måling af strøm i tilgang til kogeplade

jeg vil gerne lave en form for måling på tilgangen til min kogeplade , det
er en model dem finger touch på glaspladen tænd/sluk skrug op/ned , jeg vil
gerne lave en simpel form for måling på om der er forbrug på denne ,ved
forbrug signal til emhætte , intet forbrug emhætte slukket .
målingen skal via IHC , så jeg er ude efter at måle strømmen i
tilgangskablet og ved en strøm over X antal amp skal der gives et signal til
IHC som så skal tænde for emhætten , hvordan måler jeg nemmest strømmen ??

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade

jow jow
men jeg ville nu spørge i dk.teknik.el

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade

Med en strømtransformer.

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade

Og det behøver ikke være dyrt hvis du bare skal se at der er forbrug. Jeg
vil næsten tippe et hall-element tæt på en af lederne (evt. lige viklet et
par gange om en kerne) vil kunne gøre det. Ellers er et par viklinger på en
alm. ringkerne ferrit fint. Jeg driver en "varmer" diode på min Magnastat
forsyning på den måde ;-)

Mvh.
 Anders

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade

Hvad koster et hall element ?

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade

De små jeg bruger koster ca 0.80kr, ved 500 stk

Bo //

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade

Okay, noget mere interessant pris, hvis de kan gøre tricket.
Også selvom jeg har _billige_ strømtransformere på lager.

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade

Dette er jo ikke en gruppe for køb og salg. - Så hvad er det du forsøger
at sige.? (skrive)

Mvh. Jørgen

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade

At jeg ejer strømtransformatorer - i lidt forskellige størrelser :-)
Og en passende powerconverter der kan lave om til 4-20mA

Næste ting jeg "finder" er til måling op til 3kA og 960 volt spænding
(det er okay at skrotte testudstyr :-)

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade
Hej Jørgen,

Dette er jo (heller) ikke en bruppe for brok - Så hvad er det du forsøger
at sige ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Altså 400,- hvis man kun skal bruge det ene ;)

Hvilket typer er det og hvor henne fås de til den pris ?

--
Venlig hilsen,
Søren

kr. 15,- for en PCB-monteret strømtrafo' hos EEkit.dk

Ferrit er ikke specielt effektivt til 50Hz, men et bøjet søm, et stykke
sammenrullet blikdåse eller lignende fungerer fint. Der er også nogle
der bruger U-bolte (dem man fx. spænder stålwire sammen med).

Til at holde den lunken med ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Fundet for de penge ;-)

Det er rigtigt - men det vidste jeg ikke da jeg lavede den!

LOL. Til at vise om kolben varmer... Dioden er en LED :o)

Mvh.
 Anders

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade
Hej Anders,

De er så simple at de næppe kan koste mere.
En ringkerne (jeg antager at det er pulver eller blik) med en vikling der
er ført ud i to ben og så en plastindkapsling med et centerhul så man kan
stoppe "primæren" igennem kernen.

Nååå, der har jeg beviklet en Reed og bruger en tofarvet diode (og et par
transistorer + lim) - så den viser også om der overhovedet er tændt for
skidtet - Rød når den steger og ellers grøn.

Men jeg så nu for mange år siden (i et eller andet blad) en opstilling med
en "krog" til at hænge en 230V-kolbe i, der switchede en diode ind i
kredsløbet når den hang på krogen (for at holde den lunken så den sparede
lidt på spidsen, men alligevel blev hurtigt varm).

--
Venlig hilsen,
Søren

Go' løsning - hvis man har en forsyning til LED'en ;-)

På magnastaterne tror jeg det ville drive mig til vanvid. Wellers micro
touch stationer kunne liiige gå - men at vente say 5s på en lunken
magnastat???

/A

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade
Hej Anders,

Det kører da naturligvis på kolbens forsyning :)
(Ja ja der spildes omkring vel omkring 1/3W i formodstanden, men på en 50W+
forsyning er det til at leve med).

Enig, jeg ville heller ikke døje det (og er ikke sikker på hvorvidt det
ville virke med en magnastat i tomgang, den ville sikkert blot klikke lidt
sjældnere), men det var ment til en netspændingskolbe ved rent hobbyarbejde
på lommepengebudget (hvor levetid nok betyder mere end øjeblikkelig varme).

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, man skal i hvertfald finde den rigtige "tomgangseffet" uafhængigt af
termostaten =)

varme).

Netspændingskolber uden termostater skulle forbydes ved lov - specielt ifht.
håbefulde begyndere! ;-)

Mvh.
 Anders

Re: måling af strøm i tilgang til kogeplade
Hej Anders,

Hmmm, mine første lodninger på elektronik foregik med en gammeldags
blikkenslagerkolbe af den type der var en klump kobber på et håndtag -
opvarmet over en petroleumsblæselampe.
Der var naturligvis et vist frafald i fungerende komponenter, en
germaniumtransistor er ikke så glad for rødglødende kobber ;)

Men nu om dage foretrækker jeg min WTCP50 !

--
Venlig hilsen,
Søren