Luftfugtighed og PC

Hejsa NG :o)

Jeg har en dual P2 maskine til at stå som server - men er snart ved at være
træt af lyden. Jeg overvejer derfor at stille den ud på vores "altan" - men
frygter at den ikke vil overleve fugtigheden...

Jeg bor i en typisk 70'er boligblok -en af dem med "indvendig altan"
(forstået på den måde, at vores altan ikke stikker ud fra bygningen og er
lukket af med en glasfacade fra top til bund).

Spørgsmålet går derfor på, om i tror, det vil skade pc'en at stå derude?? Om
vinteren bliver der pænt koldt, men der virker umiddelbart tørt ;-)  Tror i,
at det er noget, som jeg skal holde mig fra?

På forhånd tak,
Niels Thomsen,
Åbyhøj

Re: Luftfugtighed og PC
fjernDETTEniels snipped-for-privacy@hotmail.com says...

Det tror jeg ikke at det vil.

Maskinen holder jo sig selv varm.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Luftfugtighed og PC

derude?? Om
Tror i,

Sludder!
På grund af den lave omgivelsestemperatur vil der dannes kondens i den
interne elektronik------>sikker død på kort tid!

Venligst,
Torben Wridt

Re: Luftfugtighed og PC

Øhm, der dannes da ikke kondens på varme ting. Det er da vist omvendt
når vandet fotættes på kolde genstande. Tænk på en kold øl om sommeren
;-) og varm kop kaffe om vinteren!.

- Lars

Re: Luftfugtighed og PC

Og så fik jeg lige tænkt lidt videre: Kabinettet vil selvfølgelig være
kold i fht. luften inde i computeren. Der er derfor sandsynlighed for
dannelse af kondens på kabinettets indersider, men ikke umiddebart selve
elektronikken.
Der er vel dog en hvis sandsynlighed for at luftgennemstrømningen vil
være så stor så det alligevel ikke sker. Det kan vel klers ved at dræne
computeren!?!?

Den relative luftfugtighed inde i computeren vil formentlig ikke være et
problem. Den vil givet vis være lavere end udendørs, men det kommer jo
an på specifikationerne for hardwaren. Som jeg ser det er det "kun" de
kolde kabinetsider.

- Lars

Re: Luftfugtighed og PC

Nej, for de bliver opvarmet af luften

Nej, et ATX kabinet er bygget så luften trækkes ind nederst foran og
opvarmes og blæses ud gennem strømfoorsyningen. Fugtig luft vil derfor
først ramme de komponenter der sidder nederst på mainboardet.

ATX specificerer også placering af RAM og processor i luftstrømmen og
det er først lige inden powersupply'en. Ergo vil komponenter "nederst
forann" på maninboardet ruste først. Fuck kabinettet, der er malet alu
alligevel, så det ruster ikke.

Re: Luftfugtighed og PC

Der vil ihverflald ikke komme kondens.
Luft der trækkes ind udefra og afkøles til udetemperatur igen, vil ikke
danne kondens.

Almindelige computer kabinetter er jern, ikke alu. Et alu. kabinet koster
ekstra.

Re: Luftfugtighed og PC

Nej, men fugtig luft kan ramme komponenter og sætte sig der.
Jeg har repareret _mange_ fugtskadede printkort i min tid som reperatør
!

Okay, så har jeg et "ekstra" kabinet (til 495 incl power for 5 år siden)

Re: Luftfugtighed og PC

Fugt i luften udskilles ikke før det afkøles under den pågældende lufts
dugpunkt. Så der vil afgjort ikke sætte sig nogen kondens nogen sted inden i
kabinettet, forudsat det kører konstant. Men jeg ville nok selv gøre lidt
for at holde temperaturen lidt oppe, feks ved at lave lidt om på luftens
vej, evt mindske luftflowet om vinteren, da der er en væsentligt størrre
potentiel køleevne om vinteren end om sommeren. Elektronikken vil nok kunne
ryge helt ned under frysepunktet i hård frost, hvis der bare er fuldt flow.

Det største problem skulle være i meget tæt tåge, hvor luften ligger lige på
dugpunktet, og bærer temmeligt meget vand der grænser til at være på
dråbeform. En lille hastighedsændring af denne luft kan kaste vand ud af en
luftstrøm, og kan dermed faktisk godt slå ned på elektronikken.

Mvh
Henrik

Re: Luftfugtighed og PC
flow.

Jeg kan ikke helt se problemet med det... hvad skader en smule kulde?
Kender adskillige der køler deres CPU ned til -15 grader (frostkøling, ved
overcloking), hvilket kun gør den mere stabil...
Jeg har kun hørt om at varme dræber en computer - ikke kulde.
Mange andre her i gruppen har pointeret at der ikke vil dannes kondens -
hvad vil et par graders frost så skade (hvilket jeg ikke tror der vil komme
anyway i en computer som kører 24/7)!?

Re: Luftfugtighed og PC
@FJERNvip.cybercity.dk says...

Der er tale om en lukket altan, så hvis man er opmærksom på
problemstillingen, så sørger man vel for at den er lukket i tåge...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Luftfugtighed og PC

Tak for svarene! Er dog ikke helt sikker på, hvad det endelige (rigtige)
svar er... ;-)

Den kommer formentlig til at køre næsten 24/7, men jeg kunne godt finde på
at slukke for den mens jeg er på ferie - f.eks. skiferie

Mvh Niels

Re: Luftfugtighed og PC
Hej Niels

Jeg ville ikke betænke mig et øjeblik, lav en afskærmning til den så
den ikke bliver udsat for slagregn og så ud med den, det overlever
den helt sikkert. Rundt omkring står der masser af PC systemer
og køre i tilsvarende omgivelser uden problemer.

Mvh Max

Re: Luftfugtighed og PC

Jeg ville nærmere pakke den nuværende server ind i en isoleret kasse med
luft indtag/dublas og så lade den stå indendøre.

Re: Luftfugtighed og PC
Nåda, det var en masse svar du fik der... ;-)

Vil du have et fra en med praktisk erfaring..

Jeg har haft min maskine stående i garagen i 3 år kørende 24/7 - denne
garage er ikke opvarmet og er piv-utæt så der er både træk og skide koldt
derude.
De eneste problemer jeg havde, var om vinteren når temperaturen nærmede sig
de -5 grader, så stallede harddiskene, de kunne simpelthen ikke lide kulden.
Dette problem var dog hurtigt løst ved at stoppe nogle tæpper omkring
maskinen så luftstrømmen blev begrænset, og kabinettet blev lidt bedre
isoleret.
Så endte jeg med en temperatur på ca. 10-12 inde i kabinettet om vinteren og
ingen nedbrud.
Jeg har ALDRIG konstateret nogle former for fugt og/eller kondens i
kabinettet..

Håber det hjælper lidt

/Martin

Re: Luftfugtighed og PC

sig
kulden.
og
Hej!
Godt med lidt praktik, hehe. Netop indpakningen er vigtig. Hvis kabinettet
ikke "dækkes af" vil der bestemt opstå et problem. Jeg har arbejdet proff.
med elektronik i 35 år og har set lidt af hvert.... :-))

Mvh,
Torben

Re: Luftfugtighed og PC

Yepser - og tak for alle sammen!! :o)

Jeg tror også, at jeg prøver lykken. Satte et termometer derud i går aftes -
laveste temp. i nat var 6,7.. Troede ikke, at det blev så koldt derude -
troede varmestrålingen fra lejligheden var større.

PC'en er en desktop-pc med indsugning forrest tv. og PSU bagerst th.. Jeg
frygter lidt for den del af motherboardet, som sidder "før" den passivt
kølede cpu - altså "før" luften bliver opvarmet. (men nu må vi se.. ;-)

Igen - tak for alle svarene :o)

-Niels

Re: Luftfugtighed og PC

koldt
aftes -

Jeg vil ønske dig held og lykke. Det tror jeg, at du får brug for. Vil du
ikke love at fortælle om dine erfaringer? NEJ, det er sørme en pligt, hehe.

Rigtig god fornøjelse med eksperimenterne.

Hvo intet vover intet vinder.......

Venligst,
Torben

Re: Luftfugtighed og PC

hehe.

Skal jeg nok :o) Starter lige med at stille en gammel pc derud en uge eller
to - og se om den overlever. Er alligevel lidt næn overfor min dual-maskine
;-)

Det er jo det' :o)

-Niels

Re: Luftfugtighed og PC

Jeg

En af mine kammerater anskaffede en Dell server, den larmede dog mere end
sjovt var i en stue.
Så den kom ud og stå på altanen. En dag da temperaturen kom under 6 grader,
tror jeg det var, stoppede serveren.
Der var indbygget en sikkerheds mekanisme som gjorde dette.
Jeg foreslog, lige som Klaus, at han skulle lave en lyd isoleret kasse og
sætte serveren i den, indendørs.
Men nej, den skulle ud.
Så resultatet blev en termostat og en chas.mont. effekt modstand.
Termostaten slår til ved 10 grader og fra ved 16.
Det har virket fint i mange år. Men ingen ved hvor længe den overlever.
/Tom

Site Timeline