lysdiode vandtæt

Hej alle  sikke en herlig sommer :-)

Jeg skal have monteret et blåt lys i et akvarie, men er i tvivl om en
masse.

kan man købe blå dioder der kan tåle vand, og hvad skal de have af
strøm<?

jeg havde regnet med 2 stk på ca 4 mm boret ind i min 3 d baggrund, og
med ledninger ud til strømkilde.
( det er nat grotte belysning)

per

Re: lysdiode vandtæt

hej Per,

 der burde ikke vE6%re noget i vejen for at bare lodde ledninger pE5% en di=
ode og smide den i vand,  typisk er der ikke mere en 2 volt og 40 mA til at=
 lyse med en alm. lys diode.  MEN  jeg er ikke sikker pE5% om dine fisk gid=
er at vE6%re i nE6%rheden af sE5%dan en strF8%mkilde.

 SC5%  det det jeg ville gF8%re var at finde en transperant acryl stang  el=
ler noget andet der kan bruges som "lysleder"  og sE5% bukke den pE5% plads=
 i grotten, male den sort der hvor den ikke skal lyse, og sE5% afslutte "fi=
beren" ved den lyskilde du alligevel har over akvariet..

Re: lysdiode vandtæt

Den lyskilde er formodentlig slukket om natten. ;-)
Men man kunne jo bare isolere sammenlodningen med en klat varm-lim eller
akvariesilicone. Det burde kunne gøres vandtæt så der ikke kommer
elektrolyse og tæring og vandforurening fra lodningerne.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: lysdiode vandtæt

Ikke direkte, men du kan støbe dem ind i klar polyester, som kan købes i
velassorterede hobbyforretninger.

Det bruges normalt til at støbe insekter og andre småting ind i, og det
er meget velegnet til indstøbning af lysdioder, bruger det selv.

Hvis det kun er for at isolere loddeterminalerne, så lod ledninger på
lysdioderne og støb benene ind i Araldit eller lign. to-komponent "lim".

Mvh Hauge

Re: lysdiode vandtæt

Tak for svar.  Jeg gjorde det at jeg gav lodningerne noget neglelak.
og førte den ind i forboret hul i flamingopladen, så kun spidsen var
fremme. fra bagsiden kom jeg en smule skibslak ned, og afslutede med
en klat akvariecilikone, så dioden  ikke røj ud.  Det ser ud til at
virke, men lyset er meget svagt. Jeg giver den 5 volt, som de også fik
da de  sad i min gl. pc.:-)

per

Re: lysdiode vandtæt

Nu har du vel ikke glemt en formodstand?

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: lysdiode vandtæt

Jo

der sad en på printet, men den har jeg undladt.  Hvad er den til??

per

Re: lysdiode vandtæt

Begænse strømmen. Ved 5 volt lyser din diode ret kraftigt, men kun
kortvarigt.

Re: lysdiode vandtæt
On Sat, 21 Jul 2012 11:56:51 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

ok

 men i princippet kan jeg bare skrue ned for strømforsyningen så.

 hvad mon det optimale er når jeg  kan regulere?

per

Re: lysdiode vandtæt

Ja

Begge dele

Re: lysdiode vandtæt
On Sat, 21 Jul 2012 15:07:53 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg mener, Hvor mange volt er det max , når jeg nu kører uden
modstand. Dioden kan ikke skiftes,

per

Re: lysdiode vandtæt

Det kommer an på dioden.

Men du kan altid sætte en modstand i serie med dioden

Re: lysdiode vandtæt
det optimale  er vel konstantsrøms generator. kræver så vi kender
diodens spec

mvh eErik

Site Timeline