnet.

Men så koster der per minut, medens GPRS intet koster i pauserne.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: Mobil tlf modem?
Det jo det..findes der et teleselskabe med billige data takser, eller fast
abon per måned??

Men så skal jeg have lavet en gatewat + PPP+TCP/IP stack,
eller finde en telefon med MIDP 2.0(Har stack indbygget) + serial port comm
der virker..

Har prøvet med:

SonyEricsson J210i (Ingen MIDP 2.0)

Nokia 6280 - Har MIDP 2.0, men har kun en USB port
(Kan man mon benytte en serial port, men et special kabelt?)

Siemens M35i,C45 (Ingen MIDP 2.0)

Siemens A65 - Har MIDP 2.0, og serial port - men der er noget galt med Java
comm til serial porten
(ØV!)

Siemens C65 skulle virke..nogen der vel donere en til projektet :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Mobil tlf modem?
comm
Java
Du kan bruge en Simens MC55 eller MC63
Eller evt . en Simcom 300 billig og kører rimelig stabil

MVH
Henrik

Site Timeline