Logik-kreds-ur

Jeg kunne godt bruge (eller rettere har lyst til at lave) (endnu) et
elektronisk ur med lysdioder. Men modsat dem, jeg allerede har, har jeg et
par specielle krav jeg gerne så opfyldt. Jeg vil gerne lave det selv, enten
som kit eller som professionelt købeprint - jeg har ikke lyst til at der går
Hans Summers i den :-p
Eller findes der firmaer, hvor man kan bestille egne designs i små antal -
dvs. 1-3 styks og hvad kræves der for at jeg kan layoute mit eget print, så
firmaerne kan fremstille printet proffesionelt? Vel noget i retning af man
designer sit print, går ind på firmaets hjemmeside, uploader en fil,
indtaster sit VISAkort-nummer og en uge senere dumper printpladerne ind ad
brevsprækken..

Det må meget gerne være lidt specielt mht. visningen, dvs. gerne "digital
analog" altså med lysdiode "visere", søjler, binært eller andet nørdet.
Sådanne kits vrimler det jo med, hvis ikke det lige var fordi jeg gerne
ville lave noget "Old School / Back to Basic" med logic-kredse - dvs. de
velkendte TTL eller (helst) CMOS. Ved ikke hvad der er galt med mig, men ét
eller andet sted finder jeg det ikke specielt sjovt at "jæy, sådan et
program kan man også putte i en microcontroller..." :o)

Om urets tidsbase er netfrekvens eller krystal er underordnet - også hvis
uret kun er designet til 60 Hz netfrekvens, for det burde jo ikke være det
store problem at modificere til at køre med "extern" quartz-basseret
tidsbase (Velleman har et kit med CMOS, der nemt kan køre 60/120/480 Hz ved
at bruge et andet krystal end det medfølgende (50/100/400)). (Nogen vil
måske foretrække netfrekvensen pga. den påståede langtidsstabilitet, men med
lidt øvelse kan næsten ethvert quartz-ur med trimmekondensator kalibreres
til 1-3 sekunder/måned v. stuetemperatur)

Lad mig høre hvad I har af forslag :o)

Umiddelbart har jeg kun fundet ét. Nemlig CMOS uret i en '93 udgave af
Elektor (print kan vist stadig fås hos ThePcbShop). Ud over at det bruger et
par dyre, sjældne og tilmed forlængst udgåede kredse er der ét kæmpe problem
med det. Det kan kun graduere tiden i intervaller af 5 minutter(!) Alt for
groft - vi lever i 2005, ikke 1805... Ét minut er jo ligesom standarden, men
selvfølgelig gør det jo ikke noget hvis der også er sekunder med :o)

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

Oftes gerber filer!

olimex.hu til private
el-print.dk til prof

http://www.thinkgeek.com/homeoffice/lights/59e0 /
http://blondini.orcon.net.nz/clock.html

Søg efter LED clock

BR Mikkel

Re: Logik-kreds-ur

Takker!
Så håber jeg at jeg kan finde ud af noget ;) Rundt om på nettet har jeg
fundet et par print-layout/diagrammer til interessante konstruktioner, men
det kan man jo kun bruge hvis man har mulighed for fotoprint - og det har
jeg ikke umiddelbart (det kan der selvfølgelig rimelig nemt rådes bod
på...). Men jeg er nu klart mere til lækre maskinfremstillede print :o)

Jojo sådan ét har enhver selvbestaltet nørd (inkl. mig selv) ;)
Men det er jo ikke selvbyg i nogen som helst grad, så det er nok lidt off
topic - og desuden er der ikke skyggen af noget Old School i den med
undtagelse af discrete dioder til ensretningen af vekselstrømmen - ellers
foretages alt i en særdeles kedelig PIC16C54 (så hut jeg visker) oven i
købet i SMD udgave...

Jo, det er da flot nok, men det bliver nok lidt af en opgave at lave med
74xx el. 40xx logik :O)

Det jeg at jeg har gjort til hudløshed... Google kommer jo ikke rundt i alle
krogene i alle webshops mv., så jeg tænkte at nogen måske lå inde med noget
spændende... Det er hændt før jeg er faldet over noget spændede et sted som
google slet ikke kender :o)

Mvh
Morten

Re: Logik-kreds-ur

ét

Jamen, microcontrollere giver altså bare nogle fede muligheder for at lave
noget specielt :-)

Kig f.eks. på dette kit hos Jaycar:
www.jaycar.com.au/productView.asp?ID=KC5404

Forestil dig at skulle lave noget fancy med TTL-kredse, det bliver hurtigt
til et væg-til-væg ur. :-)

Mvh
Gert K.

Re: Logik-kreds-ur

Jo, det kommer man da ikke uden om, men et eller andet sted synes jeg det er
lidt sjovere The Old Way.
Skal man lave noget retro skal det da laves "rigtigt" :o)

Lidt som skal man spille 64'er spil, er det eneste man bruger emulatoren til
da lige at teste, at det man downloader ser ud til at leve op til
forventningerne. Skal der spilles rigtigt, kan det ikke gøres på andet en
rigtig 64'er (til nød en hacket 64 DTV el. C-One) - og vil man bruge bånd må
man lave et interface så man kan bruge sin hifi CD-afspiller el. lydkort som
erstatning for båndstationen, da bånd eller en båndstation der bare virker
nogenlunde ikke er til at få fat i længere - der findes programmer, der
konvertere båndformater og/eller c64 programmer til lyd (evt. med turbo
tape), som man så i stedet for indspiller på bånd, brænder på CD el.
afspiller over lydkort.

Btw. Et sted fandt jeg faktisk en opskrift på et pong TV-spil - udelukkende
med CMOS kredse - anvendt analogt(!) Konstruktionen var fra et gammelt blad
fra 70'erne og IC'erne var nu for længst udgåede CMOS versioner af 74xx. Han
prøvede at lave den med nye 40xx kredse - og med lidt fintuning af diverse
værdier kom det faktisk til at virke! Det kan godt være at Velleman har et
kit med microkontroller og Elektor ditto, men det bliver næppe mere
retro/sjovere end med CMOS :D

Har allerede et ELV KLU-2001 (vare # 68-467-26) med DCF og det hele (det er
dato'en der er i midten).

I øvrigt kan det ur sagtens fås i EU så man slipper for en porto fra
Australien og fortoldningsgebyr:
Rød: http://www.jaycarelectronics.co.uk/productView.asp?ID=KC5404
Blå: http://www.jaycarelectronics.co.uk/productView.asp?ID=KC5416

Afhænger naturligvis af graden af fancyness... :o) Når man kigger på
diagrammet for pong-spillet kan man ikke i sin vildeste fantasi se at det
skal være et pong-spil.
Men egentlig er jeg bare ude efter en helt basic konstruktion, der bare kan
vise tiden...

Mvh
Morten

Re: Logik-kreds-ur

Det kan vist misforstås...
Det skal lige siges at ELV-uret ikke har noget med Jaycar at gøre :o)
http://www.elv.de/shopping/ArtikelDetail.asp?Referenz46%7%2D26
Og det er ELV, der har dato i midten :o)

Mvh
Morten

Re: Logik-kreds-ur
vE6%g til vE6%g ur ? sE5% er man da lidt for frE5%sende med sine gates. Du
kan sagtens lave ting i standard gates der ville vE6%re overkill i en
"professor". Og i mange tilfE6%lde er det IKKE styringen der fylder men
matrix "dekodningen" og der er det lige fedt om du bruger PIC's eller
TTL gates, du skal stadigt dekode.

Og sE5% er vi sadigt nogle stykker der mener at lege med PIC's ikke er
sjovt men kedeligt, du har kun 8 til 40 ben at lodde pE5%, hvor i mod
dit TTL projekt kan give flere dages hygge :-).

Re: Logik-kreds-ur

Men hvis det kræver mere end 1-2 chips, så er en MPU nu bedre.

En high og en low driver er nok ved en MPU, selve matrix decodningen
lader du MPU'en om.

Nej, du lader MPU'en decode.

Der er nu også lidt hygge i at lave et godt program til MPU'en.

Re: Logik-kreds-ur

Ja ja, nu skulle det ikke tages alt for bogstaveligt, men at lave noget
fancy med TTL, det fylder altså mere end at lave det i en MPU det
kan vel næppe diskuteres. :-)

Jamen, respekt for det, jeg syntes det er sjovt at konstruerer noget
og få det til at virke som man havde tænkt sig, om det så er lavet med
den ene eller anden type kreds, kommer vel helt an på hvad der passer
bedst til projektet.

Mvh
Gert K.

Re: Logik-kreds-ur

[klip - noget om det fede ved gamle ting]

Den her kan vist ikke umiddelbart laves med standardkredse, men visningen
er da lidt speciel:
http://www.bobblick.com/techref/projects/propclock/propclock.html

Tomas

Re: Logik-kreds-ur
Hvis man kunne overfF8%re (op i gennem akslen eller lignende) 4 ledere,
sE5% kunne man godt men det er rigtigt at du ikke ville kunne fE5% plads
til hele styringen pE5% det lille print..

Re: Logik-kreds-ur

Synes lige i skulle se denne:
http://cpuville.4t.com /

Hvad siger i så? CPU lavet af TTL kredse(!) Det program et sådan ur skal
køre er vel ikke så forfærdeligt stort, så det kan sikkert "hardkodes" i en
diode-matrix :D
Så kører uret gladeligt videre de næste 200-300 år måske med undtagelse af
nye lysdioder - og længe efter at jeres MPU'er har fået alzheimers :D

Men det er altså lige stort nok project at kaste sig over... Men hvis nogen
har et verificeret layout (med tilhørende printlayout) til et sådan ur med
TTL-cpu, skal jeg da med glæde kaste mig over det :D

Men ellers er det lige stort nok projekt. Jeg havde forestillet mig et
simpelt ur, helst med en lidt speciel visning som lysdiode-"visere", søjler,
binært, Berlin-uret eller lign. Altså noget, der afhængig af komplexitet kan
realiseres med mellem 5 og 20 TTL el. CMOS kredse :o)

Mvh
Morten

Re: Logik-kreds-ur
Hvis du stadigt er pE5% jagt sE5% stik mig lige en mail om det og dit
"F8%nske" til urets visning, jeg tror jeg har et par tegninger liggende.

Site Timeline