MCU spørgsmål

Hejsa

Jeg har besluttet mig for selv at lave en datalogger. Min første indskydelse
er at bruge en PIC. Valget af PIC bygger på opstarts omkostninger og mængden
af ressourcer på nettet.

Jeg har nu nogle spørgsmål foir at finde den rigtige PIC. Jeg skal bruge
følgende 1(gerne 2) serielle porte, 12 I/O porte(gerne flere) og meget gerne
en D/A konverter(ikke noget must). Desuden skal den have mulighed for mindst
64k eeprom. Jeg har ikke store krav til RAM eller hastighed. Findes der
sådan en?

/Søren

Re: MCU spørgsmål

Hej SF8%ren,

Har du vE6%ret inde og kigge pE5% http://microchip.com? Der er masser af
kredse der kan det du F8%nsker.
Klik pE5% Products, PICmicro Microcontrollers og lave en parametric
search pE5% 8-bit microcontrollers. Herefter kan du vE6%lge det antal
I/O, ADC samt F8%vrige features du har brug for, hvorefter der kommer en
liste med forslag der passer til dine krav.
Mht. EEPROM, tror jeg ikke du kan finde nogen med interen EEPROM pE5%
64K, men du kan bla. benytte en EEPROM sat pE5% SPI- eller
I2C-interfacet, som mange PIC's har. (Microchip laver ogsE5% EEPROM til
bE5%de SPI og I2C).

--20%
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Re: MCU spørgsmål

Hej SF8%ren

Som Jonas skriver, sE5% kig pE5% Microchips selection-guide/parameter/PIC=
20%
oversigt.

Kig herudover pE5%:

http://da.wikipedia.org/wiki/PIC_mikrocontroller
http://da.wikipedia.org/wiki/PIC_mikrocontroller#Eksterne_henvisninger
Kig f.eks. pE5% det pascal/C lignende sprog JAL. Nogle af 18fxxx serien e=
r20%
ogsE5% understF8%ttet. Det er open-source.

Se f.eks. pE5% adresserne "Starting with..." eller "Beginners...".

-

Der findes selvfF8%lgelig AVR, som er i tE6%t konkurrence med PIC:
http://da.wikipedia.org/wiki/Atmel_AVR

-

ARM processorer/microcontrollere og deres evaluationsboards er blevet20%
vE6%sentligt billigere - men bruger nok mere strF8%m (kan vE6%re en ulemp=
e)20%
end PIC og AVR. ARM processorer kan kF8%re et Linux OS uden MMU (uLinux) =

og der kan fE5%s open-source oversE6%ttere til mange sprog:

http://da.wikipedia.org/wiki/ARM_mikrocontroller

-

Denne er jeg ogsE5% stF8%dt pE5%:
Texas Instrument serien MSP430.

mvh/Glenn

Re: MCU spørgsmål

indskydelse
mængden

Oppstartsomkostninger er to ting:
1.  Den delen som belaster lommeboka.
2.  Den delen som beslaglegger tiden din  til lesing.

PIC er en enkel kontroller å lære, men du må skrive mer kode. For 10 år
siden valgte jeg også PIC. Nå har jeg valgt ATMELs AVR.

HM

Site Timeline