Lys styrke

Jeg er ved at planlægge at montere nogle dioder i en baglygte på en trailer,
men hvordan finder jeg ud af  hvor mange der skal bruges?

Jeg ved at der skal bruges 5w og 21w, med de dioder jeg har kikket på
opgives i mcd.
Hvor mange mcd går der på 1w?

Og er også klar over at der kan køber færdige løsninger men dem kan jeg ikke
bruge.

Hvis der er nogle der kan give mig lidt hjælp med at komme videre vil det
være skønt.

Mvh Morten

Re: Lys styrke
On Tue, 31 Aug 2010 17:52:50 +0200, "Morten Strandgaard"

Kort fortalt, hvis det ikke er godkendt grej du vil benytte, så må du
ikke.

Det kan ikke besvares, da der ikke er en direkte sammenhæng.

Det er så trist, for det er nok den eneste korrekte løsning på dit
ønske.

"Detailforskrifter for køretøjer" er din ven.
http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/Detailforskrifter%20for%20koeretoejer.aspx

Man kan dog anbefale den kommenterede udgave som så hedder "Vejledning
om syn af køretøjer"
http://www.fstyr.dk/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning%20om%20syn%20af%20koeretoejer.aspx

Du skal kigge på Kapitel 6, El-anlæg, lygter, reflekser m.v.

/Hans

Re: Lys styrke

Tjaeh, de fleste pærer man køber er jo heller ikke E-mærket, så er de jo
også ulovlige at bruge.

/Hauge

Re: Lys styrke

Nej, lygten som sådan skal i visse tilfælde være E-mærket, og der skal
benyttes den type pære som lygten er designet til.
Og er lygten designet til glødelamper, og det er den når fatningerne
er den til alm. glødelamper anvendte, er det forkert at benytte LED
lamper som erstatning.

LED pære er ikke andevendelige som erstatning for alm. glødelamper,
heller ikke selvom fatningen passer, dertil er deres måde at sende
lyset ud på for anderledes.

At LED pære leveres med fatninger så de udmildbart kan erstatte div.
glødelamper er ikke et tegn på at de også i alle tilfælde kam/må
benyttes.

/Hans

Re: Lys styrke
Kort fortalt er de 5w og 21w standardpærens strømforbrug ved hhv. lys (5w)
og bremselys (21w).
En lysdiode bruger meget mindre strøm. F.eks. svarer en 3w LED spot ca til
en 20w halogen spot.
Så selvom men ikke kan sammenligne direkte, så vil 21w lysdioder gøre de
bagved kørende blinde når du bremser :-)

Du har behov for at vide, hvor mange lumen en 21w/5w pære giver, for så kan
du regne dig frem til behovet for lysdioder (LED).

Du kunne jo også bare vælge et standardprodukt. Man kan jo sagtens få en LED
pære der svarer til den gamle 21w/5w pære.
De færdige løsninger fylder ikke meget mere end en alm. pære, så hvorfor kan
du ikke bruge dem ??

Kim

Re: Lys styrke
Hej
Jeg kan ikke bruge de færdig lavede løsninger, på grund af vand. Når normale
fatninger bliver våde (bådtrailer) vare det ikke længee inden de ikke
virker, derfor vil jeg lodde nogler led sammen på et hulprint hvorefter det
skal males med epoxy og lodde det ind i de orginale lygter.
Med hensyn til syn, skal min trailer ikke til syn, og da den nok ikke kommer
på langture er jeg ikke bande for det, hvis jeg ellers er tilfreds med det
lys jeg får lysdiodererne til at give.

Jeg har kikket på Osram's hjemmeside, og fundet nogle tal for mange lumen de
pære udsender, der bliver lyset opgivet som "Luminous flux  440 lm | 35 lm".
Hvordan renger jeg så om til mcd som led'er er opgivet i?

Re: Lys styrke

Gerne,- der er en omregner her

http://led.linear1.org/lumen.wiz

mvh
ThorbjF8%rn

Re: Lys styrke

- Findes der ikke et vandtæt lampehus, som kan bruges ?

Bo //

Re: Lys styrke

Det gF8%r der:

http://www.uniq-import.dk/produkter/?v3D%027-018-00000002

mvh
ThorbjF8%rn

Re: Lys styrke

ikke at jeg vil blande mig i dit projekt, som jeg ønsker al mulig held med,
men hvis dine  "knap så lange ture" foregår på offentlig vej, SKAL din
trailer faktisk til syn hvis du skifter lygtekonstruktionen.

 - det undrer mig iøvrigt, at der endnu ikke er dukket godkendte led-lygter
op på trailere, cykelboms mv.

finn

Re: Lys styrke

http://www.matronics.dk/Kategori/Biler/Lygter-og-Paerer/trailerlys12V
Om den holder vand med hensyn til det påståede E-mærkningen (som er på
nogle af produkterne) ved jeg dog ikke.

/Hans

Re: Lys styrke

Men der er tydeligvis på lastbiler og hængere, endda til gamle
køretøjer, mon de blev synet da de fik nye lygter?

Mvh Hauge

Re: Lys styrke

Jup, en gang årligt.

Orla Pedersen
Re: Lys styrke

Der er masser at vælge imellem:
http://www.matronics.dk/Kategori/Lastbiler/Lygter-og-Paerer/DiodeBaglygter

http://www.trenden.dk/pl/LED_Autolygter_91.aspx

http://www.ledlygter.dk /

Re: Lys styrke
Hejsa,

 Hvis der er nogle der kan give mig lidt hjælp med at komme videre vil det

Hvis du læser de link som Hans har postet, skal intensiteten på baglyset
være mellem 2 og 12 Candela...?
Man må således antage at en 5W lampe i passende hus ligger i det interval...

/Claus

Re: Lys styrke

Nu kan der jo også være tale om mere en bare baglys, alt i alt, er der
rigeligt at sætte sig ind i.

De generelle krav i denne forbindelse kan koges ned til:
Positionslygte:
d) Skal have en lysstyrke på mellem 4 cd og 60 cd målt lige forfra.
Bestemmelsen om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har
et effektforbrug på 4 W og er anbragt foran en parabol.

Baglygter
d) Skal have en lysstyrke på mellem 2 cd og 12 cd målt lige bagfra.
Bestemmelsen om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har
et effektforbrug på 5 W.
f) Skal være synlig mindst 45° indad og 80° udad samt mindst 15° over
og under vandret.
Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over
vejbanen er mindre end 0,75 m.
(4) Ikke-påbudt baglygte skal ikke opfylde bestemmelserne om placering
og synlighedsvinkler.

Markeringslygter
d) Skal være synlig mindst 80° udad samt mindst 5° over og 20° under
vandret.

Tågebaglygter
c) skal have en lysstyrke på mellem 150 cd og 300 cd målt lige bagfra.

Nummerpladelygter
b) skal belyse den bageste nummerplade således, at denne er læselig
mindst 20 m bag køretøjet.

Parkeringslygter
a) Skal have en lysstyrke på mellem 2 cd og 60 cd målt lige forfra og
mellem 2 cd og 30 cd målt lige bagfra.

Sidemarkeringslygter
d) Skal være synlig mindst 45° til hver side og mindst 10° over og
under vandret.
Vinklen under vandret kan dog nedsættes til 5°, såfremt
sidemarkeringslygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
e) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte.
(2) Ikke-påbudt sidemarkeringslygte skal ikke opfylde bestemmelserne i
pkt. (1) c), d) og f).

Og for påhængskøretøj kan de i denne forbindelse relevante krav koges
ned til:
(1) Positionslygte:
c) Skal være synlig mindst 5° indad.

Hvordan man så lige overbeviser synsasistenten/politiet om at enes
hjemmestrikkede konstruktioner overholder overnævnte ved jeg ikke.

Man kan også komme ud for at det trækkende køretøjs elektroniske
overvågning fordre at strømforbruget til påhængskøretøjet er af en
given styrke (læs: det som glødelamper bruger), det kan også blive en
udfordring ved LED pærer.

/Hans

Site Timeline