Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?

Jeg har et lidt E6%ldre B&o fjernsyn, og efter at vi har flyttet er der
sket noget med fjernsynet sE5%ledes at billedet flimre et par minutter
fra vi tE6%nder det, derefter er der ingen problemer.

Tak for al den hjE6%lp i kan tilbyde.20%

Med venlig hilsen
Mads

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Skift de "Roe" lytter, der sidder i TV´et. De er røde og nemme at se.

Jeg har et lidt ældre B&o fjernsyn, og efter at vi har flyttet er der
sket noget med fjernsynet således at billedet flimre et par minutter
fra vi tænder det, derefter er der ingen problemer.

Tak for al den hjælp i kan tilbyde.

Med venlig hilsen
Mads

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Hej Mindbo

Ja, nu beder du mig nok om at lade vE6%re med at pille ved det, fordi
jeg ved sE5% lidt at jeg bare kommer til at F8%delE6%gge tv totalt. Men
hvad er de "Roe" lytter? Det er kondensatore, ikke sandt? Er de nemme
at skifte, og hvad fE5%r dig til at mene det er dem som det er galt med?

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?

Mit 'Grundig' fjernsyn har samme skavank. Vil du anbefale den samme kur?

Aage

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Hej

Der er jo noget der kunne tyde pE5% at det er de der lytter, er de
loddet pE5% eller sidder de i nogen smE5% stik. Hvor mange skal jeg regne
med at skulle skifte? Jeg fE5%r pE5% fornemmelsen, at det er nogle
rimelig store dyre dimser, er det tilfE6%ldet?

Med venlig hilsen
Mads Gorm Larsen

Tlf: 66 11 66 13
Mobil: 27 40 17 01
Mads Gorm Larsen
Odensevej 54
5400 Bogense
E-mail: snipped-for-privacy@gmail.com

On 19/5-2005, at 20.00, Kim Voss Schrader wrote:

Hej!

snipped-for-privacy@gmail.com wrote:
Jeg har et lidt E6%ldre B&o fjernsyn, og efter at vi har flyttet er der
sket noget med fjernsynet sE5%ledes at billedet flimre et par minutter
fra vi tE6%nder det, derefter er der ingen problemer.

Hmm, det kunne godt tyde pE5% defekte lytter ved strF8%mforsyningen eller
alternativt en smE5%defekt tuner.

Hvis du bor i storkF8%benhavn kan jeg evt. kigge pE5% tv'et for dig, sE5%
det kan komme til at spille 100% igen :)

Meld tilbage hvis dette lyder interessant!

--20%
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Jeg ved ikke præsis hvor mange der sidder i. De er loddet i og er ikke svære
at skifte, hvis man har lidt forstand på elektronik. Det er et kendt
problem, at de bliver dårlige med tiden. Hvilket type tv er det?

Der er jo noget der kunne tyde på at det er de der lytter, er de
loddet på eller sidder de i nogen små stik. Hvor mange skal jeg regne
med at skulle skifte? Jeg får på fornemmelsen, at det er nogle
rimelig store dyre dimser, er det tilfældet?

[...]

Hmm, det kunne godt tyde på defekte lytter ved strømforsyningen eller
alternativt en smådefekt tuner.

Hvis du bor i storkøbenhavn kan jeg evt. kigge på tv'et for dig, så

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Det er et L2500, men jeg mE5% indrF8%mme at jeg tror jeg hellere vil leve
med skavanken sE5%lE6%nge fjernsynet i det mindste virker. Men hvis det
ryger helt kan det godt tE6%nkes jeg kaster mig ud i projektet, du skal
have tak for tippet.

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Det plejer at være to Elktrolytkondensatorer  på 100uF, som sidder meget tæt
på, hvor 230V strømledningen er monteret på printet.
Derudover så se efter lytter" som sidder tæt på varmekilder (transistorer
monteret på køleplader og lign.) Det er i de fleste tilfælde lavet sådan med
vilje, så apparatet får en kortere levetid.

Jeg mener bestemt at kunne huske at man kan få et reparationskit til netop
det problem. Ellers kan man jo prøve sig frem.
Ovenstående skulle i hvertfald give resultat med de to 100uF. Og de koster
ikke mange kroner (ikke over 20-30kr.)

mvh. Carsten

Det er et L2500, men jeg må indrømme at jeg tror jeg hellere vil leve
med skavanken sålænge fjernsynet i det mindste virker. Men hvis det
ryger helt kan det godt tænkes jeg kaster mig ud i projektet, du skal
have tak for tippet.

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?

Ikke i et L2500.
Der sidder  2 x 100µF ved TDA1940 som giver "flag"effekt i billedet. 3 x
100µF ved TDA2170 som kan give støj i billedet.
Tekst TV kan også lave støj i billedet, der kan være løse forbindelser osv.

Det er jo så en påstand. Nogle kredse, f.eks. 7805 regulatorer vil helst
have udgangslytten så tæt på sig selv som muligt. Bliver denne kølet, ja så
bliver lytten jo også varmet.

Det afhænger af spændingen og om det er en low ESR type, men jeg ville sige
ikke over 5-6 kr.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Hej Lasse

Jeg har ikke problemer med stF8%j i billedet, andet end lige de fF8%rste
2 min, derefter er billedet fint. Vil du mene at problemet er lytter,
og hvis det er lytter hvilke vil du sE5% mene giver problemet?

Tak for hjE6%lpen.20%

Mads

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?

Hvordan er "støjen"? Skrå striber hen over skærmen, myrer (dårlig
tunermodtagelse), hvide striber i toppen af billedet , osv?

--
Venligst

Lasse C. Johansen

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Nu er fjernsynet varmt sE5% jeg kan ikke undersF8%ge det, men nE6%ste gang
jeg tE6%nder det hvor fjernsynet er koldt sE5% skal jeg prF8%ve at ligge
bedre mE6%rke til prE6%cist hvordan det ser ud. Men umiddelbart vil jeg
sige skrE5% striber hen over skE6%rmen.

Mange tak for hjE6%lpen, det er venligt af dig at tage dig tid til at
svare.20%

Med venlig hilsen
Mads

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?

Hmm., har du mulighed for at tage et billede må du gerne gøre det.

Ingen årsag

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Hej

Jeg har ikke digitalt kamera (eller en scanenr), sE5% jeg kan ikke sE5%
godt sende et billede. Men der er tale om at billedet er trukket skE6%vt
ned over skE6%rmen, hvor billedet sE5% er rF8%dligt foroven og grF8%nligt
forneden. Der er sE5% nogen sorte og hvide stiber i billedet, ligesE5%
snart der er gE5%et omkring 1-2 min, er billedet helt iorden. Vi mener
at problemet er kommet i forbindelse med at vi flytttede, vi har
iF8%vrigt levet med fejlen i over 2 E5%r nu :-) .

Med venlig hilsen
Mads

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?

2 år. Det er næppe en dårlig lyt.
Jeg har svært ved at sige hvad det ellers kunne være uden at se hvordan
fejlen ser ud. Det kunne være flasken, men den går næsten aldrig i dette
apparat....

P.S. Læs lige http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html . Det skal ikke
opfattes som sure opstød, blot som gode råd.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Hej

"2 E5%r. Det er nE6%ppe en dE5%rlig lyt."

Hvis det var en dE5%rlig sE5% ville den mE5%ske allerede vE6%re gE5%et helt
pE5% 2 E5%r?

Jeg har iF8%vrigt glemt at fortE6%lle at lyden ogsE5% er dE5%rlig i de ca.
2 min som det tager inden tv er igang. Der er faktisk stort set ikke
lyd, den kommer kun sE5%dan lige igennem i glimt.

Det er tydeligt at det er varme der gF8%r forskellen eftersom der gE5%r
lE6%ngere tid inden fjernsyenet kF8%rer hvis der er koldere i stuen,
hvorimod hvis fjernsynet lige har vE6%ret tE6%ndt sE5% er der slet ikke
noget problem.

"P.S. LE6%s lige http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html . Det
skal ikke opfattes som sure opstF8%d, blot som gode rE5%d. "

Det er sjovt nok, jeg har aldrig lE6%st nogen usenet rE5%d, og jeg har
faktisk benyttet usenet i en del E5%r efterhE5%nden. Men jeg kan godt se
ideen med de gode bag citatteknik. Jeg tror problemet vil blive
stF8%rrer efterhE5%nden som flere skifter til en net service som Google
groups, eftersom at det tidligere svar her er tilgE6%ngeligt umiddelbart
i forlE6%ngelse af svaret, sE5%ledes at hele udvekslingen minder mere om
et internet forum.

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?

Med stor sansynlighed.

Hmm. Det lyder interesseant. Men jeg har lidt svært ved at komme med mulige
fejl, uden at jeg kan få lov til at se fejlen.
Men da der ikke er lyd og billedet er dårligt, kunne fejlen ligge over i
tunerafdelingen - eller i det område. Det afhænger dog også af om fejlen kun
opstår under tunermodtagelse, eller om den også er der når scart stikket
bruges.
Under alle omstændigheder vil en omlodning + skift af alle lytter fra
1-470µF på modul 4 aldrig skade.
I samme øjemed kunne en omlodning af tunerboard måske hjælpe.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Mit B&o fjernsyn kræver opvarmning, hvad kan der være galt?
Hej Lasse

Du skal under alle omstE6%ndigheder have tak for hjE6%lpen, vi mE5% leve
med fejlen til fjernsynet ryger helt.20%

Med venlig hilsen
Mads

Site Timeline