Medion 19" CRT skærm

Er der nogen, der kender proceduren for at åbne en 19" Medion MD1998JD CRT
skærm?

Jeg har fjernet foden, samt de 4 skruer, der holder bagkappen.
 Kappen er nu fri, - borset fra et par plastickroge i bunden, som
tilsyneladende blot skal hægtes af.
Men - jeg kan kun åbne den et par cm. Er der mon andre skjulte
låseanodninger?

(Tilsyneladende følger printet med ud sammen med bagkappen).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Re: Medion 19" CRT skærm
Hej!

Der plejer at sidde et par plasticlåse i toppen af bagbeklædningen i
monitorer. Kan godt være p*sse svære at udløse hvis kabinettet skal se
"urørt" ud bagefter.

Er der et par små huller i samlingen mellem bagbeklædningen og selve
skærmen (i toppen)? I så fald skal du sikkert trykke en flad
skruetrækker eller andet ind her. Ellers forsøg forsigtigt alligevel at
presse en skruetrækker ind i sprækken.

Det kan godt lade sig gøre - forsigtig er nøgleordet :)

PS: Jeg kender ikke din specifikke monitor, men jeg har skilt mindst 100
monitorer ad :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Medion 19" CRT skærm
Den 06/02-2004 klokken 14:39, skrev

Jeg tror ikke, at det er der, problemet ligger.
Tilsyneladende var det kun skruerne, der hold bagbeklædningen fast til
fronten.
Den er så meget fri, at jeg kan trække bagbeklædningen ca. 2 cm bagud, men
så hænger den fast.
Det undrer mig også lidt, at bundprintet tilsyneladende følger med
bagbeklædningen. (I hvert fald de 2 cm, jeg kan flytte den). Er dette
normalt?
Jeg kan ikke forestille mig, at forbindelserne fra print til billedrør og
degausser er *så* lange?

På den anden side, så sidder netstikket og d-sub kablet tilsyneladende
urørligt fast i bagbeklædningen.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Re: Medion 19" CRT skærm
Hej!

Hmmmm, så mangler du sikkert bare at fjerne en skrue. Har du kigget
under eventuelle foliestykker?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Medion 19" CRT skærm
Den 06/02-2004 klokken 16:31, skrev

Ja, alt er gennemgået minutiøst. Også alt, hvad jeg kan se gennem
ventilationshullerne :-)

Der er sikkert ét eller andet 'lusk' med de to tappe/skydere i bunden. Men
dette system har jeg endnu ikke kunnet gennemskue.
Har lagt et billede ud på <http://www3.kjeld-nielsen.dk

Fortsætter i morgen i dagslys :-)

Og naturligvis: Medion support kan/vil ikke hjælpe :-(

Med venlig hilsen,
Kjeld

Re: Medion 19" CRT skærm
Den 06/02-2004 klokken 23:22, skrev
"Kjeld Nielsen" kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk

Hej Kim,
Du havde sør'me alligevel ret ;-).
Her til morgen begyndte jeg at interessere mig for den grå plasticramme
uden om netstikket. Troede, at den var en integreret del af stikket.   En
Stanleykniv gjorde underværker. Rammen var selvklæbende, og under den kom
2 små skruer til syne.:-)
Nu er 'kassen' åben. Så skal jeg blot på jagt efter PTC modstanden.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Re: Medion 19" CRT skærm
Hej!

Hehe :)

God fornøjelse. Trækker den relæet når du trykker på degauss?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Medion 19" CRT skærm
Den 08/02-2004 klokken 12:34, skrev

Jeg har (svjv) ikke nogen speciel knap til dette.

Men, jeg formoder, at det er dette kredsløb, der er udu?
I hvert fald holdt skærmen pludselig op med at give dette dybe 'brum', når
der tændes. Samtidig kom der mange forskellige farveplamager, medens
teksten eller står fint.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Re: Medion 19" CRT skærm
Hej!

Ok, så er det 100% "manualt".

Din beskrivelse lyder som om det er.

Ok. Find PTC-modstanden og check lodningerne omkring den og printbanerne
ligeledes. Åbn evt. for dens æske og kig på den/de skive/skiver der er indeni.
De skal se fine ud og ikke krakkelerede eller brændte.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Medion 19" CRT skærm
Den 08/02-2004 klokken 18:55, skrev

Problemet er løst. Det var blot én enkelt dårlig lodning på printet.
Dejligt, at man ikke skulle ud og skaffe reservedele.:-)
  En stor tak til både dig og Karsten for jere tip.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Re: Medion 19" CRT skærm
Hej!

Nemt når man ved hvordan skærmen skal åbnes :o)

No problemos :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Medion 19" CRT skærm

Bare for at springe i det. Er der stadig garanti på? I givet fald ring
direkte til Medion og oplys serienr. og hvor du har købt den, fortæl dem om
fejlen etc. etc. De er ualmindelig rare at tale med derinde, og du risikerer
blot at få en returseddel, så du kan returnere den for ombytning/rep. under
garanti.

Ingen garati: Ring alligevel til dem.
Karsten H. Jensen

Re: Medion 19" CRT skærm
Den 06/02-2004 klokken 23:25, skrev
"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk>

Garantien er desværre udløbet.
Og ja, jeg ringede til dem i dag for at få et tip.
Men, når man ikke kender nogen på værkstedet, er der kun den officielle
vej, og dér er kun ét svar: Indlever den på værkstedet.
 De var hverken til at hugge eller stikke i. :-(

Selv om det sikkert kun er en lille rep.(1), kan et værkstedbesøg hurtigt
koste mere, end det kan svare sig, selv for en 19" skærm.

(1) Degausser kredsløbet virker ikke mere. Gætter på, at det kun drejer
sig om en ny PTC modstand.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Re: Medion 19" CRT skærm

Det var godt nok træls, men når den er ude over garantien, så er deres
reaktion jo ikke anderledes, end alle andre steder. Der er det jo også
"værkstedsmodellen" der gælder - altså indlevere. At de så alligevel vil
gøre dét, kan jo ikke lægges dem til last.

Som i så mange andre tilfælde kan du vel få en pris før rep. for netop at
vurdere lønsomheden i det.

Ellers er der jo ikke andet at gøre, end at skubbe opvasken til side, så du
kan få plads på køkkenbordet.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Medion 19" CRT skærm
Den 08/02-2004 klokken 02:26, skrev
"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk>

Hehe, hvis du vidste, hvordan mit køkkenbord ser ud i disse dage, ville du
ikke have drømt om at komme med dette forslag.:-)

Med venlig hilsen,
Kjeld

Site Timeline