Loddekolbe, antal watt ?

Skal købe en loddekolbe til fin elektronik lodning. Men hvor mange watt skal
fyren være på, hvis den skal være varm og arbejdsdygtig indenfor et minut?
Gerne forslag til en god og billig en?

Mvh Jarl

Re: Loddekolbe, antal watt ?

En god kolbe er IKKE billig. Jeg har en på 65 watt til SMD og en 80 watt
til de lidt større ting. Opvarmning på ca 20 sekunder.

Termostatstyringen er vigtig. Spidsernes overfladebehandling er vigtig
for et langt liv, specielt i denne blyfrie tid...

Bo //

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Ja, 65 watt  og 80 watt hvis vi taler om en loddestation med
temperaturregulering ;o)
En billig loddekolbe har ikke temperaturregulering og så er de effekter
*alt* for meget til elektronikbrug. Uden temperaturregulering bør effekten
ikke være mere ned 15-25 watt.

Jarl bør lige fortælle hvor meget han skal bruge sin loddekolbe og hvor
meget han vil ofre på den. Er det bare til at samle et enkelt byggesæt du og
da, har Velleman en rimelig 20W loddekolbe til under 100 Kr (har selv en
liggende i min service-kuffert).
Er behovet lidt større har Velleman også en "rigtig" temperaturstyret
loddestation til ca. 1000 Kr.
Taler vi om professionelt brug, er det et must med en loddestation af samme
kaliber som den Max og jeg bruger til dagligt, men så taler vi også om en
pris på 3-4000 Kr.

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Der er kun hobby til småting, lydkabler, jackstik-lodninger og andre tynde
ting, en printpalde i ny og næ som det mest varmekrævende. Det er mere så
jeg har en brugbar kolbe, hvis noget skal udskiftes, forandres eller
lignende, så jeg ikke skal købe hjælp til småting. Brugen er måske et par
gange i måneden, højst.

Mvh Jarl

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Så vil sådan en her efter min mening være tilstrækkelig
http://80.197.240.6/webshop/main.aspx?page=article&artno=H21863 eller
http://80.197.240.6/webshop/main.aspx?page=article&artno=H21864 (sådan
rasler rundt i min servicekuffert, fordi den er mere handy end min "fine"
Weller loddestation ude i marken).

Vil du have en temperaturstyret loddestation, kunne det være sådan en
http://80.197.240.6/webshop/main.aspx?page=article&artno=H21873

At begynde at kikke på en "rigtig" loddestation fra f.eks. Weller, er efter
min mening over-kill med det behov du har.

PS: De Velleman loddekolber jeg har linket til kan købes i de fleste
elektronik-forretninger.

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Rigtig flot. Jeg begynder med den lille med den fine holder, så kan jeg
arbejde mig videre, hvis den ikke kan, eller hvis loddebehovet griber om
sig, når jeg først kommer i gang :-) Det ser godt og gedigent ud.

Tak for det og tak til jer alle sammen.

Mvh Jarl

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Og så lige prisen, helst ikke over et par hundrede, med mindre det er
nødvendigt for at lave ordentligt arbejde :-)

Mvh Jarl

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Jeg prøver denne i første omgang og ser, om ikke den kan klare det. Ellers
må jeg købe en station, hvis ikke den kan.

Mange tak for alle svarene så langt :-)

Mvh Jarl

Re: Loddekolbe, antal watt ?
Hej Jarl.

Køb en Weller med indstillelig temperatur.
Hold dig langt væk fra de billige loddekolber.

MVH
Finni

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Jeg er godt nok ikke proffesionnel udi loddearbejde, men jeg har flere gange
fået denne Weller anbefalet af nogen der gør en del i lodning. Jeg har ikke
selv prøvet den.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr58%82&n10%&KundeID =

Måske nogen herinde kan kommentere denne loddefætter.

--
Ib

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Den er tilsyneladende desværre ikke termostatstyret.

Mvh. Uffe Ravn .

Re: Loddekolbe, antal watt ?
Jo den har. Fra RSonline
Weller WHS-40 Soldering Station

Entry level soldering station ideal for engineers who require soldering
temperature control combined with low cost.

Mikkel

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Hmm, det er lidt en skam at den har en lidt underlig spids i forhold til
andre weller kolber, så det kan være svært at finde nye spidser til den.

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Ok, det fortæller mig stadig ikke med sikkerhed at den er termostatstyret.

En del af de halvbillige lodekolber er bare almindelige 230V kolber hvor der
er koblet en lysdæmper foran.

Jeg har stadig ikke set en entydig angivelse på at den er termostatstyret,
omend at den kan være det.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Termostatstyret? Er spørgesmålet ikke om der er feedback control på
temperaturen? Tror tror jeg der er ud fra:
http://www.coopertools.de/pdf/weller_hw/whs40_en.pdf

Mikkel

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Enig, det hjalp at få noget ordentlig dokkumentation.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Sakset fra ovenstående side:
"har en effekt på 40 Watt ved 220 grader "

hmmm..... :P

Re: Loddekolbe, antal watt ?

Jeps, Harald Nyborg har check på tingene.
De anbefaler også dette kit
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr18%58&n10% som tilbehør til en
loddekolbe de kalder "Det rigtige værktøj til professionelt loddearbejder
indenfor elektronik" ;o)

Re: Loddekolbe, antal watt ?

119,50 inklusive fragt. Tak en gang mere :-)

Mvh Jarl

Re: Loddekolbe, antal watt ?
Hej!

Ehh, med mindre du skal lodde tagrender, så glem alt om loddevand osv. :-)

Find dig en ordentlig rulle loddetin (evt. en af de gammeldavs m. bly),
en god loddekolbe og gå igang.

Personligt ville jeg anbefale en Weller loddestation (har selv en
WECP-20), men en alm. 25W JBC loddekolbe fra Brinck kan også sagtens
bruges med lidt omtanke. Spidsen må ikke være alt for tynd da den ellers
ikke kan levere varmen, men den skal selvfølgelig stadig være tynd nok
til arbejdet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline