matrix keyboard encoder

Hej,

Til et nydesign står jeg og mangler en 4x5 matrix keyboard encoder 3,3V. Har
tidligere brugt 74C923, men det er efterhånden en temmelig gammel sag og
frygter at den måske udgår.

Har lige skiftet CPU-paltform fra 8051 til ARM7, LPC2378 fra NXP, og er ikke
sikker på at der er nok cpu-tid til at skanne port pins, udføre de-bounce
rutine osv., ligesom tastetryk skal være interruptstyret.

Er det forsvarligt at vælge 74C923 til nye designs eller findes der et nyere
alternativ til denne encoder ?

På forhånd tak ;o)

Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder

Ja de findes jo Rohs, mange forhandlere har dem og de er stadig "in
production", så der skulle ikke være noget problem.
Det kan dog være at du skulle kigge efter noget der var billigere og
mindre...

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: matrix keyboard encoder

Nogle gode foreslag ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder

Nej, syntes bare at 111 kr hos farnell var noget dyr.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: matrix keyboard encoder

Ups - ja det lyder rigtig grimt ;o)

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder

Jeg ville nu også fraråde at anvende komponenter fra 74C-serien til
nydesign. Det er en serie med mindst 25 år på bagen og de fleste andre
familiemedlemmer er udgået eller næsten umulige at skaffe.
Jeg er selv begyndt at have problemer med at skaffe de noget nyere 74HCT40xx
kredse selv om de findes i ROHS udgaver. Aftrækket er så lille at
distributørerne er holdt op med at have dem på programmet (skaffer dem
gerne, hvis man vil aftage 10K).

Re: matrix keyboard encoder

I mange tilfælde kan man skrabe 2-10 af den slags kredse sammen i een
CPLD, der fylder mindre, er billigere, og ovenikøbet mere fleksibel
-jeg mener det må være en rimelig opgave at lave det i sådan een.

Bo //

Re: matrix keyboard encoder

Jeg er heller ikke særlig tryg ved at inddesigne controlleren, men jeg er
ikke sikker på at den kan sidestilles med 74xx-familien, da det ikke er en
TTL-kreds, men derimod en CMOS-kreds, der vist nok blev introduceret meget
senere end TTL-familien.

Det er dog ikke lykkedes mig at finde andre alternativer end diverse
PC-keyboard controllere, så det er tilsyneladende ikke særlig almindeligt at
anvende små keyboard controllere længere, måske fordi de er afløst af små
MCU'er eller programmerbare logikkredse som andre her i tråden også har
foreslået.

Jeg er gået i tænkeboks og overvejer om jeg skal bruge nogle portpins på
LPC2378 MCU'en og via noget modstands/diode netværk kan generere et
interrupt når en vilkårlig tast aktiveres, for på denne måde kun at
gennemløbe dekodningssoftwaren ved et tastetryk.

tænke, tænke....

Tak for jeres sparring ;o)

Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder

Har en app.note på en PEEL/PLD lowpowerløsning.
Mail mig hvis interesseret.

Re: matrix keyboard encoder

Tak! Den vil jeg gerne se - hvor mange taster er den designet til ?

Ved ikke så meget om PEEL og PLD'er, men har dog en gang været med til at
udvikle en display-controller, hvor vi brugte EPLD (Altera EP610 var det
vist nok).

Sender dig lige en mail ;o)

Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder

Hold øje med strømforbruget. Det er ved at være nogen år siden jeg sidst
legede med PLD'er, men dengang brugte de væsentligt mere strøm end en
standard CMOS-kreds.
Det er ikke sikkert det har nogen betydning i dit tilfælde, men hav det med
i overvejelserne.

Re: matrix keyboard encoder

Denne her har efter egne oplysninger et strømforbrug på 5 uA....

Re: matrix keyboard encoder

Af nedenstående link kan jeg se at PEEL22LV10AZ er 3.3 volt logik og kan fås
SMD:
http://www.datasheetarchive.com/search.php?q=PEEL22LV10AZ

Har lige nogle spørgsmål:

Jeg forstod på teksten at PEEL'en går i en slags "sleep-mode" og bruger 5
uA, men hvad gør en PLD - og hvad er forskellen på de to typer ?

Du nævner at en PEEL ikke er så god i produktionshenseende som PLD, hvorfor
ikke ?

Hvis man eksempelvis ændrede koden til 4x4 eller 4x5 matrix keyboard, er der
så plads i en PEEL18LV8 xxx ?

Er en stykpris på 25 kr. ved 100-1000 realistisk ?

På forhånd tak ;o)

Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder

NEJ: vi andre skal osse kigge med. Det er noget af det, der gør
news-grupper gode :-)

Moderne CPLD'er svarer til at man har øget størrelsen af PLD'erne. Hvis
Du bruger f.x. xilinx cool-runner er effektforbruget MEGET lille.
http://www.xilinx.com/products/silicon_solutions/cplds/coolrunner_series/coolrunner_xpla3_cplds/index.htm

BO //

Re: matrix keyboard encoder

Ja selvfølgelig - beklager, men Poul Bundgaard ville sende mig en
programfil, men nu er vi her på gruppen igen ;o)

http://www.xilinx.com/products/silicon_solutions/cplds/coolrunner_series/coolrunner_xpla3_cplds/index.htm

OK og tak - det vil jeg lige kikke på.

Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder
gør
en
Du kunne måske også anvende en uC? Atmel har en application note
til scanning af et keyboard, interruptstyret, hvis det var noget?

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc1232.pdf

--
Mvh.

Tomas

Re: matrix keyboard encoder
Tak!

Har nu downloaded aps-note'en og databladet over AT90S1200, som er brugt i
eksemplet ;o)

Jeg vil studere løsningen nærmere.

Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder

Men vil da bare ønske dig god fornøjelse med læsningen :-)
Læg dog blot mærke til, at AT90S1200 ikke produceres længere.
For oversigt over tilgængelige controllere:
http://www.atmel.com/dyn/products/param_table.asp?
family_id60%7&OrderBy=part_no&Direction=ASC

--
Mvh.

Tomas

Re: matrix keyboard encoder

OK  ;o)

Ups! - den havde jeg ikke lige fanget, men tak for oplysningen...

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: matrix keyboard encoder

Er din clock på din 2378'er kraftigt neddroslet fordi det er en batteri
applikation?
Ellers kører du vel 60-72 MIPS på den. En simpel scanne rutine skulle den
nok kunne håndtere.
Det er set gjort på LANGT langsommere processorer med godt resultat. Har
selv lavet det på en 3 MIPS processor, og keyboard med 25 taster.

mvh
Kåre

Site Timeline