magneter i harddiske??

Hvor mange er der af dem, og hvor store er de?

Var der noget med, at de ikke kan pilles ud uden specialværktøj, eller hvad?

Jeg skal bruge nogle magneter til en lang skinne til mine kokkeknive, så
disse
må vel kunne bruges, hvis de er meget stærke?

Re: magneter i harddiske??
N Dude udtrykte præcist:

Nok en dyr måde at skaffe dem på...
Der er magneter i tonehoveder fra båndoptagere, racerbiler (legetøjs-
altså), og mange andre steder. Tror dem fra HD'er vil have svært ved at
holde dine knive...

Google har 223000 resultater på søgning eftermagneter. Tror det kan
lade sig gøre at finde f.eks. billige tavlemagneter, som er bedre egnet
- og hvis din arbejdstid ikke er gratis, også billigere...

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: magneter i harddiske??
Hej Birger

Gamle små defekte harddiske er ofte gratis :)

Du skulle nok prøve at fiske et par af de magneter ud af en HD,
men pas på, de er meget kraftigere end noget du tidligere har
mødt og giver meget nemt store tømmerlus og sår på fingrene.

Ps: der er ingen permanent magneter i tonehoveder.

Re: magneter i harddiske??
On Fri, 22 Jan 2010 19:53:27 +0100, "Max"

Jo i slettehoved på de billige udgaver, men de er ikke særligt
kraftige sammenlignet med dem i HD.

/Hans

Re: magneter i harddiske??
Hej Hans

Et slettehovede er jo i sagens natur heller ikke et tonehovede :)

Re: magneter i harddiske??
On Fri, 22 Jan 2010 20:11:30 +0100, "Max"

I en båndoptager kan der sidde flere "tonehoveder" de kan så være til
at indspille, afspille, eller slette med, nogle er kombinerede
ind/af-spille hoveder, de går alle under fællesbetegnelsen
"tonehoveder".

/Hans

Re: magneter i harddiske??
Hej Hans

:)

Re: magneter i harddiske??

Hvordan slår man den til og fra ?
Hvis det er en almindelig magnet sletter den jo hele tiden..

Re: magneter i harddiske??
Hej N Dude

Man vipper den ind mekanisk.

Re: magneter i harddiske??

Man slår det fra rent mekanisk, ved kun at føre det ind mod båndet når det
skal slettes.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: magneter i harddiske??
Max kom med følgende:
Et tillægspørgsmål:
Hvad er de kraftige magneter brugt til i en HD?
Umiddelbart skulle man tro at magneter i nærheden af et magnetisk
lagringsmedie ville slette informationerne på mediet ;o)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: magneter i harddiske??

De bruges til at dreje armen med hoderne. Og den ER kraftig. Men feltet
fra dem er under så megen kontrol, at der ikke er problemer med
datalagring. Husk på: de hoder, der skriver/læser data er kun ca 3um fra
pladen.

Bo //

Re: magneter i harddiske??

Nej, fordi jeg har tonsvis af gamle diske.

Folk siger ellers, at disse er de kraftigiste, der findes. Men jeg har lige
set, at de har en besynderlig form. Jeg troede at de var runde eller
firkantede. Så den ide dur ikke.

Dem har jeg prøvet i flere størrelser, de er ikke  tilnærmelsesvis kraftige
nok.

Re: magneter i harddiske??
Hej N Dude

Du skal have nogle firkantede og så skal du have dem mellem
2 jernskinner som knivene hænger på.

http://www.chadchandler.com/knife-magnet /

Re: magneter i harddiske??

Ja, det er sikkert neodymium legerede magneter. Faconene er bestemt af
det cirkelslag armen med læse/skrivehovederne beskriver.

Bo //

Re: magneter i harddiske??

De harddiske jeg har splittet har indeholdt en til fire magneter. ca
15x30mm.

Harddisken er ofte samlet med små TORX-skruer så det kræver det rette
værktøj - eller et 'moderat fysisk pres' at skille den ad. Magneterne
sidder bare på en jernplade, men de sidder fast så man første gang
tror de er limet :-)

Det kan de sagtens klare men så skal du splitte flere harddiske for at
få nok.

Det er nemmere at købe magneterne her: http://www.hkcm.de /
--
OV1A Jens

 Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Re: magneter i harddiske??

Hvor lang en skinne skal du bruge?

Jeg mener: Når du nu kan få ½ meter magnetskinne til 200 kr, hvor mange
harddiske gider du så at skille ad?

http://www.razorsteel.com/knivmagnet-icel-blank-med-glat-flade-50-cm-p-630.html

Re: magneter i harddiske??

Jeg skal bruge ca to meter. Men jeg vil have noget, der ser ordentligt ud.
Fx. i lakeret  ædeltræ...

Jeg vil ikke give så meget for fire magnetskinner, når jeg kan lave det
pænere og bedre selv.

Re: magneter i harddiske??

Jada, men de er 'skæve og skrøbelige'. Og overfladebehandlingen ødelægges
hvis du knækker dem.

Køb 100 stk ø12x1 mm i stedet - de kan stakkes og anbringes efter ønske,
uden at bryde overfladebehandlingen:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13517 (regn med 3 ugers
leveringstid, selvom de skriver noget andet)

Mvh Villy

Re: magneter i harddiske??

Er det mon den slags, man kan få hos Brinck. Jeg kommer i tanke om, at jeg
tidligere har set nogle skilte nede hos brinck med priser på diverse
magneter..

Site Timeline