Long Range - Laser afstandsmåling

Hej NG

Jeg skal have lavet et system hvor man kan afstandsbedømme rigtige fly..

Det skulle virke på denne måde:

1. En Laserstråle bliver sendt afsted mod flyet. (Evt moduleret ?)
2. Strålen rammer flyet, bliver reflekteret tilbage.
3. En sensor opfanger laseren dividere tiden med 2 osv,
    og man får afstanden læst ind på en pc.

Nogle der kender nogle færdige systemer, specielt sensor+software?
Eller hvilken slags sensorer skal man bruge?

Kan det overhovdet lade sig gøre, skal der sensor/speciellt spejle på flyet?

- Skal virke ved feks 5 kilometers afstand, og indtil flyet lander.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk - Alt i Lasere!

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

Jeg tvivler stærkt på at det kan lade sig gøre. Jeg mener at huske noget med
"indfaldsvinkel er lig udfaldsvinkel" fra fysikundervisningen mange år
tilbage, men mon ikke det stadig gælder. Jeg tvivler derfor på at du kan få
reflekteret laserstrålen så den kommer tilbage til dig igen ;o)

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Hvordan virker en alm 200meters laser afstandsmåler som denne så?
http://kortlink.dk/3umb

Det har jeg tænkt på - men når den nu rammer et stykke metal på flyet,
tror jeg laserstrålen bliver spredt i mange retninger,
så man kan se det som et lysglimt,
som kan opfanges med kamera el et eller andet zoom sensor?

+ laserstålen spreder sig 1mm per meter,
så ved 5KM er strålen ca 5meter i diameter.

Ellers kan man måske montere et spejl der reflekter laseren, i samme retning
som den bliver ramt?

Ligesom de månefartøjer man sendte op før månelandingen, med et specielt
spejl på,
så man kan måle afstanden til månen ret præcis hvert år, med en kraftig
laser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_laser_ranging_experiment

Så det må da være muligt ;)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk - Alt i Lasere!

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
øhh... spejlene blev sendt op med Apollo 11, 14 og 15 - altså ikke før
månelandingerne... skulle de bare kaste dem ned eller?
sjovt du linker til noget som slet ikke omtaler det du skriver... :-)

Rasmus

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Woops, tænkefejl :)
Det var også nogle russiske ubemandende som landede,
og rigtigt nok efter månelandingen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunokhod_1
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunokhod_2

"The unmanned Soviet Lunokhod 1 and Lunokhod 2 rovers carried smaller
arrays. Reflected signals were initially received from Lunokhod 1, but no
return signals have been detected since 1971, at least in part due to some
uncertainty in its location on the Moon. Lunokhod 2's array continues to
return signals to Earth"

Det har da meget med "long range" laser afstandmåling at gøre ;)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk - Alt i Lasere!

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

Der taler vi om en afstand på op til 200m. Du taler om en afstand på 5 Km.
Prøv lige at regn på hvor meget en indfaldsvinkel på blot 1 grad betyder ved
den afstand ;o)

Jeg taler ikke om spredningen, men om den vinkel du rammer "spejlet" med.
Rammer du flyet med en vinkel på 1 grad, spejles den også med 1 grad og
dermed rammer den langt fra dig når afstanden er 5 Km.
Din ide vil kun virke, hvis du rammer nøjagtigt vinkelret på dit spejl.

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

Jeps.

Hvis du er heldig at du overhovedet kan se det. Desuden vil lyset
spredes i mange forskellige retninger og det enste glimt du kan se er
det lys der kommer tilbage til dig. Alternativt, er der skyet, vil dit
"glimt" kunne ses tydeligere i tågedisen.

Og, hvor kraftig et lys vil der være tilbage med eksempelvis en 10W
laser, nrå lyset er spredt til 5 meter i diameter og har ramt "1
million-milliard" støvpartikler i luften på vej derop ?

Hvilke fly er det du vil måle på ?
Fortæl noget mere.....

Personligt ville jeg gå efter radarbølger i stedet. Det gør dem der har
med fly at gøre også..

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Hej,

Bare en eller anden slags sensor, kan "se" et lille glimt, er det nok,
så vil man jo kunne måle afstanden.

Hvilken slags sensor bruges i alm laser afstands målere?

Hvad med 1 KM, det vil vel være langt mere overkommeligt?

Tror faktisk ikke man behøves mere end 1W for at nå 5 KM(Som så bliver 10
KM),
men det komme da an på nogle forsøg.

retning
Det er et firma der laver Anti-terror + tracking produkter til fly,
der kigger på om det kan lade sig gøre at lave afstandsmåling med lasere.
Det er svjv til militærfly.

Ja, det vil jeg også umiddelbart mene, er smartere.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

Bare du så ikke rammer et stort støvkorn i luften.....

Pas.

Nej, det er alt for besværligt med laser.

Jeg tror at du skal langt højere op.

Jo, men du kan vel næppe få lov til at sætte et spejl ind på andres fly
?

Men lettere at detektere for terroister.

Kig evt på lasermåling af fart.

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Hej,

Du har vidst helt ret - tror dog det kan lade sig gøre med mindre, men det
virker nok bare ikke optimalt..

Har fundet nogle "long distance military range finder" på nettet,
og kan se de er på mange Watt for a nå 1-2 KM.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

Jeg tror spredningen blir altfo stor Jeg synes du skal tenke over å
bygge inn noen "raderreflektorer" av speil (neofent glass?).

HM

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Vi er vist ude efter noget gratis konsulentbistand, he he.

--
MVH.
Finni

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

Du skal vel osse sikre dig, at det ikke trigger eventuelle automatiske
våbensystemer på kampfly :-)

Bo //

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Hehe
Godt det ikke er mig der er "beta" tester ;-)

Jeg prøver bare at finde ud af om det er muligt i teorien, at lave.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

i teorien?? jamen det må blive et ja...
i praksis - nej... :-)

Rasmus

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

 - den i det danske forsvar standard udleverede til Spejder, Panserværn og
Opklaring LAM ( LaserAfstandsMåler ) _må_ i fredstid kun skyde op til 2
kilometer, og er der forsynet med et filter der kun slipper 6% af lyset
igennem svjh.
Uden filteret ( krigstid ) kan obj. "skyde" op til 10 kilometer, og vi
eksperimenterede med diverse "mål". Det blev dog _skarpt_ instrueret, at vi
ikke måtte "skyde" mod noget levende, da øjen jo kunne være i fare, det _er_
jo laser...
Min soldatertid var i 96-97-98 - mon ikke der teknologisk er sket noget
siden???

Vores største problem var, at der skulle en meget støt hånd ( LÆS..: en
holder, stativ e.l. ) for at kunne ramme precis't i kikkerten på lang
afstand.

Nøjagtigheden på LAM var +- 2 meter indtil 2 kilometer, og +- 5 meter på
indtil 10 kilometer...

Lars / Viborg

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

jamen tak for det - jeg ved nu ikke hvorfor du skriver det til mig? :-)

Rasmus

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

KNEP... - fordi en lille fedtet narrøv i USA som er halvdygtig til
programmering ikke engang endnu har fattet at lave enten et logisk interface
eller et mentalt afkodende interface til sine små fedtede programmer... *SS

Sorry, man skulle nok ha trykket svar til gruppe istedet for besvar...

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

niks... bare ha stået på der rigtig indlæg da du trykkede "svar til gruppe"
:-)
men ellers ja ja og ja... :o)

Rasmus

Re: Long Range - Laser afstandsmåling