Lithium Batteri

Jeg har et Lithium batteri til min mobil telefon. Som vejledning for fuld
opladning af batteriet angiver de ladetid til ca. 100 min. Men i
vejledningen står der at det ved første opladning bør lade i 16 timer! Hvad
er grunden til dette? Hvorfor skulle det være en fordel?

Hansen

Re: Lithium Batteri
Hej Hansen,

Første opladning bør altid være noget længere, for at få gang i batteriet
(hvis det er helt nyt).
Men 16 timer på en 100 minutters lader er vildt overdrevet.

Det bedste er at lade det i fx. 3 timer, bruge det 30..60% ned, genlade
etc. De første cycles vil det have mindre kapacitet, men det vil leve
længere i den sidste ende.

Et par muligheder:

Dem der sælger dem lever af at sælge dem.

Ofte køber folk en ny telefon når batteriet dør og folk der sælger GSM-
batterier sælger også ofte GSM-telefoner.

Mange sælgere har ikke en hujende fis forstand på de varer de sælger, især
ikke når det er tekniske emner, så de udtaler sig efter hvad firmaet
orienterer dem om og/eller hvad de har samlet op af "urban legends" :-/

Så tjener de mere ;)
For dig er det ikke en fordel.

Husk: Lithiumbatterier skal helst genlades i god tid før de er flade,
modsat NiCd og NiMH.

--
Venlig hilsen,
Søren