Mørke farver er rødlige på mit JVC TV

Hejsa

Jeg har et JVC AV-29BD3EN 29" fjensyn, hvor mørke farver er rødlige. Jeg har
haft problemet før, men der blev det sendt til reperation på en tilkøbt
ekstra forsikring. Det er nu kommet igen, og jeg ville høre, om det er noget
man kan fikse selv, og i givet fald hvordan. Sidste gang sagde de at de
havde skiftet en "dims", og at det var blevet justeret, men da problemet er
kommet lidt efter lidt, kan det måske være, at jeg bare kan justere det
igen. Kan man komme ind i en service menu, eller skal jeg have det åbnet og
skrue på et eller andet? Eller er det ikke noget, jeg kan fikse selv?

mvh Frank

x-post i dk.teknik.tv+video og dk.teknik.elektronik

Re: Mørke farver er rødlige på mi t JVC TV
Hej!

Fejlen er med ret stor sandsynlighed billedrøret :-( Det har nemlig Philips'
berygtede ESF-rør (blackline-S) som har tendens til at fejle...

Er der også et antal vandrette/skrå røde linjer i billedet? Ses nemmest på sort
baggrund.

Jeg har set en del af disse rør fejle, bl.a. i det tv du har. Min fars (præcis
magen til) tv fik ombyttet billedrøret hos JVC pr. kulance. Men det var da det
ikke var specielt gammelt...

Du skal også sætte en XFUT, så indlæg ikke lander i begge grupper. Husk det til
en anden gang, tak.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mørke farver er rødlige på mit JVC TV

Lyder ikke godt, men fejlen ligner den samme som sidst, og der blev
billedrøret ikke skiftet.

Nej, ikke hvad jeg kan se.

Er ideen ikke at indlægene skal lande i begge grupper, så dem, der kun læser
i den ene, også kan følge med, eller har jeg misforstået noget?

mvh Frank

Re: Mørke farver er rødlige på mi t JVC TV
Hej!

Jeg er lidt bange for, at de har sjusket reparationen sidst... :(

Skal prøve :) Du kan prøve at lege lidt med 'cutoff' og 'gain' på den røde
farve. Kan ikke huske denne servicemenu præcist, men det hedder vist nok bare 'R
gain' og 'R cutoff'.

Meld tilbage om det hjælper! Pil helst ikke ved andet - især det du ikke forstår
hvad er/gør...(!).

Nej, det er ikke meningen. Meningen er, at du skal have mulighed for at poste i
to grupper _uden_ at der kommer dobbelt op på indlægene. Ergo "henter" man svar
fra begge grupper og de lander så i een gruppe.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mørke farver er rødlige på mit JVC TV

Det lyder ikke godt :-/

Jeg kommer ind i service menuen ved at trykke info-tasten og mute på samme
tid.

Så kommer der en menu med følgende muligheder:
1. IF
2. V/C
3. Audio
4. DEF
5. VSM Preset
6. VPS
7. Auto Program (off)

Jeg trykker 2, og kommer ind i en undermenu der hedder V/C PAL. Her er der
12 underpunkter som jeg kan bladre mellem med program og/ned. Den første er:

1. Cutoff
                (R) -105
                (G) -57
                (B) -67

Nederst på skærmen står der at jeg kan bruge +/-, men nå jeg trykker på dem,
kommer der bare en rød streg midt på en sort skærmen, og hvis jeg trykker
igen kommer jeg tilbage, og intet er ændret. Det er lige som om, at jeg ikke
kan finde ud af, at vælge hvad der skal ændres, altså om det skal være R, G
eller B. Kan du hjælpe her?

Her er de andre underpunkter:

2. Drive
                (R) -06
                (B) -02
3. Bright +11
4. Cont -06
5. Colour -03
6. Tint -05
7. Black offset
                        (R-Y) +01
                        (B-Y) -02
8. Sharp -15
9. Test (RGB) Cont -30
10. DC Tran Rate -08
11. Black Stretch -01
12. B.S. Off  off

De underpunkter hvor der kun er en ting, der kan stilles, kan jeg fint gøre
det med +/-, men ved de andre (2 og 7) sker der ikke noget når jeg trykker
+/-.

Hjælp!

Men de folk, der så kun læser den gruppe, hvor svarene ikke kommer, kan jo
så ikke følge med i diskutionen. Min news klient (OE) markerer indlæget som
læst i begge grupper, når man har læst det i den ene, og derfor er det vel
af foretrække. Nå, men det skal vi nu ikke diskutere her. Jeg kunne jo lige
genopfriske min netikette :-)

mvh Frank

Re: Mørke farver er rødlige på mi t JVC TV
Hej!

Hmm, jeg mener bestemt, at man skal bruge taltasterne til justeringen. Prøv de
forskellige tal, 0-9, og se om du ikke justerer på tallene sådan.

Er det ikke noget med, at de ligger som +- i par på hhv. R:1,4 - G:2,5 og B:3,6?

PS: Det var INGEN der sagde, at JVCs servicemenu på nogen måde er logisk eller
gennemført... :) Og dette er endda en af de nemmere - der findes noget værre hø
derude :-(

Og dem skal du også lege lidt med. Nok kun den røde...

Surt for dem - så må de kigge i den gruppe svarene kommer i. Jeg ved, at
definitionen på XFUT er enig med mig ;-)

Tja, nu bruger alle jo ikke OE (hvorfor er OE-brugere egentligt egoister? ;o)) -
f.eks. markeres indlæggene ikke som læste i Mozilla.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mørke farver er rødlige på mit JVC TV

Ja, det virker :-)
R: 4/7, G: 5/8 og B: 6/9

Desværre kan rød kun komme ned på -128, og det er ikke helt nok, men jeg kan
vel så skrue op for de andre 2, eller hvad? Derved bliver sort bare mere
grå, ikke?

Hehe

Jeg kan ikke se de store forskel. Hvad skulle det gøre?

Er der andre jeg skal prøve?

Jeg forstår også godt x-fut, men er ikke enig i, at det *skal* følge med en
x-post.

Mange OE-brugere har måske ikke prøvet andet, og når OE nu har denne smarte
feature, så kan vi måske ikke helt forstå, at det ikke også er i andre
"bedre" news-klienter :-)

mvh Frank

Re: Mørke farver er rødlige på mi t JVC TV
Hej!

..

Ok, så var jeg ikke _helt_ galt i byen.

Hmm, så er jeg desværre ved at tro mere på teorien om billedrøret :,-(

Det justerer såmend bare på hvor meget der gengives af de to farver.

Så vidt jeg kan overskue det, nej.

Iøvrigt, det er da vist noget med, at du har 5 _års_ reklamationsret på "samme
fejl" ifbm. en reparation. Dette kunne du jo evt. forhøre dig om i dk.forbruger.

Jeg tror ihvertfald billedrøret er defekt og at reparatøren har lavet en
'hovsa-løsning' sidst.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mørke farver er rødlige på mit JVC TV

Ja, det nok ved at være sket :-/

Ok.

Det var lang tid. Jeg troede kun at man have de normale 2 år.

Ja, det har du sikkert ret i :-/

Tak for hjælpen,
mvh Frank

Re: Mørke farver er rødlige på mi t JVC TV
Hej!

Ja, men hør dem lige ad først - jeg kunne potentielt tage fejl... Men synes dog
nogen har skrevet om det før i gruppen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mørke farver er rødlige på mit JVC TV

Ok, nu er jeg kommet ind i service menuen, men der er en hules masse ting
jeg ikke fatter :-) Er der nogen der kan hjælpe?

mvh Frank

Site Timeline