Lim til skumkanter på bashøjttalere?

Inspireret af tråden i gruppen den 3. maj, er jeg gået i gang med at skifte
de mørnede skum-kantstyr på bashøjttalerne på et par bedagede B&O Beovox MC
120.2

Indkøbte et par nye kantstyr i Holland samt noget lim, der minder meget om
hvid snedkerlim. Det er sikkert også godt nok, hvis membranen er af pap, men
i dette tilfælde ligner det nu noget plast, og det vil limen altså ikke
binde på, selv efter et døgns hærdetid.

Er der nogen derude der har forslag til hvilken lim jeg så burde bruge i
stedet?

Kontaktlim er jo nærliggende, men jeg vil nu gerne bruge noget der tørrer
lidt langsommere, da styret jo lige skal rettes til.

Det gamle klister var til at rense fuldstændigt af med sprit.

Ellers ser projektet da overkommelig ud, hvis bare den skide lim ville
klistre!!

Pft

Svend Åge

Re: Lim til skumkanter på bashøjttalere?
Hej Svend

Kontakt lim kan jo bruges som almindelig lim, og så kan du måske
nå at rette det til.

Max

Re: Lim til skumkanter på bashøjttalere?

Ud over at det er svær at rette emnerne til under limning, så er kontaktlim
ikke en langtidsstabil løsning. Jeg formoder at de nye kantophæng IKKE er
skum, da du overvejer kontaktlim..

Jeg ville overveje

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr31%16&Grp=&n10 %

eller

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr19%63&Grp=&n10% ( der er
rabat ved 3 stk)

og hæftelime med 3-4 dråber, når jeg så var sikker på at emnerne sad
rigtigt, så fuldlime.

Ellers kunne man måske bruge montagelim, hvis den binder på gummi.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr96%06&Grp=&n10 %

mvh
JBH

Re: Lim til skumkanter på bashøjttalere?

Lidt off-topic, men har du evt. et link til det sted du har købt de
kantstyr?

- jeg har 2 stk. BeoVox CD50 samt 2 stk. BeoVox CD100 der trænger til nye og
jeg vil gerne selv fikse dem (det er også billigere!) men har ikke ku' finde
et sted at købe delene.

På forhånd tak. :o)

Re: Lim til skumkanter på bashøjttalere?

Hej, jeg har præcis samme højtaler som din, og har overvejet en renovering
selvom kanterne endnu ikke er istykker.
Jeg går ud fra at du har købt her: http://www.goodhifi.com/ el.
http://www.speakerrepairshop.com og det overrasker mig at limen ikke er
iorden, har du prøvet at skrive til leverandøren?
Eller vil vi da meget gerne høre om dine øvrige erfaringer.

Mvh Peter

Re: Lim til skumkanter på bashøjttalere?

Hej Peter

Jo, det er ved ovenstående jeg har købt mine kanter, 7 Euro stykket  for
8''og 5 til forsendelse er da værd at ofre på sagen, hvis det kikser må de
jo så bare på genbrugsen. De har for øvrigt også en god instruktion i
hvordan man kan bære sig ad med udskiftningen.

Det lim der var brugt, mindede meget om kontaktlim, det er en glat membram,
så jeg forsøger mig nu nok alligevel med 'våd' kontaktlim. Hvis ikke det
holder, kan jeg jo overveje at lave det på ny. Jeg er ikke tvivl om, at jeg
godt kan rense limen af igen, men det koster jo en omgang nye kanter.
Jeg faldt over en diskussion på Google fra 2002, om vandbaseret kontaktlim
til formålet, hvor Alan Thwaites fra Møn svarede at man godt kunne anvende
kontaktlim, men frarådede fugemasse. Han fixede mine JBL'er for år tilbage,
og de holder fint.

Det ser ikke ud som om det er raketvidenskab, men jeg skal nok melde tilbage
med resultat.

Vh

Svend Åge

Re: Lim til skumkanter på bashøjttalere?

Hej igen

Jeg lovede vist at vende tilbage med mine oplevelser:

Jeg vovede alligevel pelsen og brugte gammeldags kontaktlim, mest fordi at
den del af kantstyret der skulle limes fast på membramen jo var primet med
den lim, som jo ikke kunne binde til membramen. Det blev limet i våd lim, og
der var tid til at få det justeret på plads. En Bodum glasskål jeg havde
passede lige i diameter til at holde limningen på plads under tørringen.
Limen bandt fint.
Efter tørringen fortsatte jeg med yderkanten, også med samme kontaktlim. Det
blev godt nok noget levende, men jeg fik det da på plads ved at sætte den
plast/gummiring der sad på kanten af enheden i forvejen på plads igen, og så
holde den på plads med ½ million tøjklemmer samtidig med at jeg holdt øje
med centreringen. Den er pænt limet hele vejen rundt, og man behøver jo ikke
at svine med limen.
Efter godt gennemtørring monterede jeg dem igen, og de skraber ikke på, når
jeg spiller højt, så det gik fint.

-Bare ærgerligt at jeg ikke kontrollerede 3'' mellemtone domerne inden jeg
begyndte på projektet :o(
Jeg har bestilt nogle ScanSpeak, når man nu ikke kan få de originale SEAS,
men der er vist også kun navnet til forskel. De gamle kan vist ikke klares
med en klat lim, de rasler når jeg ryster dem. ØV!
Lidt en streg i regningen, men til den pris man gav for højttalerne (gratis)
kan man jo ikke tillade sig at brokke sig, så når man har svært ved at se
fidusen ved de nymodens små-højttalere regner jeg da med at stå et par OK
højttalere til brug sammen med mit TV.

Jeg tør godt give mig i lag med et lignende projekt igen, så svært var det
nu ikke, men jeg tror nu nok at jeg ville forsøge mig med vandbaseret
kontaktlim en anden gang. Det var da bestemt umagen værd, og så må det jo
holde så længe det kan.

Hilsen

Svend Åge

Re: Lim til skumkanter på bashøjttalere?
Hej Svend

Tak for tilbagemeldingen.

Jeg er nu glad for at mine kantophæng er skruet fast, og ikke limet :)

Max

Site Timeline